Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

04 BMW 320 Ci Cab. (E46) vs 07 Volvo C70

Anbefalte innlegg

Begge bilene har kjørt nesten like langt. Volvoen i snitt 16000/året, BMW-en 13500/året.

Jeg liker BMW, og har hatt lyst på en slik i mange år, men har aldri gjort noe med det tidligere. Synes Volvoen er lekker også, og føler meg mere trygg på den, og det gjør meg veldig usikker på hva som passer meg best. Jeg kan så vidt å skifte dekk selv, så om noe skulle gå galt så er jeg sjanseløs til å fikse noe på egen hånd. Har jo hørt en del BMW-er som har, eller får feil, og denne kommer til å passere 200.000, om noen år. Vet ikke hvor mye jeg kommer til å kjøre i året, men tipper kanskje 10-12.000. Ikke noe mere enn det i alle fall.

De koster like mye å forsikre for meg, så det har ikke så mye innvirkning. Ser for meg at bensinforbruket er ganske likt også. 170 mot 150 hk - 2,0(?) mot 2,4.

Er det riktig av meg å tenke at Volvoen vil være et tryggere kjøp? Noen som har tanker eller forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker Volvoen da, og nærmer meg også 40, så da føler jeg at det er lov.  :w00t:

MEN, jeg digger den BMW-en da. Synes den er flott å se på, god å kjøre, og det eneste som gjør meg litt skeptisk er frykten til at det skal bli mye tull med den, da jeg har hørt at det ikke er uvanlig med disse. Om det stemmer vet jeg naturligvis ikke da.

Lenke til kommentar

Kommer sikkert til å være litt småplukk på BMW-en, men det er neppe de store tingene om den er holdt greit. Sjekk for rust og at service er holdt. Du må nok regne med å bytte litt ting i understellet og muligens sensorer i motoren etterhvert, men noen store ting bør det ikke være. Avhenger av generell stand på bilen selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Noen steder så har jeg sett at man anbefaler at de som ikke kan skru på den selv, IKKE kjøper en E46, og noen mener at det er den perfekte bruktbilen, så når man ikke har helt peiling selv så er det jo lett å bli litt usikker.

Lenke til kommentar

Ville ikke anbefalt noen eldre tyskere om du ikke kan skru selv da bilene i praksis mangedobler i pris grunnet utgifter. Ingenting er dyrere enn billige tyske biler.

E46 er solide biler, men med den kilometerstanden du er oppe i så vil du alltid kunne finne noe småplukk, som nevnt noen innlegg over. Skal du sende bilen på verksted for dette småplukket så må du være glad i å bruke penger for å ikke begynne å bygge et hat for bilen din og i ettertid klage på forum over hvor drit BMW er.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

På slike biler heter det ikke at man ikke kan skru, det heter at man ikke gidder å skru.

Med dagens internett, og ett enkelt verktøysett fra biltema får du fikset nesten alt du blir plaget med på parkeringsplassen din, selv uten å ha erfaring med å skru bil.

Lenke til kommentar

Volvoen koster noen tusen mere enn BMW-en, men jeg har jo tenkt at det jeg sparer i prisforskjell går til reparasjoner og slikt i løpet av det første par årene, slik at de utligner hverandre. Volvoen var knallrød, noe jeg ikke var helt begeistret for, selv om det funker. Så har BMW-en mye bedre basjeplass. Om taket er nede så har Volvoen tilnærmet null liter ledig i bagasjerommet. Synes også Volvoen ser mye nyere ut, og jeg kunne nok nesten trodd at den var maks ett eller to år gammel også, hadde jeg ikke visst bedre. Volvoen har også bedre/mere moderne radio/stereo, med bluetooth, og mulighet for å koble til telefonen. BMW-en har kun CD/radio. Ingen bluetooth, ingenting fancy.

Hjertet heller mot BMW-en, men fornuften drar meg mot Volvoen, og akkurat nå er det ingen av de som klarer å vinne.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått etter fornuften, spesielt siden jeg regner med at det ligger litt følelser i Volvoen også.

