Gå til innhold

Rase-relasjoner når et nytt lavpunkt i USA.

Anbefalte innlegg

Det var en hevnaksjon. Ikke at det er akseptabelt, men det går jo an å forstå at det blir sånn.

Den tarvelige sørstatsrasismnen lever tydeligvis enda, når man ser hvordan politiet behandler sorte. Hørte nettopp i nyhetene nå, hvordan foreldre må lære sorte barn spesielt hvordan politiet er farlige.
Der er utvilsomt en hvit dritside i USA som lever i beste velgående. Du ser typene. Drittsekker akkurat sånn vi har sett dem på tv og filmer. Hvite drittsekker. Det er en skam.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om det kommer demonstrasjoner for politifolkene som ble drept i et rasistisk motivert angrep.

Tviler, siden hvite liv ikke betyr noe som helst i en slik sammenheng.

De er ikke hvite, de er blå.

De er også svarte, grønne , og beige, helt avhengeg av hvor du befinner deg. I Pasific Blue er de utrolig nok ikke blå, men red hot.

Lenke til kommentar

Lurer på om det kommer demonstrasjoner for politifolkene som ble drept i et rasistisk motivert angrep.

Tviler, siden hvite liv ikke betyr noe som helst i en slik sammenheng.

Ja, stakkars den hvite mann..

Du synes altså ikke dette er ille?

Hvor skrev jeg det?

Syns du det burde holdes demonstrasjoner for politifolkene som ble drept? Hva er i så fall hensikten?

Lenke til kommentar

Fordi det skjer uforholdsmessig ofte at hvite politimenn skyter og dreper svarte menn. Hensikten er å redusere politivolden.

Er det ikke fremdeles sånn at svarte politimenn skyter flere svarte enn hvite politimenn?

Hvite menn er iallefall de som blir mest skutt av politiet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi det skjer uforholdsmessig ofte at hvite politimenn skyter og dreper svarte menn. Hensikten er å redusere politivolden.

Er det ikke fremdeles sånn at svarte politimenn skyter flere svarte enn hvite politimenn?

1. Cops killed nearly twice as many whites as blacks in 2015.
  2. More whites and Hispanics die from police homicides than blacks.
  3. Black and Hispanic police officers are more likely to fire a gun at blacks than white officers.
  4. Blacks are more likely to kill cops than be killed by cops.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Langt fler. Men også hvite skyter fler hvite enn politiet, osv.

USA har 16.000 drap per år, rundt 1.000 av dem skytes i et gitt år av politiet. De siste par årene mener jeg å huske det har vært enda fler.

Lenke til kommentar

Jeg har kun kommentert en påstand fra "Tom waits for Alice" som fremstår som fullstendig feilaktig og ubegrunnet.

Tja, mon det. Jeg sa for ordens skyld ikke at det var "vi" som hadde gitt politiet denne myndigheten. Jeg sa:

"Politiet er gitt myndighet til voldsutøvelse på våre vegne."

Om de (politikerne) som har gitt politiet denne myndigheten har noen legitim rett til dette overlater jeg i denne omgang til deg og Thoto å diskutere. Jeg synes ikke myndighetens legitimitet endrer poenget med at denne myndigheten setter vold utført av politiet i en særstilling. De som er gitt makt må passes ekstra godt på.

Geir :)

Lenke til kommentar

Du har enda ikke skjønt betydningen av ett demokrati om du mente det første der alvorlig.

Du får forklare for oss som "kke skjønt betydningen" da.

Hvordan ett indirekte demokrati fungerer vet du så godt atte, du er bare ikke enig i styreformen da du mener politikerne overstyrer folket. Når det hele handler om politikerne hvorav valgt ut av folket til å ta sin vurdering og deres egne avgjørelser på vegne av folket og med vår (ihvertfall fleste av oss) sin velsignelse. Ingen har stjålet eller tatt makta, de har midlertidig lånt fått den og gjør da selvfølgelig sitt beste for å ikke miste den igjen og handler derav naturlig nok med og ikke mot velgernes ønsker. Snur en populistisk politiker kappen etter vinden eller forkaster tidligere lovnader når man velges inn i en maktposisjon så vil det oppstå en velger flukt og ett naturlig frafall av makt i retning denne politiker eller dette parti. Så når du sier ingen har gitt politikere og igjen da politiet myndighet til å utføre det de gjør, så snakker du jo evnt om ett kupp her og isåfall noe ganske annet enn business as usual i ett demokrati.

Så det hele er ikke så forferdelig skummelt som du ofte skal ha det til, du framstiller det koselige eventyret det norske demokratiet er som ett slags undertrykkende horror scenario hvor maktmisbruk blomstrer ;) Ikke enig i denne virkelighetsoppfatning som du skjønner. Og ikke enig i at styreform har noe med disse drapene å gjøre heller hvor enkeltpersoner har misbrukt sin makt og handlet utover lovverk og myndighet gitt dem og har tatt på seg rollen som dommer og bøddel i tillegg til sjonkel politi. Dette er avvik og ikke noe som naturlig kommer ut i andre enden på grunnlag av politiske prosesser eller system.

Dette er altså ikke politikerne eller politietsskyld, det er folket som ikke er samstemte om å gi politikerne den myndigheten de trenger for å totalforby våpen blant sivilister og for å kunne gi ordensmaktene myndighet til å håndheve det. Dette vil aldri kunne gå igjennom og freden vil aldri få rom til å senke seg om ikke folk snart kommer seg vekk ifra den gamle tankefeilen det er å sikre oss mot vår egen stat ved bevæpning... Der sitter mange i USA fast idag og resultatet er stygt. Man må videre men kommer seg ikke noe sted før de riktige politikerne blir gitt makt til å nettopp kunne ta tak i problemene ved roten, og det er dettte jeg vil se på det som en etterlengtet ryddejobb  på vegne av oss alle og framtidige borgere, mens du derimot virker til å se på det som ett totalitært grep av statsmakten gjort i hensikt å holde oss nede... Ikke veldig matnyttig eller sannsynlig på noen måte, men klart verden blir jo litt ekstra spennende om man lar seg lede til å tro på det utrolige ;)

Lenke til kommentar

Problemet med din forklaring er at der eksisterer ingen enhetlig "folket" som "gir" politikerne makt.

Der eksisterer kun individer, noen, som deg, som faktisk ønsker at andre skal ta avgjørelser på deres vegne om enn mange av disse ikke er enige med deg om akkurat hvem som bør ta deres avgjørelser for dem, og andre som selv ønsker å bestemme over egen person og eiendom.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med din forklaring er at der eksisterer ingen enhetlig "folket" som "gir" politikerne makt.

Der eksisterer kun individer, noen, som deg, som faktisk ønsker at andre skal ta avgjørelser på deres vegne om enn mange av disse ikke er enige med deg om akkurat hvem som bør ta deres avgjørelser for dem, og andre som selv ønsker å bestemme over egen person og eiendom.

Ja individuell frihet er en grunnpilar og ekstremt viktig at rammene her ikke blir satt uten å ha blitt valgt. Problemet er når man bor i ett samfunn hvor det er mange forskjellige meninger om alt mellom himmel og jord og jeg krever min rett til å gjøre ting akkurat slik de faller best for meg personlig, sjansen er da enorm for at dette går på tvers av naboen der han surrer rundt og hardnakket forfekter sin rett til å gjøre akkurat slik det mest ønskelig skulle falle for ham, selv om det resulterer i konflikt med deg og ditt. Så er vi igang her da vettu. Da vil ditt krav om en slik kompomissløs frihet til å gjøre akkurat hva du vil faktisk slå ut som ett eneste langt overgrep for de rundt deg og som ikke er enig med noe av det, men som får deg og ditt i fanget uansett.

Hadde vi bodd alene på hver vår lille øy så kunne vi jo gjort akkurat hva vi selv ville og jeg hadde sagt meg enig med deg, men når vi lever i ett velferdssamfunn må vi klare å inngå kompromisser med alle aktører. Derav dette demokrati hvor vi må respektere flertallet om det ikke skal bli det salige kaos og den sterkestes rett. Ett mindretalls tyranni er ikke noe å sikte etter når man heller kan som idag styre etter flertallets ønske. Det vil sikkert aldri bli perfekt, men det er ingen grunn i seg selv for å forkaste hele systemet istedenfor å utvikle det videre slik at det tilpasses flest mulig av oss som sammen surrer rundt her. Så det er nok heller alternativene til dette styresettet vi her har som vi burde bekymre oss over, det er bare å skru på nyhetene å ta seg en titt hvor mye personlig frihet folk og fe sitter med disse land som bedriver andre styreformer, det jeg har sett av det gjør meg ikke veldig imponert.

Lenke til kommentar

Saken er ikke hvor mange prosent som er svarte. Saken er hvor mange svarte kontra hvite som er i skarpe situasjoner med politiet.

Antallet svarte og hvite som begår voldskriminalitet er nesten identiske med prosentandelene som blir drept.

Svarte utgjør 12,5% av befolkningen og begår 50% av drapene f.eks. Hvorfor skulle ikke de da være overrepresentert ift. befolkning i antallet som blir skutt av politiet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...