Gå til innhold

Rase-relasjoner når et nytt lavpunkt i USA.

Anbefalte innlegg

Helt utrolig at denne diskusjonen om arv og utseende er relevant den dag i dag. Svarte mot hvite er like absurd som red heads mot blonde eller tynne mot tykke. Ordet rase blir slengt rundt som om vi skulle vært en gjeng bikkjer, det må da snart bli uhørt å dele mennesker opp i forskjellige raser!?!

Legger merke til at dette brukes til alt der borte, både i alvorlige debatter og som evige innslag i humorshow der det tydeligvis er helt legitimt at det spøkes med stereotyper på begge sider. Selv hosts som Trevor Noah i Daily Show klarer jo ikke en episode uten å dra opp den gamle sjargongen med at dette er typisk hvite og dette er typisk svarte og latinos etc etc. Akkurat som at en sort med samme oppvekst og miljø jeg har hatt skulle hatt en helt annen tilnærming til verden enn jeg har. De prøver her å få oss til å tro vi er forskjellige i alle kanaler, mediene tjener på polarisering. Det er bare å skru av og ta en tur ut i den virkelige verden hvor man fort merker at det er umulig å skille holdninger, standpunkt, oppførsel og ideologi utifra utseende og tryne faktor.

Håpet er at vi snart kan begynne å dra i samme retning istedenfor å stå å slå hverandre i hodet med at vi er best og de er datt og vi er ditt. Absurd at voksne folk bedriver slikt den dag i dag.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har enda ikke skjønt betydningen av ett demokrati om du mente det første der alvorlig.

Vi vet at en mann ble skutt og drept av politiet mens han var liggende på bakken. Det har også kommet fram at begge de involverte "mistet" politikameraet da dette skjedde.... Dette blir aldri greit uansett, om han så skulle ha strukket seg mot våpen så skal man både ha strømpistol evnt skadeskyte vedkommende. Ikke fyre av fire skudd i brystet for å sikre død, det er henrettelse på åpen gate.

Den andre saken er innlysende, der er alt filmet og politimannen ser sitt snitt i å drepe ved å først be ham om å vise til førekort hvorav offeret da naturligvis strekker seg mot lommen for å hente det og blir da skutt i kaldt blod. Politimannen skal ha livstidsstraff for mord.

Og i kjølevannet av de huundrevis av liknende episoder de siste år så har en mann tatt affære ved å ordne seg militærvåpen for å hevne seg på det han ser på som rasistisk inspirert vold, lettkjøpt på ett våpenmarked eller på nærmeste k-mart kan tenkes.

Ser vi en rød tråd? Ja, lettsindig omgang med drapsvåpen. Ingen hadde vært døde idag om ingen hadde hatt skytevåpen lett tilgjengelig til å kunne misbruke.

Ergo, fjern alle våpen i samfunnet, med makt om det trengs, og få på plass lover som gjør at ikke en politimann kan drepe ved eget godt befinnende. Dette løses med framskutt lagring i bil hvorav kode for å åpne blir gitt om aksjonen blir autorisert i andre enden.

Alt skal filmes og alt skal dokumenteres hver gang en konfrontasjon oppstår, det er først da man begynner så smått å ta tilbake kontrollen over samfunnet og få sikret befolkningens liv og helse. Du må klare å skille mellom rent maktmisbruk og tiltak hvor vi benytter rasjonelle løsninger som tilsvar på ett dødelig problem..

Problemet er at det er for mange gærninger i samfunnet.

Det eneste som nytter på sikt er å jobbe for å redusere antall gærninger, hindre at så mange faller utenfor samfunnet.

Å fjerne våpen, overvåke politi og befolkning, bygge større fengsler osv er som å øse vann utav en båt som synker, du må reparere lekkasjen ikke symptomet.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Her er testen som måler ens egen ubevisst rasisme

https://implicit.harvard.edu/implicit/takeatest.html

Interesting. It seems I may have been reversely conditioned by some of the racially charged discussion around these forums (or fora if you prefer). Or I may just have a moderate automatic preference for people that are different from what I see in the mirror. ;)

Very interesting indeed.

You have a slight preference for white people, indicating a white bias. This is the most common result fot white people. Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Interesting. It seems I may have been reversely conditioned by some of the racially charged discussion around these forums (or fora if you prefer). Or I may just have a moderate automatic preference for people that are different from what I see in the mirror. ;)

Very interesting indeed.

You have a slight preference for white people, indicating a white bias

That's inconsistent with my results. Slight automatic preference for an association between "african americans" and "good". Not indicating a white bias. Like I said, perhaps the reverse.

Lenke til kommentar

Fordi det skjer uforholdsmessig ofte at hvite politimenn skyter og dreper svarte menn. Hensikten er å redusere politivolden.

Han siste som ble filmet med Facebook appen var jo gul. Om man er latino eller gul, så er man vel ikke hvit?

Lenke til kommentar

Fordi det skjer uforholdsmessig ofte at hvite politimenn skyter og dreper svarte menn. Hensikten er å redusere politivolden.

Er det ikke fremdeles sånn at svarte politimenn skyter flere svarte enn hvite politimenn?

Langt fler. Men også hvite skyter fler hvite enn politiet, osv.

USA har 16.000 drap per år, rundt 1.000 av dem skytes i et gitt år av politiet. De siste par årene mener jeg å huske det har vært enda fler.

Det har så vidt jeg vet aldri vært over 1000. I fjor var det under 500, og det var høyt i forhold til de siste år.

Lenke til kommentar

Helt utrolig at denne diskusjonen om arv og utseende er relevant den dag i dag. Svarte mot hvite er like absurd som red heads mot blonde eller tynne mot tykke. Ordet rase blir slengt rundt som om vi skulle vært en gjeng bikkjer, det må da snart bli uhørt å dele mennesker opp i forskjellige raser!?!

Vel... nå viser det seg vel i økende grad at rase og etnisitet er viktigere enn vi trodde, og at rase faktisk er "en ting".

Spørsmålet er om vi kan reeksaminere rasespørsmålet uten at folk blir butthurt, og da er svaret absolutt nei.

Lenke til kommentar

Very interesting indeed.

You have a slight preference for white people, indicating a white bias

That's inconsistent with my results. Slight automatic preference for an association between "african americans" and "good". Not indicating a white bias. Like I said, perhaps the reverse.
beklager, det var Skatteflykning som hadde bias
Lenke til kommentar

beklager

Null problem. Men det er interessant, fordi resultatet avviker kanskje fra majoriteten. Jeg undres om det hadde vært samme resultat om jeg ikke hadde observert xenofobiske meningsytringer i den grad man gjerne ser fra anonyme brukere på nett.

Lenke til kommentar

beklager

Null problem. Men det er interessant, fordi resultatet avviker kanskje fra majoriteten. Jeg undres om det hadde vært samme resultat om jeg ikke hadde observert xenofobiske meningsytringer i den grad man gjerne ser fra anonyme brukere på nett.
Det ble en vitenskapelig undersøkelse som prøvde å måle rasisme blant barn mindre enn ett år, før de kunne "lære" å bli rasistiske. De viste forskjellige bilder og målte barnets reaksjon til bildene.

Resultatene viste at disse barn var rasistiske, de var mer komfortabel med deres egen rase med en unntagelse, barn som så på folk fra flere forskjellige raser hadde ingen preferanse

Kanskje du bor:bodde i en flerkulturelt miljø?

Lenke til kommentar

Prøvde Gay/Straight-testen, og den ga en svak preferanse for straight. Men problemet med testen er at den første halvparten linket "straight" med "good" og "gay" med "bad", og da vennet jeg meg til de tastetrykkene. Når de så i andre halvparten snudde straight/gay, men ikke good/bad, så tok det litt lenger tid å svare fordi jeg dobbelsjekket før jeg trykket. Det merket jeg mens jeg svarte, og når jeg kom til resultatet sa den da også at jeg fikk det fordi jeg brukte lenger tid på å svare når gay var koblet med good.

Geir :)

Lenke til kommentar

Kanskje du bor:bodde i en flerkulturelt miljø?

Nja, har bodd litt i forskjellige land, og har også opplevd eksempler på rasisme selv, så det ligger kanskje noe der.
Det er segregering som er hovedårsaken til rasisme, etter min mening. Mine barn, som har bodd i et flerkulturellt miljø hele sine liv er mye mindre rasistiske enn jeg var/er.

Det er hovedgrunnen til at innvandrer integrering i Singapor går så bra. Staten krever at innvandrer bor blant innfødte Singaporians og ikke i innvandrer gettoer. Hvis afroamerikanere hadde fått sjansen til å bo blant hvite amerikanere tidligere, hadde det gått bedre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...