Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sivil politi uten reg.skilt - og bot?

BareGjest

Anbefalte innlegg

Hei. 

Mine noe eldre foreldre var nylig ut på en liten bilferie og skulle besøke noen kjenninger i Fredrikstad. Litt før de kommer frem så merker de at de blir forfulgt av en hvit bil uten synlige registreringsskilt. De blir litt urolig, og velger å stoppe ved en matvarebutikk ved veien. Bilen stopper også opp på samme sted. Ettersom den hvite bilen nå har stoppet, velger de å kjøre videre og tar en liten avstikker på en eller annen "trang sidevei" ellerno (jfr. fars forklaring på telefon med meg). Etter et par svinger ser de at den hvite bilen fremdeles følger etter. 

På dette punktet begynner de å bli rimelig bekymret, og det som skjer når far da kommer til første kryss er at han blir usikker på om han skal til venstre eller høyre. Først venstre, men deretter ombestemmer han seg og kjører til høyre - men har da allerede vært litt ut i venstre kjørebane. 

De kjører videre - og etter en liten stund blir de deretter stoppet av en ordinær politibil, med uniformert politi. Han opplyser om at de har blitt innrapportert av vitne om "rar kjøring i trafikken" - og de forklarer etter beste evne at de ha blitt forfulgt av en hvit bil uten registreringsskilt og at de ble litt bekymret på grunn av dette (ser for meg dette som en litt komisk situasjon, skulle nesten ønske jeg var der for å høre på). 

Politibetjenten hører rolig og empatisk etter, og tar deretter kontakt med sentralen over radio. Etter en kort prat med sentralen så orienterer betjenten mine foreldre om at den hvite bilen som har fulgt etter de en stund faktisk er en sivil politibil - og bekrefter samtidig at denne har kjørt uten registreringsskilt (?!). Men - at far likevel har brutt trafikklovens paragraf 3 akke som. Betjenten ber far levere inn lappen, noe far ikke krangler på. 

I går fikk far tilbake lappen pr. post, og fikk samtidig et forelegg/bot på 5000,-. Trafikklovens paragraf 3. 

Mitt spørsmål er .. hva-i-alle-dager? Mine foreldre har blitt fulgt etter av en bil uten reg.skilt, blitt litt panisk, og av den grunn svingt litt tidlig i et kryss - også viser det seg at bilen faktisk er sivil politi og at aktuell sivil politibetjent er den som har meldt ifra om dette. Far har 5 dager på å klage, eller så kan han velge å godta boten. Hva bør han gjøre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han bør selvsagt klage og du bør overse idiotinnlegget fra Bond007.  Hva slags kjøring ble de rapportert for, for "rar kjøring i trafikken" er jo fullstendig intetsigende?  Man skal selvsagt ikke ha en bot med mindre det er snakk om kjøring som setter andre trafikanter i fare, eller overtredelser av trafikkloven.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Her kan han vel påberope seg nødverge, ettersom han følte seg truet, noe som forklarer både kjøringen og antagelig lovliggjør den. At en bil uten skilter forfølger deg er uansett god nok grunn til å føle seg truet.

Legg samtidig inn en anmeldelse på sjåføren uten skilter.

Endret av aklla
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er vel ingen med vettet i behold som "kamuflerer" en bil ved å kjøre uten skilt. Sannsynligvis hadde vel den sivile politibilen mistet skiltet underveis, eller noen hadde "nappet" det av i et ubevoktet øyeblikk...

• Liker 2
Lenke til kommentar

De fikk "panikk" fordi de ble forfulgt 007 og at bilen ikke hadde skilter gjorde det bare mer suspekt. Jeg hadde også reagert på å bli forfulgt av en bil uten skilter, mye rart her i verden.

Det at man er paranoid er ikke en unnskyldning for å bryte trafikkreglene. Jeg tror det er ganske dødfødt å klage på boten med begrunnelsen at man blir forfulgt.

Derimot hvis man mener at man ikke har brutt paragraf 3 så er det jo selvfølgelig en klage på sin plass.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Din far bør godta boten og samtidig vurdere å levere fra seg sertifikatet. Får man panikk som følge av at man ser en bil uten skilter så er man kanskje ikke skikket til å kjøre på norske veier?

+1.

Jeg hadde også reagert på å bli forfulgt av en bil uten skilter, mye rart her i verden.

At en bil uten skilter forfølger deg er uansett god nok grunn til å føle seg truet.

Ærlig talt, nei. Da må du i såfall ha et iboende "forfølgelsesvanvidd" fra før av...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skrevet 03.18 etter bleieskift :)

Nei jeg synes hele historien virket litt rar til å begynne med da jeg pratet med foreldre første gang over telefon, og hadde litt vanskelig for å tro på akkurat dette med manglende registreringsskilt. Men etter at far fikk tilbake lappen, samt medfølgende forelegg så fortalte de at politimannen faktisk bekreftet at den sivile bilen kjørte uten skilt - og dette skulle han visst få med seg i rapporten også.  Dette trodde jeg var ulovlig, uansett hvem man er. 

Slik jeg vurderer saken så synes det jeg må gå an å argumentere for at situasjonen ble fremprovosert av den sivile politibilen. Hadde bilen hatt skilt på og alt hadde vært greit så hadde man jo egentlig ikke hatt noe sak - men en bil uten skilt er det jo ikke ofte man ser.

Er litt usikker på om mine foreldre orker å gjøre noe sak ut av dette, men jeg tror jeg hadde gjort det dersom dette hadde hendt meg. 

Endret av BareGjest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tillater meg å spekulere litt..

Siden denne sivile politibilen tilsynelatende fulgte etter dine foreldre så er det jo ikke utenkelig at det har skjedd noe i forkant av episoden i krysset og at dette også er tatt høyde for som grunnlag for forelegget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei jeg synes hele historien virket litt rar til å begynne med da jeg pratet med foreldre første gang over telefon, og hadde litt vanskelig for å tro på akkurat dette med manglende registreringsskilt. Men etter at far fikk tilbake lappen, samt medfølgende forelegg så fortalte de at politimannen faktisk bekreftet at den sivile bilen kjørte uten skilt - og dette skulle han visst få med seg i rapporten også.  Dette trodde jeg var ulovlig, uansett hvem man er. 

Har tanken slått deg at også en politibil kan miste - eller bli frastjålet et registreringsskilt?? Selvsagt er det ikke lovlig, men vet du selv at skiltene dine til enhver tid er på plass?

Makan til surr...

• Liker 1
Lenke til kommentar

På dette punktet begynner de å bli rimelig bekymret, og det som skjer når far da kommer til første kryss er at han blir usikker på om han skal til venstre eller høyre. Først venstre, men deretter ombestemmer han seg og kjører til høyre - men har da allerede vært litt ut i venstre kjørebane. 

Kunne du forklart dette bedre ved å lage en tegning i MS Paint eller noe? Jeg skjønner ikke hvordan det kan påstås at man har brutt §3 i vegtrafikkloven bare fordi man var over i venstre kjørefelt. Nå antar jeg selvsagt at det ikke var noe annen trafikk der som ble forulempet.

Lenke til kommentar

Kunne du forklart dette bedre ved å lage en tegning i MS Paint eller noe? Jeg skjønner ikke hvordan det kan påstås at man har brutt §3 i vegtrafikkloven bare fordi man var over i venstre kjørefelt. Nå antar jeg selvsagt at det ikke var noe annen trafikk der som ble forulempet.

Vi har fått en 3. hånds gjengivelse av hendelsesforløpet, av en person som i tillegg på ingen måte er upartisk i saken.

Vi kan trygt anta at vi ikke egentlig vet hva det var som faktisk skjedde.

Foreldrene dine kan, som sagt, klage. Så blir saken bedømt av de som er skikket til det, ikke oss tilfeldige forumitter.

Anonymous poster hash: 53d47...985

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har fått en 3. hånds gjengivelse av hendelsesforløpet, av en person som i tillegg på ingen måte er upartisk i saken. [..] Så blir saken bedømt av de som er skikket til det, ikke oss tilfeldige forumitter.

Vet du hvilken nettside du er inne på nå?

Lenke til kommentar

Har tanken slått deg at også en politibil kan miste - eller bli frastjålet et registreringsskilt?? Selvsagt er det ikke lovlig, men vet du selv at skiltene dine til enhver tid er på plass?

Makan til surr...

De skal vel ha helst la bilen stå da? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=962430

Vi har fått en 3. hånds gjengivelse av hendelsesforløpet, av en person som i tillegg på ingen måte er upartisk i saken.

Vi kan trygt anta at vi ikke egentlig vet hva det var som faktisk skjedde.

Foreldrene dine kan, som sagt, klage. Så blir saken bedømt av de som er skikket til det, ikke oss tilfeldige forumitter.

Anonymous poster hash: 53d47...985

Jo, jeg er litt enig i dette. Så for å spørre om noe konkret - er det mulig å søke innsyn i opprinnelig politirapport for å finne ut hva som egentlig står skrevet der? De har 5 dager på å klage dersom de ønsker det, det å be om innsyn i politirapporten antar jeg normalt tar 3 uker? Standard offentlig saksbehandlingstid? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...