xoxoxoxoxox Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Hei! Jeg holder fortiden på med en mastergrad i ingeniørfag, innen fornybar energi og elkraft. Når jeg er ferdig med utdanningsløpet vil jeg ikke ha noen praktisk erfaring innenfor emnet, siden jeg gikk ut i utdanning rett etter studiespes. på VGS. På grunn av dette, ser det å komme seg ut på arbeidsmarkedet nesten umulig ut, da de fleste krever flere års arbeidserfaring og/eller fagbrev. Mitt spørsmål er derfor om noen har tatt fagbrev, ETTER endt høyere utdanning? Da tenker jeg mest på hvordan dette eventuelt fungerer i praksis, om en må starte på type VGS 1, eller om en kan gå direkte ut som lærling i faget? Forstår at dette kan variere fra fag til fag, men vil høre om noen har noe erfaring innenfor emnet. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Utfordringen er å finne en arbeidsgiver som synes det er "all right" å bruke en "akademiker" som "praktisk hjelpearbeider" og som er villig til å betale en fornuftig lønn for dette. Det vil vel kanskje vanligvis være lettere å få til i en forholdsvis liten bedrift, kanskje spesielt hvis bedriften selv ser for seg muligheten for et langsiktig samarbeid, som de eventuelt ser nytte i. Når man så oppnår praksis så kan man gjennomføre en fagprøve som privatist. Vanligvis så krever dette 5 års praksis, men det er vel også muligheter for en individuell vurdering, i regi av opplæringskontoret i fyket. Det kan godt hende at du blir bedt om å gjennomføre enkelte fag fra den videregående skole elektriker/automatiker. Det vil vel på den annen side neppe by på noen problemer. Jeg ville tatt kontakt med en av de små installatørbedriftene eller et lite firma innenfor automatiserig og hørt om man har noen ledige "vikariater" som "praktisk hjelpearbeider". Selv om dette eventuelt ikke leder fram til noe fagbrev, så kan det vel også tenkes at det på sikt leder fram til den bransjekunnskap som er nødvendig for å få en ingeniørjobb. Dette er nok ikke spesielt enkelt å få til, men heller ikke umulig. Ett år som "praktisk hjelpearbeider" teller nok "tyngre" enn ett år som arbeidsledig. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Ring opplæringskontoret, de kan gi deg et mye bedre svar siden dette er en noe spesiell situasjon. Garantert noen som har kjørt løpet ditt før så de vet hva som trengs. De vil da kunne svare deg på hvor mye tid dette tar. Det er mye bedre enn semispekulasjoner 1 Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Hei! Jeg holder fortiden på med en mastergrad i ingeniørfag, innen fornybar energi og elkraft. Når jeg er ferdig med utdanningsløpet vil jeg ikke ha noen praktisk erfaring innenfor emnet, siden jeg gikk ut i utdanning rett etter studiespes. på VGS. På grunn av dette, ser det å komme seg ut på arbeidsmarkedet nesten umulig ut, da de fleste krever flere års arbeidserfaring og/eller fagbrev. Mitt spørsmål er derfor om noen har tatt fagbrev, ETTER endt høyere utdanning? Da tenker jeg mest på hvordan dette eventuelt fungerer i praksis, om en må starte på type VGS 1, eller om en kan gå direkte ut som lærling i faget? Forstår at dette kan variere fra fag til fag, men vil høre om noen har noe erfaring innenfor emnet. Hei, det er som regel ettertraktet med fagbrev (og gjerne litt arbeidspraksis) før man begynner på et siv.ingstudium, men er litt mer usikker på hvordan det er etterpå. Det har jeg knapt hørt om. Ellers er jeg også siv.ing i elkraft med bra erfaring fra bransjen. Har sendt deg en privat melding som vi kan ta litt diskusjon på om du er interessert. Kanskje jeg kan hjelpe deg med noen tips. Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576 Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 (endret) - Endret 21. januar 2018 av bruker-343576 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Ikke helt det du spør om, men jeg må kommentere at jeg synes det er noe urovekkende at ingeniørutdanningen har null krav til praktisk erfaring. I praksis kan du ha mennesker med null forståelse av hva de faktisk holder på med eller designer/beregner. Det er ikke rart om det skulle gi dårlige løsninger, noe min tidligere sjef kan bekrefte. Han opplever igjen og igjen å måtte påpeke feil hos rådgivende ingeniører/arkitekter som gjerne må tegne opp igjen løsningene sine etter angivelse fra han. Så i praksis gjør han jobben deres (men de er jo nødt å gjøre den ettersom de er prosjekterende). For eksempel NTNU (og også enkelte arkitekturskoler) hadde vel tidligere krav til praksis i løpet av utdanningsforløpet. Da gjerne i form av sommerjobber. Er ikke snakk om å måtte ta fagbrev, men som et minimum opparbeide seg en viss praktisk innsikt eller forståelse for hva man holder på med. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Det er fremdeles krav til relevant praksis på NTNU. Tolv uker må være godkjent før man starter på masteroppgaven. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Det er fremdeles krav til relevant praksis på NTNU. Tolv uker må være godkjent før man starter på masteroppgaven. Hm dette var nytt for meg, vet du hvor det står info om dette? Holder det at denne praksisen er før endt bachelor eller må jeg ta 12 uker pause i mellom? Ser for meg master på NTNU om ting går som planlagt Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 (endret) Det er fremdeles krav til relevant praksis på NTNU. Tolv uker må være godkjent før man starter på masteroppgaven. Hm dette var nytt for meg, vet du hvor det står info om dette? Holder det at denne praksisen er før endt bachelor eller må jeg ta 12 uker pause i mellom? Ser for meg master på NTNU om ting går som planlagt Det er for det femårige sivilingeniørløpet at kravet er 12 uker. For de som går toårig er dette kravet 6 uker. På internasjonale linjer (f.eks toårig electric power engineering) så er det ikke noe krav. Mer detaljer her: http://www.ntnu.no/documents/10578/0/Praksisforskrift+for+siv.ing.-studiet+justert+2013/46681f58-baf9-407b-9f49-e72ac583a18b Legg merke til at bedriften skal ha et visst antall ansatte, at arbeidstiden din skal tilsvare minst en 50% stilling og alt skal attesteres. edit: praksis før NTNU er OK, gitt at den er relevant. Hvis ikke tar man det i sommerferiene som regel. (vil tro at din praksis hos hatteland/autostore er mer enn god nok) Endret 14. juli 2016 av Twinflower 1 Lenke til kommentar
xoxoxoxoxox Skrevet 17. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2016 Hei! Jeg holder fortiden på med en mastergrad i ingeniørfag, innen fornybar energi og elkraft. Når jeg er ferdig med utdanningsløpet vil jeg ikke ha noen praktisk erfaring innenfor emnet, siden jeg gikk ut i utdanning rett etter studiespes. på VGS. På grunn av dette, ser det å komme seg ut på arbeidsmarkedet nesten umulig ut, da de fleste krever flere års arbeidserfaring og/eller fagbrev. Mitt spørsmål er derfor om noen har tatt fagbrev, ETTER endt høyere utdanning? Da tenker jeg mest på hvordan dette eventuelt fungerer i praksis, om en må starte på type VGS 1, eller om en kan gå direkte ut som lærling i faget? Forstår at dette kan variere fra fag til fag, men vil høre om noen har noe erfaring innenfor emnet. Hei, det er som regel ettertraktet med fagbrev (og gjerne litt arbeidspraksis) før man begynner på et siv.ingstudium, men er litt mer usikker på hvordan det er etterpå. Det har jeg knapt hørt om. Ellers er jeg også siv.ing i elkraft med bra erfaring fra bransjen. Har sendt deg en privat melding som vi kan ta litt diskusjon på om du er interessert. Kanskje jeg kan hjelpe deg med noen tips. Skal begynne på elkraft jeg også til høsten, og etter 3 år med studiespesialisering på VGS. Lest litt om dette med å ta fagbrev.. blir ikke det litt å utdanne seg "bakover" igjen? Når du er fersk og nyutdannet gjelder det vel så fort som mulig å få seg en eller annen relevant jobb, selv om de som har fagbrev i stiller sterkere. Med gode karakterer og eventuelt sommerjobber stiller man ikke vel så mye svakere.. men kan jeg også få litt info og tips fra deg om elkraft og bransjen? Jeg har praktisk erfaring gjennom tidligere sommerjobber, men den erfaringen er mindre relevant til stillinger som blir lyst ut (og jobbmarkedet generelt), da det er innen en relativt smal bransje. I tillegg går det mer på energi og miljø-delen av studiet mitt, i sammenlignet for elkraft delen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå