Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Utleiers nett vil være nede over en uke. Hva er mine muligheter til "nødnett"?

Anbefalte innlegg

Utleier pusser opp, og nettverket deres har nå vært nede i 4 dager. Fikk beskjed om at de skal prøve å se på det i kveld, og hvis ikke de får til noe skjer det ikke noe på litt over en uke siden de drar på ferie..

Har jeg noen muligheter til et slags nødnett i en kort periode?

Vi bruker vanligvis trådløst nett fra dem. Vi har egen kabel trukket ned her, men det hjelper jo ikke stort hvis det ikke er i orden oppe.

Noen lure forslag til hva jeg kan gjøre for å få nett i mellomtiden, som ikke er alt for dyrt? Har overlevd enn så lenge på mobilnettet, men det er jo veldig begrenset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke mobilnettet. Det enkleste er å opprette en wifi-sone på mobiltelefonen din, og bruke det på PCen din.

Hvis det er veldig begrenset datamengde, kanskje du skulle bytte operatør?

Eller ringe din nåværende operatør og be om et annet abonnement med mer inkludert data?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Snakk med utleier og sjekk om det iallefall er nett om du plugger rett i modemet deres, så omgår du ruteren med et Ethernet adapter eller switch ned til deres ruter isteden.

Ellers må du nok fikse mobilt bredbånd selv, eller klare deg uten.

Lenke til kommentar

Hjelper kanskje ikke, men hva står i kontrakten ang. nett? Om det står nett er inkludert kan du kreve trekk i leien.

Nei, vi fikk beskjed om å skaffe eget nett i utgangspunktet, men jeg tenkte ikke så mye over det da vi fikk tilgang til deres trådløse. Og siden det bare blir en uke uten, forhåpentligvis, så tenker jeg at jeg ikke gidder å begynne å skulle bestille eget abonnement her nede. 

Lenke til kommentar

Vel, hvis utleier har bedt dere bestille er det sikkert kabel inn til dere iallefall, har du sett noe uttak?

Ja, det er kabel inn her. Men jeg regnet med den bare var koblet til deres router/modem/hjemmesentral?

Det er ikke logisk at utleier sier du skal bestille om det ikke er mulig vel?

Lenke til kommentar

Vel, hvis utleier har bedt dere bestille er det sikkert kabel inn til dere iallefall, har du sett noe uttak?

Ja, det er kabel inn her. Men jeg regnet med den bare var koblet til deres router/modem/hjemmesentral?

Det er ikke logisk at utleier sier du skal bestille om det ikke er mulig vel?

Det er jo sikkert mulig.

Dumt spørsmål kanskje, men hvid jeg skulle være helt uavhengig av deres nett, så måtte man vel lagt egne kabler inn her da eller?

Lenke til kommentar

Altså, normalt er det lagt opp en eller annen type signal inn til hver leilighet. Spør utleieren din om hva som går inn til dere og hvor. 

Om du og utleier har forskjellig adresse kan du søke på tilbydernes nettside og se hva de tilbyr.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk vite at utleier mistenkte at noe hadde blitt ødelagt under oppussingen hos dem.. De ringte Canal digital og skrev nå til meg at de "ventet på beskjed" og at siden det var ferie kunne det "ta tid" før montør evt kom for å se på problemet.

Regner med jeg må sitte her videre i ukesvis uten nettverk da? Utrolig frustrerende siden dette er tredje uken allerede uten nett.

Bestiller jeg eget nett hit må jo uansett montør komme og sette opp, så det er lite vits å prøve det.

Mobilt bredbånd tenker jeg kanskje er eneste løsning, men ser jo det koster 600 kroner for kun 100 GB,også er man jo avhengig av et abonnement uten bindingstid.

Jaja, ikke akkurat noe spørsmål dette, men kjenner jeg blir veldig frustrert av å bli tvunget til å være så lenge uten nett.

Om noen skulle ha noen tips, så tar jeg gjerne imot.

Lenke til kommentar

Du får gjerne bindingstid på ett år dersom du kjøper abonnementer med utstyr (telefon, router, nettbrett) inkludert.

Som router kan du bruke en gammel telefon eller nettbrett. Jeg bruker en Microsoft Lumia telefon som router på hytta for øyeblikket.

Virker meget bra.

Abonnement pleier ikke å ha bindingstid hvis du ikke kjøper mobiltelefon til en krone sammen med abonnementet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Du får gjerne bindingstid på ett år dersom du kjøper abonnementer med utstyr (telefon, router, nettbrett) inkludert.

Som router kan du bruke en gammel telefon eller nettbrett. Jeg bruker en Microsoft Lumia telefon som router på hytta for øyeblikket.

Virker meget bra.

Abonnement pleier ikke å ha bindingstid hvis du ikke kjøper mobiltelefon til en krone sammen med abonnementet.

Det blir nok veldig dyrt om jeg skal skaffe mobilt bredbånd uansett. Jeg blir nødt til å kjøpe ruter også, siden jeg hverken har en gammel mobil eller nettbrett. Trenger jo heller ikke abonnementet i et helt år, så uten bindingstid blir det enda dyrere.

Kan jo ikke betale tusenvis for å ha et abonnement i kanskje en måned.

Tror ikke det finnes noen god løsning på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...