Gå til innhold

Rase-relasjoner når et nytt lavpunkt i USA.

Anbefalte innlegg

11 Politifolk skutt, 4 ble drept.

"Ifølge en uttalelse fra politiet skal to snikskyttere ha løsnet skudd mot politiet fra en høyde før de kom seg unna. Skuddene skal ha funnet et sted under en demonstrasjon mot politivold etter drapene på Alton Sterling og Philando Castro."

"Med slagord som «black lives matters» og «no justice, no peace» har demonstranter tatt til gatene etter at Alton Sterling (37) og Philando Castile (32) ble skutt og drept av politiet."

Disse hendelsene er nok ikke urelaterte og kan vel kalles en skremmende utvikling for alle parter.

Stefan er heldigvis tidlig ute med fakta. :)

Endret av geita_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stefan er så opptatt av prosentregningen sin at ham glemmer et (også for ham, som anarkist, må vi tro) viktig poeng: Politiet er gitt myndighet til voldsutøvelse på våre vegne. De representerer staten (delstater/kommuner). Derfor er det spesielt når de dreper uten skjellig grunn. Rasisme eller ikke. Han avslutter med å fortelle oss at staten har ansvaret for alle de tingene som fører til raseproblemer. Nettopp derfor er politivold i en særstilling. Jeg gjentar: Rasisme eller ikke.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tidlig ute med facts betyr iblant manglende/feile facts.

Molyneux minner stadig om en slags rasjonalismens inspektor Cluseau, eller en simpson-figur i fullt firsprang over hoppet, brøl-jodlende som om trusa er full av sennep. 

The Fonz i lignende positur: 

ufoSus5.gif

"Jumping the shark" ; making a somewhat embarrassing spectacle of one self,

usually in a spectacular way.

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stefan er så opptatt av prosentregningen sin at ham glemmer et (også for ham, som anarkist, må vi tro) viktig poeng: Politiet er gitt myndighet til voldsutøvelse på våre vegne.

Politiet er gitt denne "myndighet" fra politikerne, men ingen har gitt politikerne rett til å bruke vold mot befolkningen etter eget forgodbefinnende.

Lenke til kommentar

Lurer på om det kommer demonstrasjoner for politifolkene som ble drept i et rasistisk motivert angrep.

Tviler, siden hvite liv ikke betyr noe som helst i en slik sammenheng.

Ja, stakkars den hvite mann..

Det har vært demonstrasjoner mot politivold, fordi det er et vedvarende problem.

Hvis gårsdagens hendelser gjentar seg nok ganger, blir det sikkert demonstrert mot. Det har ikke manglet på reaksjoner, så jeg ser ikke hva du sutrer for..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Stefan er så opptatt av prosentregningen sin at ham glemmer et (også for ham, som anarkist, må vi tro) viktig poeng: Politiet er gitt myndighet til voldsutøvelse på våre vegne.

Politiet er gitt denne "myndighet" fra politikerne, men ingen har gitt politikerne rett til å bruke vold mot befolkningen etter eget forgodbefinnende.

Jo, vi har gitt ordensmaktene myndighet til å oppretteholde demokratisk forankrede lover og regler med makt.

Dette har ingenting med det å gjøre, dette er drap, og det irrelevant om det er utført av en politimann eller en sivilist. Du er så opphengt i å gå etter styresmaktene at du ikke ser handlingene for hva det er, kun personen og evnt uniformen personen måtte ha på seg.

Det er bare å få på plass ett forbud for alle skytevåpen og politi må gå over til framskutt lagring i bil etter norsk standard. Det er om å gjøre å begrense at liv går tapt, uansett hvem og hva, alt annet må komme i annen rekke, også hobbyen til gun nuts, tro det eller ei ;)

Og jeg lurer, hva i helvete venter de på? Ett nytt år med nye rekorder? Slår vi 370 mass shootings neste år? Ja, tror det så lenge konspiratører går rundt i sin fiktive verden og tror at våpen gjør alle trygge. Gi meg styrke til å hanskes med dere til vi kan komme oss vekk og få vår egen planet hvor menneskeliv rager over ideologi, inntil det så må dere nok svelge ned denne "frihetsberøvelsen", dere tvinger ordentlige folk til dessverre å måtte bli mer kompromissløse nettopp fordi mange ikke har evnen til å sette seg inn i andres ulykksalige situasjon.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Jo, vi har gitt ordensmaktene myndighet til å oppretteholde demokratisk forankrede lover og regler med makt.

Når ga vi noen slik mydighet? Hvem er "vi" som ga denne myndigheten?

Dette har ingenting med det å gjøre, dette er drap, og det irrelevant om det er utført av en politimann eller en sivilist.

....

Du ser ut til å være litt forvirret her.

Jeg har ikke kommentert selve hendelsen i det hele tatt, ettersom hverken jeg eller noen andre har tilstrekkelig informasjon til å gjøre meg opp noen mening om denne. Jeg har kun kommentert en påstand fra "Tom waits for Alice" som fremstår som fullstendig feilaktig og ubegrunnet.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Når ga vi noen slik mydighet? Hvem er "vi" som ga denne myndigheten?

Dette har ingenting med det å gjøre, dette er drap, og det irrelevant om det er utført av en politimann eller en sivilist.

....

Du ser ut til å være litt forvirret her.

Jeg har ikke kommentert selve hendelsen i det hele tatt, ettersom hverken jeg eller noen andre har tilstrekkelig informasjon til å gjøre meg opp noen mening om denne. Jeg har kun kommentert en påstand fra "Tom waits for Alice" som fremstår som fullstendig feilaktig og ubegrunnet.

Du har enda ikke skjønt betydningen av ett demokrati om du mente det første der alvorlig.

Vi vet at en mann ble skutt og drept av politiet mens han var liggende på bakken. Det har også kommet fram at begge de involverte "mistet" politikameraet da dette skjedde.... Dette blir aldri greit uansett, om han så skulle ha strukket seg mot våpen så skal man både ha strømpistol evnt skadeskyte vedkommende. Ikke fyre av fire skudd i brystet for å sikre død, det er henrettelse på åpen gate.

Den andre saken er innlysende, der er alt filmet og politimannen ser sitt snitt i å drepe ved å først be ham om å vise til førekort hvorav offeret da naturligvis strekker seg mot lommen for å hente det og blir da skutt i kaldt blod. Politimannen skal ha livstidsstraff for mord.

Og i kjølevannet av de huundrevis av liknende episoder de siste år så har en mann tatt affære ved å ordne seg militærvåpen for å hevne seg på det han ser på som rasistisk inspirert vold, lettkjøpt på ett våpenmarked eller på nærmeste k-mart kan tenkes.

Ser vi en rød tråd? Ja, lettsindig omgang med drapsvåpen. Ingen hadde vært døde idag om ingen hadde hatt skytevåpen lett tilgjengelig til å kunne misbruke.

Ergo, fjern alle våpen i samfunnet, med makt om det trengs, og få på plass lover som gjør at ikke en politimann kan drepe ved eget godt befinnende. Dette løses med framskutt lagring i bil hvorav kode for å åpne blir gitt om aksjonen blir autorisert i andre enden.

Alt skal filmes og alt skal dokumenteres hver gang en konfrontasjon oppstår, det er først da man begynner så smått å ta tilbake kontrollen over samfunnet og få sikret befolkningens liv og helse. Du må klare å skille mellom rent maktmisbruk og tiltak hvor vi benytter rasjonelle løsninger som tilsvar på ett dødelig problem..

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Lurer på om det kommer demonstrasjoner for politifolkene som ble drept i et rasistisk motivert angrep.

Tviler, siden hvite liv ikke betyr noe som helst i en slik sammenheng.

Ja, stakkars den hvite mann..

Du synes altså ikke dette er ille?

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Svarte amerikanerne blir raseprofilert og overpatruljert og diskriminert i rettssystemet, særlig gjennom narkotikapolitikk. Men det gir seg ikke utslag i dødelige skytinger begått av politiet. Det er i forhold til alvorlige konfrontrasjoner med politi fler hvite som blir drept enn svarte.

Det er ingen tvil om at dette var en rasistisk skytter. Han var ikke bare ute etter "blå". Han var, i sine egne ord, ute etter hvite, og særlig hvite politimenn. Han sa også at han gjorde det for de to som ble drept i uka som gikk og Black Lives Matter. Men oppga at han ikke hadde noen tilknytning til dem. Han var også reservist i hæren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...