Gå til innhold

IBM eller WD disker...

Anbefalte innlegg

Hadde nok lyst på ibm 120 GXP 80 gig

denne er jo stille og ikke så varm , men er litt usikker på hvor mye feil det er på disse diskene..

Noen som har hatt feil på disse ?

den andre disken jeg tenkte på var western digital 80 gigabyte, men ibm disken har jo mye bedre ytelse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde problemer med 60GXP for en stund siden. Den begynte å summe noe helt forferdelig. Hørtes ut som en disk fra tidelig 90-tall.

Også hatt prob. med 75GXP(bombe!) som begynte å lage skrape-lyder og ble vanskelig å boote opp.

Er egentelig WD noe bedre, virker som de også sliter med mye feil.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-26 13:10, Thomas99101 skrev:

denne er jo stille og ikke så varm , men er litt usikker på hvor mye feil det er på disse diskene..

Noen som har hatt feil på disse ?

Heisann!

Sjekk innom på ITbutikken.no sine sider, de har ført opp feilrate i % for de fleste produktene de selger. Man kan få en viss følelse av produktets holdbarhet ved å sammenligne feilprosenten med andre modeller, selv om deres grunnlag ikke er det største.

Torfinn

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-26 15:43, p4power skrev:

Caviar hører hjemme på brødskiva. Hold deg til IBM du. :smile:

HVA I H*LVETE?!?

For å nevne mine personlige problemer med IBM sine disker: For to uker siden røyk 45giga disken min, en IBM Deskstar, produsert November 2000. Den hadde følgende feil: Lesehodet skrapte diskoverflaten, noe som førte til sektortap INNE i MBR (Master Boot Record). Resultat: Ubrukelig disk. Jeg tok med skrapjernet ned til PcSupport, den lokale sjappa, og klagde. De sa at dette var vanlig for IBM disker, og at jeg selvsagt skulle få ny. Som sagt, så gjort.

Så sitter jeg her da, fornøyd og glad med en spilder ny 60 giga IBM Deskstar, produsert Desember 2001. Denne gleden varte helt til i natt, når jeg la merke til skrapelyder fra boksen. Ved neste reboot nekta maskinen å starte, så jeg kjørte en pen og enkel format c:, var dritlei av win2k uansett. Format.com ga følgende beskjed: 'Spor 0 skadet, disken er ubrukelig'

Så: videre til min erfaring med Caviar-diskene fra western digi...

Etter fem år med massiv bruk har de to 3,2giga caviardiskene mine ikke feilet en eneste gang. Det samme gjelder 40giga disken til bruttern. Makan til pålitelighet skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar

IBM 120GXP er alt for ny til at man kan sammenligne feilrate med andre harddisker. IBM har hatt produksjonsproblemer (visstnok kun på 1 fabrikk) i det siste. WD går for å være et veldig bra harddisk-merke. Tror det er 5-6 år siden WD sist hadde "større" produksjonsproblemer.

Lenke til kommentar

Halder meg langt unna både IBM, WD og Maxtor, jeg (har personlig dårlig erfaring med WD og Maxtor, og IBM bråker). Var og hentet min nye Seagate 60GB i dag, blir vel montert i morgen, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Finner ikke opphavet, men.. jeg ble en gang fortalt at det er samme fabrikk som produserer HDene til både WD og IBM. Det skal visstnok være identisk HW i dem (mulig dette kun gjaldt en eller to spesifikke modeller). Jeg har heller ikke fått dette bekreftet. Har forøvrig 3 WD og 1 IBM.

[ Denne Melding var redigert av: snesoey på 2002-03-02 21:03 ]

Lenke til kommentar

Jeg har 3 IBM harddisker, en 6,5 GB, en 30 GB (75GXP) og en 40 GB (60GXP). Alle fungerer utmerket. Derimot har jeg en Western Digital disk på 20 GB som ser ut til å ha en del bad clusters. Jeg bygde også en PC til bror min med en Wester disk. Denne gir fra seg en stygg skrapelyd fra tid til annen. Jeg tror mange får problemer med harddisken pga. overheting. Jeg selv har plassert alle harddiskene i støyramme i en 51/4 plass slik at de får nok av luft rundt seg. Hvis jeg skulle kjøpt disk i dag ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe en av de nye til IBM.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-02 20:53, Anders Leipsland skrev:

Quote:

On 2002-03-01 16:50, Flex skrev:

Halder meg langt unna både IBM, WD og Maxtor, jeg (har personlig dårlig erfaring med WD og Maxtor, og IBM bråker). Var og hentet min nye Seagate 60GB i dag, blir vel montert i morgen, tenker jeg.

Bare sånn, hva gjør du hvis Seagaten din kræsjer? :wink:

Setter meg ned og fortviler over alle dataene som gikk tapt og at jeg ikke tok backup, så kommer jeg til å sende den tilbake til Multicom. Er vel det samme som de fleste ville gjort...

Selvfølgelig kan Seagate'n gå til h.... men jeg tror sjansen for det er mindre enn f.eks. WD og IBM.

Har forresten montert hardisken nå. Samme hvor mye jeg prøver, får jeg ikke til å høre den. Og det med en PC som ellers støyer veldig lite. En liten forskjell fra IBM'en, ja...

--

Eilif Leknes

[ Denne Melding var redigert av: Flex på 2002-03-07 15:42 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...