Gå til innhold

Én gruppe står bak 98 % av voldtekter i Norge

Anbefalte innlegg

Huff, trist tråd. Virker som et desperat forsøk på å vinne en diskusjon ifra trådstarter.

Interessant. Hvilken diskusjon er det du tror jeg prøver å vinne?

Du prøver å "bevise" at tråden din er noe verdt ved å "styre" den fra et fjollete og useriøst utgangspunkt til noe "seriøst". Du retter opp manglene underveis, så du kan si at tråden er seriøs. Men tråden vil alltid være et rotete makkverk under en irrelevant tabloid-overskrift.

Dette er søppel. Dette er verre enn VG.

Endret av Løgn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siktelser er en helt adekvat proxy, og førstepost ble oppdatert 30 sekunder etter at jeg publiserte forrige innlegg. Om du har tenkt til å fortsette med forsøkene på tankelesning så avslutter vi her. Jeg ser ikke deg protestere på at ingen av festivalsovergrepene har endt med domfellelse enda.

Trådens tema er at 98% av voldtektssiktelser er rettet mot menn. Uavhengig av hvorvidt tallet er helt nøyaktig, så vil de aller fleste si seg enig i at majoriteten av voldtekter også utføres av menn. Det er ikke noe å diskutere. Og det er heller ikke dette du ønsker å diskutere. Dermed er du intellektuelt uærlig.

Hvorfor kan du ikke bare si hva som er poenget med tråden og bli ferdig med det? Eller starte en seriøs tråd der du tar opp nøyaktig det poenget du ønsker å belyse? Hvorfor må du være villedende?

1.270 million women and 1.267 men reported being sexually assaulted… both genders were sexually assaulted in equal numbers. Further, the BJS found that in regard to male victims of sexual assault, 46% reported their assailant was female. What’s even more disturbing is regarding incarcerated juveniles sexually assaulted. In 89% of all reported cases, the victims were boys who reported the perpetrator as a female staff member.

“The Sexual Victimization of Men in America: New Data Challenge Old Assumptions,”

April 17, 2014 utgave av "the American Journal of Public Health"

Men are sexually assaulted at nearly the same rate as women. USAToday reports that 43% of high school and young college men reported they had an unwanted sexual experience and 95% of that number reported their assailant was a female acquaintance.

"The United States Center for Disease Control"

Dette har jeg vanskelig for å tro. Jeg kan ikke gjøre annet enn å stille meg sterkt skeptisk.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Siktelser er en helt adekvat proxy, og førstepost ble oppdatert 30 sekunder etter at jeg publiserte forrige innlegg. Om du har tenkt til å fortsette med forsøkene på tankelesning så avslutter vi her. Jeg ser ikke deg protestere på at ingen av festivalsovergrepene har endt med domfellelse enda.

Trådens tema er at 98% av voldtektssiktelser er rettet mot menn. Uavhengig av hvorvidt tallet er helt nøyaktig, så vil de aller fleste si seg enig i at majoriteten av voldtekter også utføres av menn. Det er ikke noe å diskutere. Og det er heller ikke dette du ønsker å diskutere. Dermed er du intellektuelt uærlig.

Hvorfor kan du ikke bare si hva som er poenget med tråden og bli ferdig med det? Eller starte en seriøs tråd der du tar opp nøyaktig det poenget du ønsker å belyse? Hvorfor må du være villedende?

1.270 million women and 1.267 men reported being sexually assaulted… both genders were sexually assaulted in equal numbers. Further, the BJS found that in regard to male victims of sexual assault, 46% reported their assailant was female. What’s even more disturbing is regarding incarcerated juveniles sexually assaulted. In 89% of all reported cases, the victims were boys who reported the perpetrator as a female staff member.

“The Sexual Victimization of Men in America: New Data Challenge Old Assumptions,”

April 17, 2014 utgave av "the American Journal of Public Health"

Men are sexually assaulted at nearly the same rate as women. USAToday reports that 43% of high school and young college men reported they had an unwanted sexual experience and 95% of that number reported their assailant was a female acquaintance.

"The United States Center for Disease Control"

Dette har jeg vanskelig for å tro. Jeg kan ikke gjøre annet enn å stille meg sterkt kritisk.

Hvorfor det?

Lenke til kommentar

Huff, trist tråd. Virker som et desperat forsøk på å vinne en diskusjon ifra trådstarter.

Interessant. Hvilken diskusjon er det du tror jeg prøver å vinne?

Forskjellene på utlendinger vs etnisk norske i debatten om voldtekter. Det er et kulturelt problem, noen kulturer har ikke kvinnesynet vi ønsker å oppnå her i landet. Det å si at menn voldtar mest blir litt det samme som å si at folk med hender skyter flest folk.

Om du ser til andre kulturer og heller prøver å forstå problemet fremfor å trolle kunne dette vært en ganske ålreit debatt. 

Hvorfor blir ikke kvinner verdsatt på samme måte som menn i visse andre kulturer? Hvordan påvirker disse holdningene de som flytter hit? Det har gått så langt at et kvinnediskriminerende plagg nå blir sett på som et kulturelt plagg fremfor det som egentlig er meningen med plagget. Likestilling er et av de viktigste delene av samfunnet vårt, og det å fortsette å jobbe for trygghet burde prioriteres. Du har faktisk lagd en tråd som med vilje styrer debatten vekk fra problemløsingen, fordi sannheten er noe som går imot hva du selv mener. 

Dette forstår du selv tror jeg, men du velger å lage en ganske meningsløs tråd for å skape en meningsløs debatt. Folk biter på og blir sure og kaller deg idiot og du har oppnådd målet ditt. Alt annet enn å diskutere problemet. Det synes jeg er trist. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Fordi menn og kvinner er to forskjellige ting. Jeg tror at definisjonen av "sexually assaulted" er så vid som mulig slik at tallet kan omfatte så store andeler av begge kjønn. Jeg tror imidlertid ikke at den gjennomsnittlige situasjonen hos kvinner gjenspeiler den gjennomsnittlige situasjonen hos menn.

Kort fortalt tror jeg at denne teksten er formulert så kontroversielt som mulig for å kunne illustrere et "viktig funn", mens en nærmere analyse av de underliggende dataene vil illustrere en virkelighet som er svært forskjellig mellom kvinner og menn.

Det er inntrykket jeg får.

Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Fordi menn og kvinner er to forskjellige ting. Jeg tror at definisjonen av "sexually assaulted" er så vid som mulig slik at tallet kan omfatte så store andeler av begge kjønn. Jeg tror imidlertid ikke at den gjennomsnittlige situasjonen hos kvinner gjenspeiler den gjennomsnittlige situasjonen hos menn.

Kort fortalt tror jeg at denne teksten er formulert så kontroversielt som mulig for å kunne illustrere et "viktig funn", mens en nærmere analyse av de underliggende dataene vil illustrere en virkelighet som er svært forskjellig mellom kvinner og menn.

Og hva baserer du dette på?

Lenke til kommentar

Forskjellene på utlendinger vs etnisk norske i debatten om voldtekter. Det er et kulturelt problem, noen kulturer har ikke kvinnesynet vi ønsker å oppnå her i landet. Det å si at menn voldtar mest blir litt det samme som å si at folk med hender skyter flest folk.

Om du ser til andre kulturer og heller prøver å forstå problemet fremfor å trolle kunne dette vært en ganske ålreit debatt. 

Hvorfor blir ikke kvinner verdsatt på samme måte som menn i visse andre kulturer? Hvordan påvirker disse holdningene de som flytter hit? Det har gått så langt at et kvinnediskriminerende plagg nå blir sett på som et kulturelt plagg fremfor det som egentlig er meningen med plagget. Likestilling er et av de viktigste delene av samfunnet vårt, og det å fortsette å jobbe for trygghet burde prioriteres. Du har faktisk lagd en tråd som med vilje styrer debatten vekk fra problemløsingen, fordi sannheten er noe som går imot hva du selv mener. 

Dette forstår du selv tror jeg, men du velger å lage en ganske meningsløs tråd for å skape en meningsløs debatt. Folk biter på og blir sure og kaller deg idiot og du har oppnådd målet ditt. Alt annet enn å diskutere problemet. Det synes jeg er trist.

Åja, da tar du feil. Igjen. Det begynner å bli en vane, hva?

Jeg har et spørsmål til deg, og jeg håper svaret er åpenbart. Angående voldtekt i Norge, er det eneste problemet at menn fra andre kulturer voldtar mer enn norske menn voldtar? Omformulert: Er det et problem at norske menn voldtar?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Det er som sagt "inntrykket" mitt.

Jeg vet også hvordan statistikk kan leses og "tolkes" for å finne stort sett det man vil. Har man store nok datagrunnlag, som de her har, så kan man finne akkurat de tendensene man vil. Jo dårligere spesifisert en statistisk gruppering er, desto mindre pålitelig vil tendensene bil. Jeg mistenker at "sexually assaulted" er nettopp en slik dårlig spesifisert variabel. Dersom man går i dybden vil man sannsynligvis finne helt andre tendenser.

Dette er altså noe jeg antar fordi jeg har kjennskap til statistikk, generelt sett, men ikke spesifikk kjennskap til dette datasettet.

Om du har muligheten til å få tak i råmaterialet, er det bare å putte det inn i SPSS og dra de konklusjonene du selv vil. Prøv å analyser litt statistikk, så skal du se hvor lett det er å finne motsigende konklusjoner fra samme datagrunnlag.

Det er også en tommelfingerregel at særlig kontroversielle statistiske resultater ofte kommer av metodiske svakheter i analysen. Eller tolkning av journalister - som ofte ikke ser ut til å forstå statistikk for fem flate øre.

Endret av Løgn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Det er som sagt "inntrykket" mitt.

Jeg vet også hvordan statistikk kan leses og "tolkes" for å finne stort sett det man vil. Har man store nok datagrunnlag, som de her har, så kan man finne akkurat de tendensene man vill. Jo dårligere spesifisert en statistisk gruppering er, desto mindre pålitelig vil tendensene bil. Jeg mistenker at "sexually assaulted" er nettopp en slik dårlig spesifisert variabel. Dersom man går i dybden vil man sannsynligvis finne helt andre tendenser.

Dette er altså noe jeg antar fordi jeg har kjennskap til statistikk, generelt sett, men ikke spesifikk kjennskap til dette datasettet.

Om du har muligheten til å få tak i råmaterialet, er det bare å putte det inn i SPSS og dra de konklusjonene du selv vil. Prøv å analyser litt statistikk, så skal du se hvor lett det er å finne motsigende konklusjoner fra samme datagrunnlag.

Det er også en tommelfingerregel at særlig kontroversielle statistiske resultater ofte kommer av metodiske svakheter i analysen. Eller tolkning av journalister - som ofte ikke ser ut til å forstå statistikk for fem flate øre.

Men likevel skriver du altså at den store majoriteten av voldtekter er utført av menn. Hvorfor tviler du ikke på dette av samme grunner?

Du virker veldig biased. Du har dratt dine konklusjoner på forhånd også avviser alt som ikke stemmer med dine forehåndsbestemte konklusjoner. Hvor har du fått dette "inntrykket" fra?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Men likevel skriver du altså at den store majoriteten av voldtekter er utført av menn. Hvorfor tviler du ikke på dette av samme grunner?

Det har jeg aldri sagt. Jeg har sagt at "de fleste vil si seg enig i at majoriteten av voldtekter også utføres av menn". Dette er ikke en påstand om hva som er fakta angående voldtekt, men hva folk tror angående voldtekt. Dette var en kommentar rettet til formålet med tråden. Og når Sheasy ønsker å villede, er det relevant å forholde seg til hva folk oppfatter, ikke nødvendigvis hva som er reelt. Derfor skrev jeg det slik. Kommentaren min illustrerer hvorfor Sheasy ikke ønsker den debatten han påberoper seg å ønske. Jeg illustrerer hvordan han er intellektuelt uærlig.

Du virker veldig biased. Du har dratt dine konklusjoner på forhånd også avviser alt som ikke stemmer med dine forehåndsbestemte konklusjoner. Hvor har du fått dette "inntrykket" fra?

Jeg er så klart biased. Men du har også trukket en kommentar ut av kontekst, omformulert den, og gitt den en ny mening.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Åja, da tar du feil. Igjen. Det begynner å bli en vane, hva?

Jeg har et spørsmål til deg, og jeg håper svaret er åpenbart. Angående voldtekt i Norge, er det eneste problemet at menn fra andre kulturer voldtar mer enn norske menn voldtar? Omformulert: Er det et problem at norske menn voldtar?

Det er godt mulig jeg tar feil om intensjonene dine med tråden, jeg antok at det var slik da du, tja, virket kanskje litt som om du var ute etter å trolle. 

Alle voldtekter er et problem. Om vi tar vekk voldtekter utført av utlendinger fra ikke vestlige kulturer i Oslo, og gjør samme prosessen med etnisk Norske menn er forskjellen ekstrem. Faktisk så ekstrem at antallet overfallsvoldtekter synker med 90% om vi fjerner førstnevnte.

45 av 48 overfallsvoldtekter i Oslo ble utført av ikke vestlige. Et perfekt samfunn er vanskelig å oppnå, men vi kan da gjøre et forsøk med utdannelse og særdeles skjerpede straffer for voldtekter? 

Jeg forenkler: Om man måtte velge er det best med 45 voldtekter eller 3? 

Hvordan tror du vi skal få bukt med problemet? I trafikken fokuserer politiet og veivesenet på unge menn som bor på belastede steder i Norge. De oppsøker rånemiljøer for å unngå ulykker, informerer og utdanner samt har et økt fokus når de patruljerer. Er dette diskriminerende imot denne gruppen, eller er det et smart grep av politiet? Du har sikkert sett "reklamene" i sosiale medier med en ung mann som kjører som en tosk og blir en liten drittunge. Se for deg en videosnutt som tok for seg voldtekter gjennomført av unge afrikanske muslimer, dette hadde blitt sett på som ekstremt rasistisk, til tross for at metoden hadde vært lik.

Om politiet hadde dratt til et muslimsk samfunn for å lære de om kvinners posisjon i vårt samfunn, ville dette vært rasisme eller forebyggende arbeid? 

Endret av Mammakamelen
Lenke til kommentar

Det har jeg aldri sagt. Jeg har sagt at "de fleste vil si seg enig i at majoriteten av voldtekter også utføres av menn". Dette er ikke en påstand om hva som er fakta angående voldtekt, men hva folk tror angående voldtekt. Dette var en kommentar rettet til formålet med tråden. Og når Sheasy ønsker å villede, er det relevant å forholde seg til hva folk oppfatter, ikke nødvendigvis hva som er reelt. Derfor skrev jeg det slik. Kommentaren min illustrerer hvorfor Sheasy ikke ønsker den debatten han påberoper seg å ønske. Jeg illustrerer hvordan han er intellektuelt uærlig.

Min erfaring er ihvertfall at folk ikke kaster ut påstander uten å kritisere dem uten at de selv er enig i disse påstandene.

Så hva er DIN mening, hvis det ikke er dette? Ikke noe tåkeprat nå løgn.

Jeg er så klart biased. Men du har også trukket en kommentar ut av kontekst, omformulert den, og gitt den en ny mening.

Hvordan har jeg gjort det?

Er det ikke bare rasjonelt å anta at en person som kommer med en påstand som svar til et tema er enig med denne påstanden?

Lenke til kommentar

Hvordan har jeg gjort det?

Er det ikke bare rasjonelt å anta at en person som kommer med en påstand som svar til et tema er enig med denne påstanden?

Er dette typen "tåkeprat" du ikke ønsker fra meg?

Du har har allerede vist din intensjon. Du er ikke interessert i noe annet enn din egen agenda. Nei takk, jeg er ikke interessert i å ha en diskusjon med deg.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Det er godt mulig jeg tar feil om intensjonene dine med tråden, jeg antok at det var slik da du, tja, virket kanskje litt som om du var ute etter å trolle. 

Alle voldtekter er et problem. Om vi tar vekk voldtekter utført av utlendinger fra ikke vestlige kulturer i Oslo, og gjør samme prosessen med etnisk Norske menn er forskjellen ekstrem. Faktisk så ekstrem at antallet overfallsvoldtekter synker med 90% om vi fjerner førstnevnte.

45 av 48 overfallsvoldtekter i Oslo ble utført av ikke vestlige. Et perfekt samfunn er vanskelig å oppnå, men vi kan da gjøre et forsøk med utdannelse og særdeles skjerpede straffer for voldtekter? 

Jeg forenkler: Om man måtte velge er det best med 45 voldtekter eller 3? 

Hvordan tror du vi skal få bukt med problemet? I trafikken fokuserer politiet og veivesenet på unge menn som bor på belastede steder i Norge. De oppsøker rånemiljøer for å unngå ulykker, informerer og utdanner samt har et økt fokus når de patruljerer. Er dette diskriminerende imot denne gruppen, eller er det et smart grep av politiet? 

Om politiet hadde dratt til et muslimsk samfunn for å lære de om kvinners posisjon i vårt samfunn, ville dette vært rasisme eller forebyggende arbeid?

1 200+ voldtekter i året, hvorfor fokuserer du på 48? 40-50 % av alle anmeldte voldtekter er festvoldtekter, hvordan ser forskjellene ut der?

Ja, overfallsvoldtekter er et stort problem. Ja, det er den voldtektsformen hvor ikke-vestlige innvandrere er mest overrepresenterte. Nei, jeg unnskylder ingen. Dette er visstnok blitt nødvendig å presisere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette diskriminerende imot denne gruppen, eller er det et smart grep av politiet?

Diskriminering:

Forskjellsbehandling eller diskriminering er et sosialt og politisk fenomen som innebærer at en person eller gruppe av personer særbehandles eller behandles på særskilt vis kun eller hovedsakelig på grunn av gruppetilhørighet eller andre faste personlige egenskaper.

Lenke til kommentar

Ønsker du en seriøs diskusjon om voldtekt? Så skal du få den, men da må du også anerkjenne den konkrete problemstillingen som handler om islam. For å bekjempe voldtekt så må vi kategorisere de forskjellige elementene som er involvert. Ene og alene fordi de alle trenger forskjellig tilnærming og løsning.

Denne tråden handler om menn. Islam kan du diskutere i andre tråder. Jeg vil gjerne ha en seriøs diskusjon, det går ikke hvis du skal fortsette med å unnskylde mannlige voldtektsmenn. Jeg har anerkjent andre kulturers kvinnesyn som en viktig variabel flere ganger, men det er ikke tema her.

Lett å se i dette forum hvor problemet ligger. Menn forakter kvinner, og dessuten har jo kvinnene en del av skylden selv. De er tiltrekkende.

Et nei fra en kvinne skal respekteres, selv om det kommer etter at kvinnen har ombestemt seg.

Lenke til kommentar

Du har har allerede vist din intensjon. Du er ikke interessert i noe annet enn din egen agenda.

Og hva er så det?

Du ser ut til å ha bestemt deg for at menn voldtas like mye som kvinner. Jeg ser ikke hensikten i å diskutere dette.

Hvis du skal trekke ut en slik konklusjon fra en studie, så bør du også ta deg bryet med å se hvilke indikatorer som utgjør variabelen "voldtekt" her. Begrepet bør defineres. Sheasy har tross alt presentert den norske lovens teoretiske bekrivelse av variabelen. Hva er så den teoretiske beskrivelsen av variabelen i studien du siterer, og hvordan er den målt?

Og hvorfor er den relevant for Norge?

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...