Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Garmin GPS "låst kart" (Nüvi 57LM)

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig min første GPS (Garmin Nüvi 57LM) men får nå beskjed om at kartene er låst hver gang jeg slår den på.

I går fungerte den fint, men via programmet "Garmin Mapinstall" så jeg at ikke alle tilgjengelige kart var installert, og ettersom vi snart skal ut på en lengre tur tenkte jeg det ville være nyttig å få med alt av kart. Men fikk til beskjed at det ikke var nok plass på GPSen, så jeg begynte med å ta bort noen av kartene (land jeg aldri kommer til å reise i). Tror også jeg rotet det enda mer til med å avbryte (avinstallasjonen), men da på en kontrollert måte (ved å trykke på "Cancel" og deretter la programmet selv avslutte) som allikevel tok ganske lang tid, så jeg har kanskje ikke "ødelagt" noe på den måten vil jeg håpe og tro.

Etter dette har jeg fått feilmelding og at kartene er låst, så har jeg prøvd å reinstallere kartene ved hjelp av "Garmin Express", men uansett hva jeg gjør får jeg den samme feilmeldingen.

Jeg fant en opplåsingsside hos Garmin der man må legge inn serienr. samt produknøkkel/kupongkode. Sistnevnte finner jeg ikke. Det eneste jeg har er serienr. som står bakpå enheten samt en liten klistrelapp på esken. Denne GPSen skal ha gratis oppdatering inkludert, så jeg vet ikke om det har noe med det å gjøre og at opplåsing via den siden kanskje bare gjelder for de som betaler for oppdateringer....? GPSen er kjøpt ny i butikk og det eneste som fulgte med av papirer var et tynt "Welcome" ark (noen tegninger om tilkobling til sigarettlighter og sugekoppen osv.) og et "Viktig sikkerhets- og produktinformasjon". Ellers har jeg funnet selve brukerveiledningen som en PDF fil på Garmin sin nettside som forøvrig ikke var så intiutiv: mer et oppslagsverk for de enkelte innstillingene, ikke hvordan man faktisk bruker den rent praktisk, men nok om det.

Jeg har så langt prøvd å resette GPSen (holde nede av/på knappen i 12 sekunder), slettet kartfilen i "Garmin Mapmanager" programmet og ser nå at det ikke finnes noen kart i "Garmin Mapinstall" programmet lenger. I ettertid tenker jeg at i all forvirringen har jeg kanskje brukt feil programmer og at jeg gjerne bare skulle ha brukt "Garmin Express" til alt sammen?

Det siste jeg prøver nå er å slette GPSen fra "Garmin Express", legge den til igjen og installere kartene på nytt. Det tar en evighet, men jeg håper det fikser alt. Hvis ikke, hva kan feilen være og hva skal jeg gjøre for å rette det opp?

OPPDATERING: etter en full "Reinstall map" i Garmin Express får jeg forstatt opp feilmeldingen "Kan ikke låse opp kart" på GPS-enheten, etterfulgt av "følgende innhold be installert på enheten: kartoppdatering". Jeg tenkte kanskje at å slå den helt av (ikke hvilemodus) for deretter slå den på igjen skulle gi den en omstart og laste alt inn på nytt, men det hjalp heller ikke (samme feilmelding om kart som ikke kan låses opp).

NY OPPDATERING: Det virket som jeg fant løsningen etter å ha lest nøyere gjennom opplåsingssiden til Garmin, men av en eller annen grunn får jeg fortsatt opp feilmeldingen i GPS enheten. Jeg gjorde det slik

1) Gå inn på Garmin "Unlock maps" nettside.

2) Klikk på "Søk etter enheter" knappen på nettsiden. GPS enheten skal komme opp (jeg måtte først installere et plugin fra Garmin for nettleseren i mitt tilfelle).

3) Under "Opplåsingsinformasjon" stod "enhets-ID" nummeret allerede oppført. De to andre feltene var tomme

4) Legg inn serienr. i feltet "Enhetens serienummer". på min 57LM stod dette på baksiden innenfor der sugekoppfestet monteres. Ellers fant jeg en liten klistrelapp utenpå pappesken

5) og her kommer det jeg tidligere bommet på. IKKE trykk på "Lås opp kart" knappen, men bruk knappen "Hent opplåste elementer". Etter å ha gjort dette fikk jeg opp en beskjed om at enheten er blitt låst opp.

men... altså, feilmeldingen er det fortsatt!

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort svar. Ring Garmin kundeservice. Når alt er originalt og ikke fra "piratsteder" så hjelper de deg normalt raskt og effektivt. Jeg har bare god erfering med kundeservice. Ingen grunn til å gjøre noe vanskelig.

Er den brukt, så kanskje noe med forrige eier må endres?

Lenke til kommentar

Nei, kjøpt ny i butikk for et par dager siden.

Jeg ringte og fikk hjelp (nullstille enheten ved å trykke i nederst høyre hjørne mens den slås på og deretter si ja til å nullstille alt), men jeg fikk fortsatt opp feilmeldingen etter det. Så jeg har re-installert kartet via "Garmin Express" uten at det hjalp heller. Så har jeg prøvd "Garmin mapinstall" uten at det heller fungerte... nå er jeg helt forvirret fordi jeg har prøvd så mye forskjellig, men feilmeldingen er heldigvis borte!

Lurer på om det kan ha noe med at jeg har rotet med så mange programmer i min uvitenhet og at data fra disse er blitt overført tilbake til GPS enheten igjen. Ser ut som jeg må få kjøpt meg et minnekort også, fordi jeg får ikke installert alt sammen av kart ser det ut som, men forhåpentligvis vil det være bra nok for i sommer ihvertfall.

Lenke til kommentar

Kanskje stygt å si, men du har antageligvis kastet bort penger, har du angrerett? Bruker du samme beløp (eller trolig mindre) kan du kjøpe Garmin sin meget gode navi-app Navigon, med oppdatering av kartverk et par ganger i året. Har du mulighet til å angre kjøpet ville jeg vurdert det. Jeg har selv brukt Navigon flere år, både i Norge og ellers i Europa og er knallfornøyd.

Lenke til kommentar

Neida, tror denne GPSen vil fungere fint for meg, selv om brukerveiledningen kunne vært en god del bedre for nybegynnere. Dessuten er det vel ikke så lett å levere noe tilbake når det er brukt og den ikke er ødelagt.

Jeg kjenner til GPS apper, men hadde mer lyst på en ekte GPS. Tror den kan bli bra når jeg blir litt bedre kjent med den.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Kanskje stygt å si, men du har antageligvis kastet bort penger, har du angrerett? Bruker du samme beløp (eller trolig mindre) kan du kjøpe Garmin sin meget gode navi-app Navigon, med oppdatering av kartverk et par ganger i året. Har du mulighet til å angre kjøpet ville jeg vurdert det. Jeg har selv brukt Navigon flere år, både i Norge og ellers i Europa og er knallfornøyd.

Det er da en smakssak om man vil ha en god ekstern GPS, kontra det å bruke mobilen sin.

Fordel med vanlig GPS:

Tåler sollys/sterkt lys bedre enn mobil.

Høyttaler kan være bedre enn enkelte mobiler.

Andre apper og hendelser på telefon forstyrrer ikke navigering.

Man slipper å lete etter et godt feste for mobilen, til GPS bruk.

Man slipper å ta mobil ut og inn av feste ved ulik bruk, eller turer ut av bilen.

Mulig bedre sensitivitet på satelittsignaler (har ikke testet med nok telefoner på dette, men typisk er at mobil sliter med å få satelittsignal innendørs, en GPS klarer normalt det).

Mobilen kan bruke til annet, som lydstrømming til anlegg (Spotify m.m.)

Jeg brukte mobil før og gikk over til ekstern GPS. Fordi jeg ønsker dette atskilt. GPS på mobil er flott det, men at kjøp av GPS er å kaste penger.... Nei.

Med Garmin eller Tomtom, blir man normalt fornøyd. Andre merker bør man styre unna.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trenger ingen høyttaler, jeg kjører i alle fall mobilen mot radioen i bilen via blutetooth. Streamer gjerne musikk, og når veganvisninger kommer fades musikken bort.
Enig i å holde seg til kjente merker som Garmin og Tomtom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...