Gå til innhold

Ny LANspillehall i Oslo?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter sammen med en kompis og vurderer om vi skal starte en spillehall i Oslo sentrum. Vi tenkte i utganspunktet 50 fete maskiner på LAN. Disse vil være fordelt på to avlukker med 25 PC-er hver.

Det vi ønsker å få litt innspill på er om dette er av interesse for dere?

Hvilke spill vil dere ha?

Når ønsker dere å spille?

Hvor mye er dere villig til å betale pr time?

Hvor ofte og hvor lenge vil dere spille?

Hvilke ting er det som viktig for at dette skal bli en hit??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-02-26 13:08, Habelihvafornoe? skrev:

Hei!

Jeg sitter sammen med en kompis og vurderer om vi skal starte en spillehall i Oslo sentrum. Vi tenkte i utganspunktet 50 fete maskiner på LAN. Disse vil være fordelt på to avlukker med 25 PC-er hver.

Løkke tell..og jeg skal bli USA's neste president, skal gjøre slik at Britney ikke lenger er jomfru, "skaffe" meg zillioner av millarder og hmmm..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-26 13:08, Habelihvafornoe? skrev:

Hei!

Husk at en slik satsing vil kreve *stor* startkapital. Det vil også være vanskelig å tjene penger på å holde et slikt sted i god standard.

Jeg har noen kamerater som jobber på en internettkafe (Cybernett i Drammen), og derfra vet jeg at det er *mye* jobb å drive en slik kafe.

Noen tips jeg vil gi er at dere bør satse på et godt clanmiljø, siden dette er målgruppen dere ønsker. Claner er det eneste som kan gjøre en internettcafe en hit. Gjør alt for å tilfredstille clanene, og blås i hva "vanlige" brukere vil ha. I tillegg ville jeg satset på å beskytte maskinene med et kort (fra et Israelsk firma, husker ikke navnet) eller lignende slik at de ikke kan forandres av bruker. Kortet jeg tenker på gjør det foreksempel slik at bruker kan gjøre hva han vil når han bruker maskinen, men når maskinen rebooter er den som før. Internettcafeer trenger MYE hjelp til å holde maskinene igang. Det utroligste kan skje med sinte CS spillere og hardware :smile: Ta det fra en som vet :smile:

Lenke til kommentar

Har dere ikke slikt i Oslo da?!? Vel... På Dataport i Bergen har de vel rundt 50 maskiner, 18 års grense (for å slippe alle fjortiser) og åpent 24 timer i døgnet. Var der lørdagsnatten, og når jeg gikk i 4-tiden var det fremdeles veldig mye mennesker der. Når det virker i Bergen så må vel det også virke i Oslo!!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-26 18:30, Toa skrev:

Har dere ikke slikt i Oslo da?!? Vel... På Dataport i Bergen har de vel rundt 50 maskiner, 18 års grense (for å slippe alle fjortiser) og åpent 24 timer i døgnet. Var der lørdagsnatten, og når jeg gikk i 4-tiden var det fremdeles veldig mye mennesker der. Når det virker i Bergen så må vel det også virke i Oslo!!

Du er heldig som bor i Bergen i så fall. Dataport her i Stavanger er ett evig virvar av whinende noobs og fjortisser.

Lenke til kommentar

Hei.

Tviler på at noe sånt vil fungere, det vil bli kult en kort stund, men husk på at alle som spiller i klan eller er interessert i data sitter som regel med en heftig maskin hjeme som de bruker til dette formålet. Det er ulempen med dette. Som sagt det kan bli bra en kort tid, etterhvert så vil det dabbe av. med mindre dere greier og være frempå med nye spill og alt hele tiden. Noe som krever mye tid og ressurser av dere.

Annen ulempe er at med 50 maskiner så må dere ha 50 lisenser av hvert program spill dere skal ha på maskinene lisenser, folk til å vedlikeholde 50 maskiner. Det vil være ett enormt pengesluk.

Leste mens jeg skriver dette at det funker i bergen, men jeg er fortsatt tvilsom til slike ting. Ved kontorjobbing varer en PC i ca 3 år før den trenger oppgrdaering, men når det er snakk om spilling så er den levetiden ikke 3 år.

Ett slikt sted vil være mest populært på kveldstid og i helgene. Noe dere bør tenke ut da er hvordan vil det påvirke deres fritid. som vil bli på formiddagen mens alle andre er på jobb. Skal dere ha 25 maskiner fordelt på 2 rom så bør dere være flere enn 2 personer tilstede for å ha oversikt over hva som skjer.

Mye kostnader, og en formue i startkapital for å bygge opp 50 bra datamaskiner til spilling. Folk som skal jobbe der , eventuelt vakter leie av lokaler osv. listen over kostnader er lang. 50 lisenser til Windows 2000 eller XP er ikke det billigste. :smile:

Men hvis det funker og dette tar av og dere tjener penger på det så kan dere tjene bra på det. MEN kostnadene vil nok være store ved å drive noe sånt som dette.

Som Erik jørgensen sa så trenger dere det kortet til å beskytte maskinen med og det kan dere får kjøpt på http://www.kgs.no/ Din side har testet dette og ifølge dem så fungere det over all forventning. har snakket med leverandør og de hadde testet det i flere måneder før de lamnserte det. pga av at de trodde ikke det ville fungere. de ville være sikre og det fungerer visstnok sykt bra..

Et slikt spillested har på en måte vært prøvd før. Jeg husker spillehaller før i tiden veldig populært en stund. og deretter forsvant de ganske kjapt.

Har mine tvil om inntjeningsmulighetene til ett slikt sted. Men den som intet våger intet vinner.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-26 17:50, Macint0sh skrev:

I tillegg ville jeg satset på å beskytte maskinene med et kort (fra et Israelsk firma, husker ikke navnet) eller lignende slik at de ikke kan forandres av bruker. Kortet jeg tenker på gjør det foreksempel slik at bruker kan gjøre hva han vil når han bruker maskinen, men når maskinen rebooter er den som før.

Det kortet (Radix) "anbefales" ikke. Det er dyrt ~1500 kr/kort. I tilfelle dere starter opp, er http://www.moonscape.no sitt kort bedre (koster "bare" 3-400).

Lenke til kommentar

Høres flott ut...MEN.....vi har jo allerede en spillehall i Oslo som er ganske diger...RIKTIGNOK er det arcade spill.... men folk som liker å spille på PC mot hverandre og sånn, har som regel venner de stikker innom en helg i måneden eller halvåret.... det er i alle fall det vi gjør.... Og det at jeg er en gamefreak.....så vil jeg egentlig tilbringe tiden og pengene jeg har (de stakkarslige) på Kanalen i Oslo....

Lenke til kommentar

du er gal hvis du skaffer deg 50 maskiner for å se om det funker...

hva med å starte med ca 10 maskiner, og se hvordan det går, og eventuelt utvide etterhvert?

Uansett, Har du masse gryn eller? Det kommer til å koste MASSE!!!

(hmm. 50 ganger ca 15 000kr = ca 750 000kr... og det bare for maskinene...)

[ Denne Melding var redigert av: GeeZuZz på 2002-02-27 00:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-27 00:10, GeeZuZz skrev:

du er gal hvis du skaffer deg 50 maskiner for å se om det funker...

hva med å starte med ca 10 maskiner, og se hvordan det går, og eventuelt utvide etterhvert?

Uansett, Har du masse gryn eller? Det kommer til å koste MASSE!!!

(hmm. 50 ganger ca 15 000kr = ca 750 000kr... og det bare for maskinene...)

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: GeeZuZz på 2002-02-27 00:11 ]</font>

Det skulle vært mulig å skaffe en leasing/leie avtale på deler av utstyret.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-26 18:33, Macint0sh skrev:

Du er heldig som bor i Bergen i så fall. Dataport her i Stavanger er ett evig virvar av whinende noobs og fjortisser.

Det er jo derfor de har 18-års grense da, og de er ganske streng med å overholde den. Mesteparten av skriket og skrålet kommer fra oss selv, siden vi spiller UT, og er så j.... engasjert.

De har nettopp også oppgradert maskinene, og laget et system der alle har eget brukernavn og passord. Skal visst virke slik at f.eks settingsene i UT lagrer seg for den personen du logger på som, slik at du slipper å måtte konfigurere spillet hver gang du skal spille. Har ikke virket 100% enda men...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-27 09:33, Toa skrev:

Quote:

On 2002-02-26 18:33, Macint0sh skrev:

Det er jo derfor de har 18-års grense da, og de er ganske streng med å overholde den. Mesteparten av skriket og skrålet kommer fra oss selv, siden vi spiller UT, og er så j.... engasjert.

De har nettopp også oppgradert maskinene, og laget et system der alle har eget brukernavn og passord. Skal visst virke slik at f.eks settingsene i UT lagrer seg for den personen du logger på som, slik at du slipper å måtte konfigurere spillet hver gang du skal spille. Har ikke virket 100% enda men...

Dette hørtes meget bra ut. Det hadde vært herlig med spillmiljøer for oss over 18. Jeg får bare håpe de innfører noe lignende her i Stavanger.

Lenke til kommentar

Denne ideen har jeg og fire kompiser her i Trondheim tenkt på og vi gjorde en god del planlegging og markedsundersøkelser før vi fastslo at dette blir for dyrt å gjennomføre i stor skala. Tenk deg hvor mye du taper hvis du går en dag uten kunder, hvor mye du taper på å ha 18-års grense/ikke ha 18-års grense,skal man ha servering?, hvor ofte skal maskinene oppgraderes, sponsorer?, antall ansatte pr. maskin?, servere?, Osv.....

Det er uendelig mange ting å tenke på. Vi fant ut at det vil lønne seg bedre med et godt gjennomført LAN et par ganger i året. Da tar folk med seg maskiner selv og du kan få mange fine avtaler på leie av reutere og servere. Folk har selv med seg maskinene og selv ansvar for cola, potetgull eller melkeskader. Hvis man får tak i et godt lokale og en god del crew så kan det gå bra. Folk er vanligvis også villige til å betale godt for et godt LAN. Hvis man gjør det på denne måten kan man legge LAN`et til en ferie eller andre høysesonger der man får mange kunder.....

:smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...