PhysiX Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 (endret) Hei! Jeg har en 2000-modell Peugeot 406 1.8 ST som av og til har problemer ved oppstart (ca. én gang i uken). Problemet består i at når jeg starter motoren, starter den og går på tomgang, til jeg rører gasspedalen og motoren svinner hen da bilen ikke klarer å opprettholde turtallet (kan holdes gående om turtallet holdes oppe). Venter jeg ett minutt eller to starter den og går på vanlig måte. Dette skjer tidvis både ved varm og kald motor. Det er aldri noen problemer under kjøring, og såfremt at problemet over ikke oppstår det ingen problemer på tomgang. Er det noen som har opplevd lignende problemer og har en løsning? Evt. en pekepinne på hva det kan skyldes? Endret 7. juli 2016 av PhysiX Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 (endret) Min 1997 modell 406 1.8 bensin klarte ikke å gå på tomgang for noen år siden. Jeg kunne "holde den i gang" ved å holde nede gasspedalen, for å hindre at den slokna. Den taklet ikke alltid tomgang, men den fungerte fint på bittelitt høyere turtall. Da ble det overhaling av toppen. Dyrt, men skikkelig forbedring. Endret 7. juli 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
PhysiX Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Det er det som skjer til tider. Jeg kan også holde motoren i gang ved å holde turtallet oppe. For meg skjer dette dog ikke til enhver tid. Hvor mye kostet reparasjonen? Hva måtte byttes? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 (endret) Nei, det skjedde ikke ALLTID hos meg heller. Men ofte nok til at det måtte fikses. Jeg elsker den bilen, og bruker den daglig, selv om den er første gang registrert året før Diana døde. Peugeot 406 er en fantastisk bil som varer omtrent til evig tid. Få andre biler har samme komfort og pålitelighet. Jeg vet ikke hva de byttet, men de kalte det "overhaling av toppen". Jeg utfører alltid alle reparasjoner på merkeverksted, da jeg har ekstremt dårlige erfaringer med et jalla-verksted som brukte dårlige deler. Reparasjonen var en stor suksess, og bilen er fremdeles i aktiv bruk. Men det var dyrt. Husker ikke prisen. Muligens rundt 20.000. Din bil feiler ikke nødvendigvis det samme som min gjorde. Be ditt lokale Peugeot merkeverksted om en diagnose og overslag over pris. De gav meg en billig del som jeg kunne montere for å se om det ville fikse problemet. En slags servo som styrer luftinntaket om jeg husker riktig. Men det løste ikke mitt problem. Men kanskje det løser ditt problem? Overlat det til merkeverkstedet. Ikke gi dem fullmakt til å fikse det om det blir for dyrt. Jeg vet ikke hva du mener bilen din er verdt. Jeg synes at 406 er en fantastisk bil, men den dagen du kolliderer i en 16 år gammel bil ender du opp som Diana. Endret 7. juli 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
PhysiX Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Hrmmf... Jeg spør på grunn av at jeg ønsker å sette i stand bilen før jeg selger den pga. overgang til nyere bil. Det ser dog ut til at den må selges slik den står. Har selv dårlige erfaring med mitt lokale merkeverksted. Det virker som de gjetter seg frem om de ikke finner noe ved diagnostiseringen, hvilket har ført til unødvendig høye kostnader. Uansett, takk for svar! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Om du skal selge en 16 år gammel bil, er det neppe lønnsomt å utføre en dyr reparasjon først. Vær ærlig når du skriver annonsen, og beskriv feilen. Å fikse den blir neste eiers problem. Du får ikke mye for den, men reparasjonen kan lett bli dyrere enn det du får igjen for det. Lenke til kommentar
PhysiX Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Jepp, men hvis hadde vært en 'quick fix' ville det vært verdt det, men ikke når feilen er så omfattende som ditt svar tilsier. Selvfølgelig vil jeg informere om feilen, så får den nye eieren avgjøre om vedkommende ønsker å benytte den i de to årene EU-godkjenningen gjelder, eller om vedkommende ønsker å sette bilen i stand. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå