eplerOGappelsiner Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Som tidliger hobby programerer (lenge siden) så erfarte jeg at en kunne få til masse fint uten utdanning, men når det kom til litt mere avanserte programmer så stoppet det opp grunnet manglende mattematikk kunskaper. Så min personlige mening er at utdanning og god forståelse for mattematikk er greit å ha i bunn, hvertfall om man snakker om programmering. Og da kreves det ofte litt høyere utdanning. Men dette er jo bare litt synsing fra min side. Hvilken type programmering snakker man om her da? Matlab, OpenGL? Jeg brukte C++ Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 (endret) Jeg har selv brukt fouriertransformasjoner i C-kode ifm. et fag jeg hadde på NTNU. @Det gode liv: Forresten, man bruker gjerne C/C++ til å kode OpenGL. Også noe jeg gjorde ifm. samme faget. Endret 8. juli 2016 av stigfjel 1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 (endret) Har E i Java-programmering frå høgskulen. Det har aldri vore hinder når eg skal søke etter programmeringsjobb. Sjølv ikkje dei første åra etter utdanning. Også har eg ein B i SQL, der hovudoppgåva var ein Stored Procedure som kunne løyast på 10 linjer som eg greide å skrive med 3000 linjer griseri. Den funka, og det var tydelegvis det einaste dei sjekka og For å snu det heile om, er ikkje arbeidsgivar villig til å investere i kompetanseutvikling så ikkje begynn å jobb hos dei. Endret 8. juli 2016 av siDDis 6 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Hvorfor er det så forvirrende karakter og poengfordelingssystem opp gjennom skolelivet? I barnehagen får man knapt lære noe annet enn naturlig sosialisering, ingen skriving, lesing eller matematikk, selv om dette er noe man helt fint kan begynne med i 3-års alderen. Så begynner man på barneskolen, og heller ikke der er det noe karaktersystem. Så begynner man på ungdomsskolen og får 1 til 6 der 1 er dårlig/stryk og 6 er perfekt. Så begynner man med poeng og karakterene forandrer seg fra tall til bokstaver der man får A istedenfor 6. Kan man ikke bare begynne med ett system som man kan få fra barnehagen av slik at man forbereder folk til å bli vant med dette systemet? 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 All programmering, er min erfaring. Ikke fordi man må regne så mye, men fordi tankesettet er så likt. Lenke til kommentar
roflol Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Flytt til Berlin om folk har lyst på et bedre marked for nerda Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Problemet med arbeidsmarkedet er det at det virker som man må helst være maks 20år med minimum 30 års arbeidserfaring, satt på spissen så klart, men det er også det at folk blir avfeid med for lite arbeidserfaring, men hvordan skal man få arbeidserfaring om man ikke får en jobb da? Det burde vel alle disse A og B folkene klare å løse lett antar jeg. Alle kan ikke være skolelys, å forvente at alle får toppkarakter er urimelig og karakter sier INGENTING om du kan jobbe eller ei eller hva du er god til, alle kan da pugge seg smarte på ett snevert felt når man går på skolen også få topp karakter på akkurat DEN ene tingen, men være dum som ett brød i alt anna. Men de som ikke orker å drukne seg selv i bøker blir gjerne sett ned på og tilside satt til fordel av en eller anna loff med karakter 6. Lenke til kommentar
Tore Aurstad Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 At man vektlegger karakterer så mye viser at man ikke forstår situasjonen i form av hva det kreves av den som skal jobbe med IT og også hva som er hensiktmessig for bedriften. På hjemmesiden til IT Search ser man det står 55 ledige stillinger og 1224 registrerte kandidater. Selvsagt kan de sortere og velge og vrake, men er det smart å egentlig vektlegge karakterer? Jeg vil heller anbefale praktiske prøver og så videre. Skal du drive med en del arkitektur og senior systemutvikling, er karakterer mindre viktig. Kandidatene vil ofte være ikke nyutdannede til de stillingene uansett. Så dette er en mann som er ikke i takt med det markedet han opererer i. Jeg har jobbet i IT-bransjen i over ti år og jobber i en stor bedrift. Nesten ingen av de vi rekrutterer vektlegger vi så mye karakterer. Det som er viktig er dog at vedkommende er engasjert, arbeidsvillig, samarbeidsvillig, etterrettlig og selvsagt dyktig. Hva vedkommende har av utdanning og hvilke karaktererer han har er MEGET sekundært. Lenke til kommentar
fanhar Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Viss en eksamen er godt designet så vil den være noenlunde normal fordelt. Dvs , de fleste vil få en karakter som er rundt C og resten vil spre seg i mindre grad likt både oppover og nedover. Viss man sier at kun A og B er nok betyr det i praksis at rundt 25/30% av alle på studiet burde finne seg noe annet å gjøre. Man kan like gjerne si at man egentlig burde kun ha godtkjent / ikke godkjent på eksamene om man kun anser A/B som godt nok. Lenke til kommentar
fanhar Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Viss en eksamen er godt designet så vil den være noenlunde normal fordelt. Dvs , de fleste vil få en karakter som er rundt C og resten vil spre seg i mindre grad likt både oppover og nedover. Viss man sier at kun A og B er nok betyr det i praksis at rundt 25/30% av alle på studiet burde finne seg noe annet å gjøre. Man kan like gjerne si at man egentlig burde kun ha godtkjent / ikke godkjent på eksamene om man kun anser A/B som godt nok. Ops, det betyr at rundt 70 / 75% burde finne seg noe annet å gjøre. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 De kan alltids bli konsulenter. Lenke til kommentar
roflol Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Det mest latterlig med det heile at e24 skriver vi har stort mangel på it kompetanse i Norge: http://e24.no/jobb/digitalisering/svendsen-denne-veien-boer-du-gaa-hvis-du-vil-vaere-med-aa-endre-verden/23733796 med det dei ikkje tenker at næring holder ikkje til i Norge den holder til i utlandet...... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Jeg har dette dilemmaet om dagen, prioritere «topp karakterer» og slutte i jobben eller fortsette og holde meg rundt c. Heller veldig mot å fortsette å arbeide og satse på at erfaringen lønner seg i det lange løp, men ting som dette gjør meg jo skeptisk. Dog er det ikke innen it, men tekniske fag. Det lønner seg iallfall økonomisk, på kort sikt.. Lenke til kommentar
Dreamspace Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Det virker som om at herr Kjosås burde friske opp minnet i statistikk, samt få seg en liten reality check. Antall studenter som bare har A/B i snitt utgjør en liten andel av ferdig utdannede studenter, og da spesielt innen teknologi er det ikke i nærheten så mange A/B kandidater som i f.eks Øk.Adm og lignende studier. (Men for all del, det kan jo hende at IT Search bare spesialiserer seg på å ansette "de beste", noe store konsulenthus uansett allerede har gjort i 40 år. Kjekt å informere om slikt). Ved å sette å stort fokus på bare karakterer (spesielt i IT bransjen, hvor portefølje OG erfaring burde telle minst like mye) mister dere forferdelig mange kandidater, som i bunn og grunn går utover kundene. Men jeg må si det er utrolig provoserende å lese om hvilke syn denne mannen har på folk som jobber, og at dette skal være en indikator på personligheten deres(Dersom noen må ofre karakterene for økonomi)? Hva f##n vet Kjosås om situasjonen til folk, og er mannen helt uvitende om hvordan boligprisene og prisnivå generelt er i dag? Det skal godt gjøres å finne en student som ikke må jobbe for å få hjula til å gå rundt i dag. Skulle gjerne sett karakterutskriftene til folka som selv jobber i IT Search (Forøvrig ikke en eneste utdannet teknolog der, dersom siden er up to date) Og til slutt: Var det ikke teknoguden Google som fant ut at det var liten til ingen korrelasjon mellom karakterer og arbeidsprestasjon? 3 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Det mest latterlig med det heile at e24 skriver vi har stort mangel på it kompetanse i Norge: http://e24.no/jobb/digitalisering/svendsen-denne-veien-boer-du-gaa-hvis-du-vil-vaere-med-aa-endre-verden/23733796 med det dei ikkje tenker at næring holder ikkje til i Norge den holder til i utlandet...... Du må ikke la deg lure av dette våset om mangel på kompetanse. Bedriftene har sutret om dette i årevis, og det de egentlig klager for er en slags hjernevask for å kunne legitimere å bruke utlendinger til jobben. Ledelsen liker å sjefe over en gjeng indere som er vant til å miste jobben på timen. Lenke til kommentar
roflol Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Norge er et land for dem som nikker og seier ja til blårussen visst man ikkje er blåruss så er det ikkje noe anna og flytte trur eg. Her i Berlin er dem desperat etter folk som liker programmering om man visser pågangs mot kan man få jobb her... Denne artikkelen bare beviser at Norge skal bli et land der vi går rundt og sjefer og andre land skal gjør jobben. It framtiden er ikkje i Norge... Bli sjef eller forsvinn er mottoet her. Lenke til kommentar
Lars_123 Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Jeg studerte med en person som kom på skolen kl 7 og ikke gikk før kl 20. Dvs at han la ned mange timer arbeid og fikk relativt gode karakterer. Selv gjorde jeg ikke mer enn nødvendig og fikk ikke like gode karakterer. Hvor sannsynlig er det at han vil jobbe mange gratistimer for en fremtidig arbeidsgiver? Resultater bør ses ut fra antall timer man har brukt for å oppnå dem. Videre har jeg opplevd en helt annen motivasjon for å tilegne meg kunnskap etter at jeg begynte å jobbe og så den direkte nytten av dette. Når det er sagt så forstår jeg godt arbeidsgivere som heller ansetter de med gode karakterer. De vil sannsynligvis gå glipp av noen gode kandidater, men jeg tror sannsynligheten for å finne en god kandidat er bedre blant de med gode karakterer. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Det er jeg helt enig med! Arbeidsgivere vil ha folk som skaper mest mulig verdi for minst antall kroner. Er du teknisk svak og bruker lang tid, avhengig av hjelp hele tiden, så er din verdiskapning i bedriften dårlig sammenlignet med andre potensielle kandidater. Lenke til kommentar
Dreamspace Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Jeg må igjen få presisere at dette er helt vill ønsketenkning fra EN mann, fra et lite bemanningsbyrå. Til og med giganter fra Big 4 har ikke slike rigide og formelle krav (A / B eller bust). Har du interessante prosjekter eller internships bak deg, så er de fleste kandidater interessante. Konsulenthus (McKinsey, Bain, Boston Consulting, Deloitte, osv.) eller de største finanshusene er stort sett de eneste som bare vil ha B og opp kandidater. Hvorfor? Fordi det er de karaktersterke ansatte som faktisk er produktet deres. Dette er viden kjent, og greit nok. Noen må jo også ha det nisjemarkedet. Det er klart at karakterer teller noe, men har du bakgrunn fra STEM(Science, Technology, Engineering, Mathematics), og ligger normalfordelt rundt en C, så trenger du ikke frykte noe. Tullprat fra gammel blåruss. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 "....men som regel er de cowboys helt uten forståelse for hvorfor ting er som de er og med masse rare forestillinger som gjør dem vanskelige å ha med i store prosjekter. " Den der er like typisk å høre fra folk uten praktisk erfaring, såvel som folk uten teoretisk utdannelse. Det beste er en kombinasjon av både teori og praksis, og den ene kan ikke erstatte den andre. Overdreven tro på skoleteori og undervurdering av praktisk erfaring er gjerne et tegn på nettopp manglende praksis. På seg selv kjenner man andre osv osv. Jeg visste ikke hvor nyttig praktisk erfaring var, før jeg selv hadde gått ett par år på gulvet ETTER endt høyskoleutdannelse. Brynjulv snakker som om han fortsatt mangler disse årene blandt gutta på gulvet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå