Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ny CPU, skjermen ble svart.

Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte ny Prosessor og Hovedkort.

https://www.komplett.no/product/875096/datautstyr/hovedkort/amd-socket/asus-970-pro-gamingaura-socket-am3?noredirect=true#

https://www.komplett.no/product/876240/datautstyr/prosessorer/amd-fx-8370-black-edition-socket-am3?noredirect=true

Skjermen går svart når jeg slår på datamaskinen. Da jeg slo på for første gang kom det opp at ''en ny CPU er blitt installert, click F1 for setup" og da jeg trykte på F1 gikk skjermen svart og har vært det siden.

Har tatt ut hele hovedkortet og sjekket løse skruer etc og sjekket at hovedkortet ikke er inntil kabinettet med skruer og mellomleggene. Sjekket at alle kabler er ordentlig i delene og at delene sitter godt i socketene. 

Resten av systemet: 

Kingston 8GB DDR3 1600MHz (2x4) HyperX

Sapphire radeon R9 380x nitro

Kingston SSD harddisk 

Seagate Barracuda 7200.14 - 2TB

Kingston SSDNow V300 120 GB 2,5'' OEM 

Cooler master Blizzard T2 

Takk for alle svar! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering: Ifølge manualen til hovedkortet har det en lysfunksjon som viser hvor problemet med oppstart ligger. Den lyser rød og det indikerer CPU-feil. Jeg sjekket 8pins strømkabelen som går til CPU'en og det skal ikke være et problem der, er det noe annet som kan være i veien? 

Lenke til kommentar

Oppdatering: Hørte at det var en disk i diskstasjonen, så jeg åpnet CD-rommet, men det lukker seg med en gang. 

Det er et bittelite hull under skuffen på en av sidene som er for å åpne manuellt, en binders funker bra. Sikkert ikke så nyttig info i forhold til dette problemet :p

Muligens et dumt spørsmål, men har du resatt BIOS?

Lenke til kommentar

Hører du at maskinen går men det er bare svart? Regner med du har har bekreftet at monitor og kabel er OK?

Har du forsøkt å ta ut/inn skjermkortet, eller forsøkt en annen PCIE slot til det?

Har du forsøkt et annet skjermkort, hvis du har noe liggende?

Har du forsøkt å ta ut/inn rambrikkene eller forsøkt med bare 1 brikke?

Det jeg tenkte litt på her er skade under CPU på pinnene, det kan jo tenkes. Har du tatt CPU ut av socket og sjekket over dette?

Og ja, som SlikGårNoDagan over her sier, reset BIOS.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg har sjekket skjermkortet og og ingenting er galt med det, bruker maskinen akkurat nå med det gamle hovedkortet og CPU. Prøvde også CPUen med gamle hovedkort og da ville det starte. 

Har prøvd med 1 rambrikke og flyttet de rundt omkring. Kjølepastaen er samme som jeg har brukt før. 

Sjekket også under CPUen og det er ingenting galt med pins'ene. Har også selvfølgelig prøvd å resette BIOS.

Tenker meg at alle disse feilene gjør det selvfølgelig at det er noe galt med hovedkortet, enten defekt eller ødelagt ved frakt, var en bulk i hjørnet på pakken, hvor hovedkort-pakken lå rett innenfor, så kan ha vært en liten faktor. 

skal ringe ASUS support i morgen (de stengte kl 1900 idag) og få sendt den inn på service og forhåpentligvis få en ny :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...