torest Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Her modelltester de Stad skipstunnel i «de mest ekstreme tilfellene» Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Et av de få prosjektene jeg synes man skal gjennomføre bare fordi det er kult. Lenke til kommentar
Rolf Bjørlo Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Hvor går grensa mellom en skipstunnel og en kanaltunnel? Rove- tunnelen i Frankrike var mye lengre og nesten like bred, men lavere og grunnere. Den stengte i 1963 etter et ras. Den var før Stadt- tunnelen og den var til kommersiell skipstrafikk og allikevel sier man at Stadt er verdens første osv... Kanskje noen mener den franske var for båter mens den norske bygges for skip... Hvor går grensa? Lenke til kommentar
njuubin Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Hvor går grensa mellom en skipstunnel og en kanaltunnel? Rove- tunnelen i Frankrike var mye lengre og nesten like bred, men lavere og grunnere. Den stengte i 1963 etter et ras. Den var før Stadt- tunnelen og den var til kommersiell skipstrafikk og allikevel sier man at Stadt er verdens første osv... Kanskje noen mener den franske var for båter mens den norske bygges for skip... Hvor går grensa? http://www.bbc.com/news/magazine-22157079 Og da er du vel over i spørsmålet om hvordan "skip" defineres. E Sverige er det ganske greit med lengde over 12 meter (hvis jeg ikke husker feil). Men i Norge er det ikke en fast definisjon. 1 Lenke til kommentar
Arvid Olaus Straumsnes Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Jeg har bakgrunn fra Havnelaboratoriet for svært mange år siden (diplom 1968 og litt til) og er litt nyskjerrig på prosjektets tekniske konsekvenser og løsninger. Jeg ser for meg at det under spesielle værforhold og flo-fjæresituasjoner kan oppstå høydeforskjell på - kanskje opp mot 1 m mellom de to tunnelåpningene. Det vil unektelig kunne gi en stri strøm gjennom tunnelen hvis det da ikke treffes spesielle tiltak. Mvh A.O.Straumsnes, pensjonert siving. (95871018) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå