Gå til innhold

Tror du karakterer ikke er viktig når du søker IT-jobb? Da tar du veldig feil

Anbefalte innlegg

Det man ser etter, er en som kan "tenke" (for å sette det sånn på nålespissen). Mye innen IT kan en pugge seg til, og en kan til og med få A og B på IT eksamner bare med å pugge. Hvor god en er i algoritmer, er kansje beste indikasjon på hvor god en kan bli til å programmere. Programmering uten algoritmer er jo bare triviell syntaktisk riktig språk  (hvis en ser bort fra bruk av tråder, delt minne...etc).

Algoritmer "presser" inn fokus på hvordan lage god kode, fremfor tulle tankegangen om hvordan få kode til å fungere uten beskymring

om koden koden krøller til maskinen på et eller annet tidspunkt.

Mange algoritme fag anses som for teoretiske, og abstrakte av enkelte studenter. Men det er jo ikke slik at en ønsker å sitte forann dataskjermen når en tenker på hvordan ting bør gjøres. På samme måte ønsker en ikke å programmere i blinde med en gang, men en lager UML skjema, behovs analyse, lager tester slik at en belaster bedriften minst mulig økonomisk og tidsmessig. Mye en gjør før

en programmerer, er teoretisk og må bør være teoretisk for å fremkalle et sikkelig produkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg må si det er utrolig provoserende å lese om hvilke syn denne mannen har på folk som jobber, og at dette skal være en indikator på personligheten deres(Dersom noen må ofre karakterene for økonomi)? Hva f##n vet Kjosås om situasjonen til folk, og er mannen helt uvitende om hvordan boligprisene og prisnivå generelt er i dag? Det skal godt gjøres å finne en student som ikke må jobbe for å få hjula til å gå rundt i dag. Skulle gjerne sett karakterutskriftene til folka som selv jobber i IT Search (Forøvrig ikke en eneste utdannet teknolog der, dersom siden er up to date)

Det er fint mulig å hjulene til å går rundt kun på studielånet. Alle mine venner har klart seg kun med studielån i fem år.

Lenke til kommentar

Men jeg må si det er utrolig provoserende å lese om hvilke syn denne mannen har på folk som jobber, og at dette skal være en indikator på personligheten deres(Dersom noen må ofre karakterene for økonomi)? Hva f##n vet Kjosås om situasjonen til folk, og er mannen helt uvitende om hvordan boligprisene og prisnivå generelt er i dag? Det skal godt gjøres å finne en student som ikke må jobbe for å få hjula til å gå rundt i dag. Skulle gjerne sett karakterutskriftene til folka som selv jobber i IT Search (Forøvrig ikke en eneste utdannet teknolog der, dersom siden er up to date)

Det er fint mulig å hjulene til å går rundt kun på studielånet. Alle mine venner har klart seg kun med studielån i fem år.

Men det er en uhyre dårlig investering. Både for økonomien og arbeidserfaring:)

Lenke til kommentar

Det kommer selvfølgelig an på hvor en bor. Når jeg ble student, for 10 år siden, så betalte jeg 1500-2000 kr for hybel pr. mnd, alt inkludert. I dag koster samme hyblene 4500/5000 kr pr. mnd. Og da er ikke andre kostnader tatt med, som busskort, telefonregning, mat, som alt også har blitt mye dyrere. Studiestøtten har stått ganske stille.  

Men uansett, point being: Det er et hån mot mindre resurssterke studenter når slike folk kommer med uttalelser som "Du har tatt noen jævla dårlige valg dersom du prioriterer å spise/ha tak over hodet". Det vitner om at mannen ikke har bakkekontakt med dagens virkelighet, og at han har null empati for dem det måtte gjelde. Det er faktisk første gang jeg noen gang har lest noe slikt, og forhåpentligvis siste. Jeg personlig, og alle de jeg kjenner i bransjen, ser på det som et stort plus at folk jobber gjennom studiene. Uansett hva det skulle være. 

Jobberfaring viser at du er pliktoppfyllende og ansvarsfull. Når alt kommer til alt, så ansetter vi folk som vi må kunne stole på. Dersom du har kommet deg gjennom studiene, så skal vi nok kunne lære deg opp til å gjøre det meste. Det vi IKKE kan lære noen opp til er å stå opp tidlig, møte opp til riktig tid, samt holde frister. Motivasjon når bare så langt. 

Ikke være redd for å jobbe ved siden av studiene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...