Angående CD/Radio så er det ikke noe problem å bytte til en multimedia headunit i E46. Du får skreddersydde spillere med Android svært rimelig.

Lenke til kommentar

Og om det bare var snakk om å få streamet musikk via Bluetooth, så koster en slik 25kr:

http://www.ebay.com/itm/3-5mm-Stereo-Audio-Music-Speaker-Receiver-Adapter-Dongle-USB-Bluetooth-Wireless-/381282219096?hash=item58c630f458:g:zVEAAOSw3xJVbpYm

Fungerer veldig bra faktisk.

Stereoen er det siste man burde ta med i begrunnelsen - MEN Volvo har tidligere hatt anlegg som har vært tilnermet umulig å bytte ut uten å legge alle ledninger på nytt (type forsterker til spiller under setet osv, så ingen kabler til hovedenheten), men usikker på hva denne har.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Er det hardtop eller soft-top på disse . På en eller begge.

Hva med link til Finn annonsene til objektene (om det er noen) og hva er prisnivået ditt.

BMW-en har soft top, Volvoen hard top. Siden jeg bor i utlandet så har jeg ikke nevnt noe om prisnivå, da jeg tenkte at det kanskje ikke var så relevant.

Endret av zetlitz
Lenke til kommentar

Stereoen er det siste man burde ta med i begrunnelsen

Tar det ikke med egentlig, men når jeg har problemer med å ta en avgjørelse så blir det til at jeg går over på uviktige detaljer for å forsøke å finne en tiebreaker. :-)

Lenke til kommentar

Ja, tar man ned taket på Volvoen så har man nesten ikke bagasjeplass igjen. På BMW-en så var det nesten sjokkerende mye bagasjeplass igjen. Så er jo spørsmålet ... I hvilke tilfeller er det greit å ha mye bagasjeplass, og samtidig kjøre med taket nede? Drar man på langtur så kjører man som oftest med taket oppe.

Heldigvis så har jeg litt annet klima her hvor jeg bor, hvor temperaturen aldri går under 0 grader, og hvor vi har cab-sesong fra april til oktober, så hard top eller ikke har egentlig ikke så mye å si sånn sett. Bare taket er tett, og ikke lekker, så er jeg fornøyd. :-)

Lenke til kommentar

Har ikke direkte erfaring, men har en del peiling på BMWer fra den eraen, og eier en 5-serie med samme motor. Typisk så ligger den i småplukk-området på kilometerstand, som nevnt. Typiske problemer du kan få der er lekkasje i kjølesystemet samt svikt i vannpumpe, som ikke er en big deal om du kan skru selv, og skal ikke rane deg om du tar den til en uavhengig mekaniker som ikke kjøper originale BMW-deler. Andre problemer kan være DISA justeringsenheten, tett veivhusventilasjon, veiv/kam-sensorer, coiler og termostat. Mener E46 også spiser opp bakstillinger, men er ikke 100% sikker på det.

Kort fortalt: Du kommer trolig til å oppleve et eller annet som krever utbedring, men bilen kan leve dobbelt så lenge om du viser den litt kjærlighet. Det er en solid bil. Årsaken til at jeg egentlig ikke anbefaler eldre BMWer til de som ikke kan skru selv er fordi det fort baller på seg utgifter og blir et svært surt kjøp i forhold til Volvoen du vurderer.

Lenke til kommentar

Kort fortalt: Du kommer trolig til å oppleve et eller annet som krever utbedring, men bilen kan leve dobbelt så lenge om du viser den litt kjærlighet. Det er en solid bil. Årsaken til at jeg egentlig ikke anbefaler eldre BMWer til de som ikke kan skru selv er fordi det fort baller på seg utgifter og blir et svært surt kjøp i forhold til Volvoen du vurderer.

Det er akkurat dette som bekymrer meg litt med BMW-en også. Føler at Volvoen er et tryggere og bedre kjøp sånn sett, men brukte å leie en slik BMW hver sommer på ferie når den var ny, og har alltid hatt lyst på en i ettertid. De gode minnene sitter godt i enda. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...