Mawerick Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Har lagt merke til at Sony har en nattfunksjon som heter nightshot og er basert på infrarød. Det er flere produsenter som har en slik nattfunksjon. Det infrarøde lyset er visstnok ikke så veldig langt, bare 4 meter. Det jeg lurer på er: - Hvordan blir kvaliteten på film/bilder på både kort og nært hold i mer eller mindre mørke? (Nattfunksjonen i bruk) - Det finnes infrarøde lyskastere, jeg har sett noen som kan lyse opptil 200 meter. Hvordan vil kvaliteten bli i et mørkt og stort rom med et slikt kamera? Vil bildene blir veldig kornete og unøyaktige? - Hvordan takler slike kameraer steder med mye støv? Noen som har foretatt tester på f.eks en sementfabrikk, gruver, eller i områder der sandblåsere brukes? Tror det er mange som har slike kameraer og kan gi meg svar på i hvertfall et til to av spørsmålene... Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Jeg har ett slikt Sony kamera. Nattfunksjonen er vedlig grei, men det infrarøde lyset som sendes ut rekker bare 3 meter, så hvis det er helt mørkt så ser du bare det som er innenfor 3 meters rekkeveidde. Bildet blir litt kornete i forhold til vanlig filming, men det er greit nok til sitt bruk. Har tenkt å kjøpe meg infrarød lampe som settes oppå kameraet, den skal vist rekke 30m. Kjekt å ha Støv er jo ikke kjekt å få inn i noen som helst kameraer og støvet vil nok fort komme under knapper og inn til kasetten. Tror fort det kan bli ett problem. Men flere kameraer går det an å få dykkerhus til som sikkert funker greit i ett støvfylt miljø også. Kanskje det holder å kjøpe ett filter til å ha foran linsen som beskytter den, og ha en plastikkpose rundt kameraet. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Vel, nå har jeg ikke veldig mye peiling på videokameraer, men jeg har en Sony DCR-TRV10E, og den har nightshot! Vi filmet et helt skoleprosjekt med nightshot (siden det måtte være mørkt ute - da om kvelden), og det fungerte veldig bra! Bildekvaliteten blir faktisk ganske brukbar (på mitt kamera), og jeg har ikke merket noe kornete filming. Prøvde et annet Sony kamera med nightshot (husker ikke hvilket), men det var latterlig dårlig! Har prøvd to kameraer med nightshot, og der vinner mitt kamera - glatt! Lenke til kommentar
Mawerick Skrevet 25. november 2003 Forfatter Del Skrevet 25. november 2003 Vel, nå har jeg ikke veldig mye peiling på videokameraer, men jeg har en Sony DCR-TRV10E, og den har nightshot! Vi filmet et helt skoleprosjekt med nightshot (siden det måtte være mørkt ute - da om kvelden), og det fungerte veldig bra! Bildekvaliteten blir faktisk ganske brukbar (på mitt kamera), og jeg har ikke merket noe kornete filming. Prøvde et annet Sony kamera med nightshot (husker ikke hvilket), men det var latterlig dårlig! Har prøvd to kameraer med nightshot, og der vinner mitt kamera - glatt! Hva er så veldig bra med ditt kamera, og så veldig dårlig med det andre kameraet du prøvde? Du sier bildekvaliteten var ganske brukbar i forbindelse med skoleprosjektet. Var det på kort eller langt hold? Hvor detaljert var bildene? Var det slik at du kunne filme ei slette og få med deg steiner og slikt som lå der? Og hvor godt bilde av avstanden gir et slikt kamera? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå