Gå til innhold

Makro objektiv vs mellomring.


Anbefalte innlegg

Hva er det man 'taper' ved å kjøpe mellomringer vs et dedikert makro objektiv. Man taper jo økonomisk på makro objektiv kontra 'vanlig' optikk. Vanlig optikk er raskere og billigere. Det er det jo bare å kjøpe mellomringer om dekke er så stor forskjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En stund siden jeg sjekket dette men kjøper man billige ringer taper man autofokus og justerbar blender siden de ikke viderefører elektronikken og skal man ha gode makroringer koster de fort et par tusen eller mer.

 

Dybdeskarpheten blir vel også meget kort ved bruk av ringer vs objektiv ?.

Lenke til kommentar

Hva er det man 'taper' ved å kjøpe mellomringer vs et dedikert makro objektiv. Man taper jo økonomisk på makro objektiv kontra 'vanlig' optikk. Vanlig optikk er raskere og billigere. Det er det jo bare å kjøpe mellomringer om dekke er så stor forskjell.

 

Makroobjektiv er designet for å ha maksimal skarphet i nærområdet, det er ikke vanlige objektiver. 

 

Edit: Da tenker jeg på de som faktisk er laget som makroobjektiver, ikke de som bare har fått ekstra lang fokusrør slik at et standard objektiv kan få påskriften "Macro". 

Endret av tow
Lenke til kommentar

De fleste objektiver som ikke er laget for å ha makro eller portrett som hovedbruksområde er skarpest på uendelig fokus ja, det stemmer, men forskjellen er sjelden stor.

 

Mellomringer er billige, og selv med ganske rimelige saker får du overført elektronikken, slik at autofokus og lysmåling vil funke.

 

Det største "tapet" ved å bruke mellomringer er lysstyrken. Siden du med mellomringer øker avstanden, vil lyset som slipper gjennom bli tilsvarende svakere. Nå er det ikke ofte det blir et problem når man driver med close-ups - da er det mer vanlig å blende ned for å få best mulig dybdeskarphet i deet fokusområdet du er interessert i - men det kan likevel av og til bli et problem.

 

Fordelen er at mellomringer inneholder kun luft - ikke optikk -  så du slippet potensielt ekstra optiske feil, støv og skitt, etc.

 

Alt i alt er mellomringer en god billigløsning for dem som ikke har budsjett til et dedikert makroobjektiv.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Eller enda bedre: Skyt macro med reversert objektiv!

 

(Med en nikkor 20mm /f2.8 f.eks. oppnår man 12x forstørrelse! Normale dyre dedikert macro-objekitv har bare 1x...

 

EDIT: Det eneste du trenger er en reverserings-ring, altså en ring som har kamera-fatning i ene enden, og filtergjenger som passer til objektivet i den andre enden. Altså en tynn 'adapter'.

Selges billig 'over alt'! F.eks. denne på Nordicimport til kr.39,-

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Eller enda bedre: Skyt macro med reversert objektiv!

 

(Med en nikkor 20mm /f2.8 f.eks. oppnår man 12x forstørrelse! Normale dyre dedikert macro-objekitv har bare 1x...

 

EDIT: Det eneste du trenger er en reverserings-ring, altså en ring som har kamera-fatning i ene enden, og filtergjenger som passer til objektivet i den andre enden. Altså en tynn 'adapter'.

Selges billig 'over alt'! F.eks. denne på Nordicimport til kr.39,-

Morsom gadget. Så billig og man kan leke seg litt med nærbilder. Det er jo bare å kjøpe. Har ikke hørt om reverserings ring før. Morsomt forslag som jeg kommer til å kjøpe.
Lenke til kommentar

Jeg kan jo dele min erfaring med makroringer.

 

Utstyr som brukes når jeg makrofotograferer:

- Panasonic GH3

- Olympus 45mm F1.8

- Makroringer

 

Jeg kjøpte et kit med 3 makroringer i forskjellige størrelser fra Ebay.

Disse kan kombineres i forskjellige konfigurasjoner for forskjellige lengder.

 

Utfordringen med makroringer er at man øker registeravstanden mellom objektiv og sensor, og følgelig bruker man mindre av objektivets totale optikkoverflate for samme bildeutsnitt.

Det betyr at mengden lys som treffer sensor reduseres og man mister skarphet siden lyset som treffer sensoren passerer linseelementene mer konsentrert og over en mindre flate som nevnt. Brytningsindeksen ved linsene blir altså mer brutal og mindre brutal (avhengig av linsetype) enn det som er optimalt, og større avvik i lyskonsentrasjon oppstår.

 

Man kan gjerne få knallskarpe bilder likevel, men man må bruke objektivet helt annerledes enn man er vant til.

Blendertall F8 med makroringer vil plutselig kunne gi kromatiske avvik tilsvarende F22 ved normalbruk, avhengig av lengden man velger på ringene. Derfor er det viktig å finne balansen mellom kromatiske avvik og dybdeskarphet til objektivet og ringene du skal bruke.

 

 

For å teste gjør du slik:

Start med lengste konfigurasjon på makroringene, ta et nærbilde av et objekt med mye tekstur og reflektiv overflate. Teksturen i objektet vil hjelpe deg med å bestemme skarphetsnivå, og den reflektive overflaten vil kunne avsløre mengden kromatiske avvik.

 

Begynn med å ta et bilde på åpen blender, og ta deretter flere bilder med ett og ett blendertrinn oppover for hvert bilde. Pass på at fokus er på samme plan i bildet hver gang. Studer bildene etterpå og noter deg hvilket blendertall som gir best balanse mellom skarphet, kromatiske avvik og dybdeskaphet for din smak.

 

Gjør samme prosedyren med den midterste og korteste konfigurasjon på makroringen også. Når dette er gjort er du klar til å ta bilder. Større registeravstand gir mer forstørrelse, men introduserer også sterkere optiske avvik.

 

 

PS: Dette er kanskje åpenbart for mange, men tar det med likevel. For å stille blender med makroringer må du tungvint nok sette objektivet rett på kameraet først, velge blender, ta det av og deretter montere det på ringene.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Stor misforståelse her, tydeligvis:

Man mister lysstyrke med makroobjektiv også. Nå har jeg solgt det Micro-Nikkor 60 jeg hadde, så jeg har ikke manualen lenger, men i manualen var det en liten tabell som viste hva lysstyrken endte opp med ved nærfoto. Tror det forsvant to blendertrinn omtrent ved nærgrensen. 

 

Edit: Største blender går fra 2,8 ved uendelig til 4,8 ved nærgrensen. 

Nature of the beast. 

Endret av tow
Lenke til kommentar

Helt riktig.

Fysikkens lover er nøyaktig det samme for macroobjektiv og mellomringer.

 

Et macro-objektiv er i prinsippet et vanlig objektiv, men rett og slett laget slik at optikken kan skyves enda lenger fram med fokusringen enn det som er vanlig, og dermed fokusere nærmere. (i tillegg gjør de noen små endringer på optikken, men det er for å finpusse skarpheten for nærgrensen, ikke for å komme nærmere)

 

Så sånn sett er har et macro-objektiv på en måte bare "innebygget mellomringer"...

 

Man mister den delen av lyset som bare forsvinner ut i tuben når det bakre elementet kommer langt fra bildebrikken.

Vanlige objektiv mister også blendertall ved fokusering nærmere, men effekten er så liten i forhold til macro-objektiv at de gidder ikke ta hensyn til det.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Med mange typer mellomringer går man både autofokus og automatisk blender - med et Kenko mellomringsett fungerer all automatikken også med mellomringer.

Men - autofokus er detaljer - til makro er det greieste å fokusere manuelt uansett - det enkleste er ofte til håndholdt å bevege hele kameraet fram og tilbake.

Lenke til kommentar

Har et sett av disse på vei i posten http://www.ebay.com/itm/360790407037?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=630182850183&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Skal støtte TTL og autofokus, men om det ikke stemmer så er ikke kr 130 det største tapet. Har også en "manuell" reverseringsring på vei til hele kr 12 http://www.ebay.com/itm/320841422759?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Lenke til kommentar

Du blir ikke skuffet: Det blir de 12 kronene med mest utbytte i år  :)

Med reversering er det best å bruke litt eldre objektiv som har blender-ring. Fokuser ved å bevege hele kamera frem eller tilbake med åpen blender, sett den på ønsket blender (rimelig høyt) og ta bilde.

Man kan få noen helt syke macrobilder med reversert objektiv...

 

2013-04-11_143057.jpg

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Jeg tar jo få makro bilder. Har sigma 150mm makro til Canon. Men har nå kjøpt olympus om-d e10 mk2 . Da blir det et godt alternativ å kjøpe 45mm, forholdsvis rimelig, men bra objektiv. Med mellomring Gerd får jeg makro.

Men et spørsmål. Med mellomringer vil det vel bli mørkt I ytterkantene der lyset ikke treffer slik at det må beskjæring av bildet, eller tar jeg feil.

Lenke til kommentar

Du blir ikke skuffet: Det blir de 12 kronene med mest utbytte i år  :)

Med reversering er det best å bruke litt eldre objektiv som har blender-ring. Fokuser ved å bevege hele kamera frem eller tilbake med åpen blender, sett den på ønsket blender (rimelig høyt) og ta bilde.

Man kan få noen helt syke macrobilder med reversert objektiv...

 

2013-04-11_143057.jpg

Bra bilde. Håper jeg har tålmodighet til å ta slike bilder.
Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Jeg tar jo få makro bilder. Har sigma 150mm makro til Canon. Men har nå kjøpt olympus om-d e10 mk2 . Da blir det et godt alternativ å kjøpe 45mm, forholdsvis rimelig, men bra objektiv. Med mellomring Gerd får jeg makro.

Men et spørsmål. Med mellomringer vil det vel bli mørkt I ytterkantene der lyset ikke treffer slik at det må beskjæring av bildet, eller tar jeg feil.

 

Nei tvert i mot! Etterhvert som optikken skyves framover (fokuserer nært) vil bildebrikken mer og mer kun treffes av lys fra snevrere sentersirkel fra optikken. Det blir jevn og fin belysning av hele brikken, men lyset som treffer utenfor brikken er tapt, og fører til at hele bildet blir litt mer lyssvakt. ('blendertap').

 

Det blir litt som når man går bakover med en lommelykt i hånden mens man lyser på et maleri på veggen: Lys-sirkelen blir større og større, men også svakere og svakere jo lenger bak man kommer.

 

(Bildet jeg la ved er ikke mitt! Bare noe jeg kjapt fant på nett for å illustere reverse-macro)

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Det blir interessant å prøve "reverse lens macro", men jeg må uansett ha mellomringer for å prøve macro med Industar 50-2. Her er en kar som har prøvd dette objektivet til macro http://m42lens.blogspot.no/2014/03/industar-50-2-3550.html

 

Noen som har erfaring med "LED macro ring flash"? Vurderer å bestille denne http://www.ebay.com/itm/Meike-FC-100-Macro-Ring-Flash-Light-for-Canon-EOS-Rebel-T6s-T6i-T5i-T5-T4i-T3i/222024522357?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D37582%26meid%3D407146777b524ba59a4c4876984001d4%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D6%26sd%3D252442625268&rt=nc

Lenke til kommentar

 

Takk for gode svar. Jeg tar jo få makro bilder. Har sigma 150mm makro til Canon. Men har nå kjøpt olympus om-d e10 mk2 . Da blir det et godt alternativ å kjøpe 45mm, forholdsvis rimelig, men bra objektiv. Med mellomring Gerd får jeg makro.

Men et spørsmål. Med mellomringer vil det vel bli mørkt I ytterkantene der lyset ikke treffer slik at det må beskjæring av bildet, eller tar jeg feil.

 

 

Nei tvert i mot! Etterhvert som optikken skyves framover (fokuserer nært) vil bildebrikken mer og mer kun treffes av lys fra snevrere sentersirkel fra optikken. Det blir jevn og fin belysning av hele brikken, men lyset som treffer utenfor brikken er tapt, og fører til at hele bildet blir litt mer lyssvakt. ('blendertap').

 

Det blir litt som når man går bakover med en lommelykt i hånden mens man lyser på et maleri på veggen: Lys-sirkelen blir større og større, men også svakere og svakere jo lenger bak man kommer.

 

(Bildet jeg la ved er ikke mitt! Bare noe jeg kjapt fant på nett for å illustere reverse-macro)

Selfølgelig. Ser for meg hvordan lyssirklen blir større når objektivet kommer lenger fra kamera.
Lenke til kommentar

Det kan også være verdt å nevne at man mister uendelig fokus ved bruk av mellomringer. F.eks. ved bruk av 21mm mellomring på 50mm-objektiv kan du kanskje ha maks fokusavstand på knappe 17cm.

Kan beregnes med formelen B + B^2/M, der B er brennvidde og M er lengden på mellomringen. Resultatet er i mm.

Endret av jahnkare
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du blir ikke skuffet: Det blir de 12 kronene med mest utbytte i år  :)

Med reversering er det best å bruke litt eldre objektiv som har blender-ring. Fokuser ved å bevege hele kamera frem eller tilbake med åpen blender, sett den på ønsket blender (rimelig høyt) og ta bilde.

Man kan få noen helt syke macrobilder med reversert objektiv...

 

 

 

 

Det er ikke alltid man kan gjøre det på måten du beskriver.

 

Mange objektiver endrer fokusplan ved nedblending. Det betyr at dersom man setter fokus på åpen blender, og så blender ned før man tar bildet kan fokusplanet flytte seg forover eller bakover.

 

Men noen objektiver vil dette ikke være merkbart på heller.

 

Om jeg husker riktig er feks Sigma 50mm F1.8 et objektiv som endrer fokusplan nokså mye ved justering av blender.

 

PS: Utrolig tøft bilde btw :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...