Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bo i en firemannsbolig

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med å bo i en firemannsbolig/flermannsbolig henholdsvis i første etasje?

Bør man holde seg unna?

Kan det være mye støy rundt? Boligen ble bygd i 2011 og ser ganske fin ut. Skal på visning neste uke.

Tusen takk for tips og lignende! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er nok å få møtt naboene. Du trenger ikke snakke lenge med folk for å skjønne noenlunde hva de liker å gjøre i helgene og hvor mye de mener det er naboens problem. Og barnefamilier er det jo lett å spotte.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har bodd i blokk, i et par firemanns boliger, i horisontaldelt tomannsbolig, i rekkehus og i enebolig. Det mest merkbare er støy fra de som bor over. Blokk med etasjeskiller i betong er bedre enn boliger med etasjeskille i trekonstruksjon. Sideveis er ikke støy så merkbart, med mindre støynivået er høyt. Etterhvert som kravene har blitt strengere til konstruksjon av bygg, har problemet blitt mindre. Det er stor forskjell på et bygg fra 60-tallet og et som er nyere/nytt. Uansett må man regne med å høre trinnlyd når de som bor over går. Man kan også høre svake lyder fra for eksempel en skyvedørsgarderobe som åpnes/lukkes, barn som leker på gulvet, og skarpe lyder som pling fra en mikro som er ferdig. Dette er lyder som ikke er plagsomme, og som man fort blir vant til.

Utfordringen er, som nevnt over, bråkete naboer: Høy musikk, dansing, generelt bråk hører man godt uansett. Og selv om man treffer naboene før man kjøper, vet man aldri når de selger, og hvem som flytter inn. Bråkete naboer er nesten like plagsomt selv i enebolig i villastrøk, ikke så mye å gjøre med det.

Med mindre man er ekstremt uheldig med naboen over, eller man er en eremitt som burde bodd i en hytte i skogen langt unna folk, er ikke dette noe problem. 

Lenke til kommentar

Når jeg flyttet inn i firemannsboligen var det helt lydløst fra min nabo over, verken trinnlyd eller annen støy. For ett par år siden fikk jeg ny nabo, nå høres det ut som han tramper når han går og det er stadig musikk(gjerne hele dager), roping, klapping(ja, han klapper under fotballkamper osv).

Ikke noe kjempeproblem i utgangspunktet, men plagsomt nok i lengden til at jeg skal selge og kjøpe enebolig. Kanskje spesiellt pga. turnusjobbingen min som gjør at jeg har uvanlig døgnrytme, som gjerne kræsjer med naboens støy.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Man får litt større avstand til naboene ved å bo i enebolig, men i et relativt tett bebygget villaområde er støyende naboer fortsatt til sjenanse. Det bør, uansett boligform, være mulig å ta dette opp med naboene, og samtidig være påpasselig med å sende ut "nabovarsel" selv dersom man skal ha party.

Lenke til kommentar

Når jeg flyttet inn i firemannsboligen var det helt lydløst fra min nabo over, verken trinnlyd eller annen støy. For ett par år siden fikk jeg ny nabo, nå høres det ut som han tramper når han går og det er stadig musikk(gjerne hele dager), roping, klapping(ja, han klapper under fotballkamper osv).

Ikke noe kjempeproblem i utgangspunktet, men plagsomt nok i lengden til at jeg skal selge og kjøpe enebolig. Kanskje spesiellt pga. turnusjobbingen min som gjør at jeg har uvanlig døgnrytme, som gjerne kræsjer med naboens støy.

Du er i din fulle rett til å kreve at naboen tar hensyn til at du sover, selv om du jobber skift. Ingen trenger å spille høy musikk, alle trenger å sove. Lokale støyforskrifter krever gjerne ro mellom 23 og 7, men det betyr ikke at det er fritt frem utenfor disse tidspunktene.

Lenke til kommentar

Man får litt større avstand til naboene ved å bo i enebolig, men i et relativt tett bebygget villaområde er støyende naboer fortsatt til sjenanse. Det bør, uansett boligform, være mulig å ta dette opp med naboene, og samtidig være påpasselig med å sende ut "nabovarsel" selv dersom man skal ha party.
Derfor jeg kjøpte i ett av de roligste stedene i området ;)

Men man vet jo aldri, men vil påstå man er mye bedre sikret mot støy i en enebolig enn i leilighet, kanskje ikke mot sporadisk bråk i helgene, men mot den konstante hverdagsstøyen som jeg syntes er verst.

Du er i din fulle rett til å kreve at naboen tar hensyn til at du sover, selv om du jobber skift. Ingen trenger å spille høy musikk, alle trenger å sove. Lokale støyforskrifter krever gjerne ro mellom 23 og 7, men det betyr ikke at det er fritt frem utenfor disse tidspunktene.

Lettere konfliktsky, og det er jo ikke høy støy, men lav *dunk dunk dunk dunk* kontinuerlig, har ikke følt for å klage på det, syntes ikke jeg kan kreve at det er helt stille når jeg skal sove på dagen heller.

Uansett, har alt kjøpt enebolig, så det er litt sent å ta den ballen :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er klart at litt må man tåle i flermannsbolig, men mange tror de må tåle nesten alt på dagtid, og det stemmer ikke. Naboloven gjelder riktignok forhold mellom eneboliger, men den er sunn fornuft, og sameier og borettslag bør ha tilsvarende vedtekter. Den sier at naboer ikke skal påføre hverandre urimelige ulemper, ikke et ord om klokkeslett. Det tolker jeg dithen at man skal ta hensyn til en skiftarbeidende nabo i den grad det er rimelig. Søvnbehov er rimelig. I den grad noen har et behov for å høre musikk lar det seg i de fleste tilfeller stille uten å plage naboen. At man er vant til å spille grisehøyt utgjør ikke noe behov, man får heller tilpasse seg.

Hvis du hører mye dunking, tyder det på at naboen har subwoofer eller basstunge høyttalere. Slikt hører hjemme i eneboliger.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Han har ett anlegg mange HIFI-entusiaster ville vært misunnelig på. Når han har testet det har bokstavlig talt både vegger og gulv(mitt gulv). Jeg har en liten subber jeg også, men nok til å vekke han kl 7 om morgenen  :evil:

Tror han har tatt hintet, men vet jo det ikke er helt riktig måte å gjøre det på, men jeg har tatt ~like mye hensyn som han gjør, er han stille er jeg stille, bråker han bråker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...