Sheasy Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Mørketall generelt er nok høye for en forbrytelse som voldtekt. Det ville ikke overraske meg at andelen kvinnelige voldtektsforbrytere er høyere enn 2 % om man tar med mørketall, samtidig er det helt klart at de aller, aller fleste voldtektene som ikke blir anmeldt også er foretatt av menn. Angående ikke-vestlig kultur så er det helt klart en faktor, men ikke noe jeg vil fokusere på her. Ikke fordi det ikke er viktig, for det er det, men fordi vi allerede har utallige tråder om det temaet. Med en gang det blir snakk om innvandring her på dette forumet tar det over hele tråden, og jeg vil beholde fokus på voldtekt generelt i denne ene tråden. Genetikk, deriblant fysikk, er garantert viktig. Men, kultur er også veldig sentralt, det er jeg overbevist om. Jeg har ikke tatt hensyn til noen faktorer enda, jeg har ikke begynt. Jeg kommer til å skrive et innlegg snart, hvor jeg tar utgangspunkt i Voldtektssituasjonen 2014. Stikkord er alder og fest. Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Jeg er fortsatt ikke sikker på hva som egentlig er poenget her... Ikke engang i vitsen din, Sheasy. Mener du at det fokuseres for lite på kvinnelige gjerningspersoner i voldtektssaker? Mener du at det fokuseres for mye på kvinnelige gjerningspersoner i voldtektssaker? Mener du at det fokuseres for lite på mannlige gjerningspersoner i voldtektssaker? Mener du at det fokuseres for mye på mannlige gjerningspersoner i voldtektssaker? Mitt inntrykk er at det nesten uteukkende fokuseres på mannlige gjerningspersoner. Etter mitt inntrykk er dermed fokuset plassert der problemet ser ut til å ligge, iht din egen illustrasjon. Så... Hva... er det du egentlig poengterer her? Ja, menn voldtar mest. Det er på grunn av det mannlige elementet at voldtekt ser ut til å oppstå. Hovedtyngden av voldtektspersoner er menn. Du spør etter løsninger mens du likevel nekter å nyansere problemet. Du kunne like godt sagt at "100 % av voldtektssaker utpeker mennesker som gjerningsperson!". Kan det ha noe med art å gjøre? Hvorfor er det aldri én eneste kylling som voldtar? Er mennesker onde? Er dette et bevis på at jerven er snill? 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Ja det er et stort problem at menn er overepresentert. Vil du ikke da være enig i at løsningen blir å minimere antallet menn som voldtar? Joda, man bør da minimisere antallet menn i riket. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Ja det er et stort problem at menn er overepresentert. Vil du ikke da være enig i at løsningen blir å minimere antallet menn som voldtar? Joda, man bør da minimisere antallet menn i riket. Helt enig! Nå er det på tide av menn som kan kjempe for hjemlandet sitt ikke godtas som asylsøkere i Norge, la de sende søstre, koner, og barn. Så kan de kjempe for sin egen frihet. 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Kvinne skal ha blitt voldtatt – fem utenlandske menn pågrepet Utlendinger igjen... 5 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Helt enig! Nå er det på tide av menn som kan kjempe for hjemlandet sitt ikke godtas som asylsøkere i Norge, la de sende søstre, koner, og barn. Så kan de kjempe for sin egen frihet. Nå er det på tide av menn ikke godtas som borgere i Norge. Send dem ut alle som en. Eller skal man bare akseptere voldtektene som denne gruppen står for? 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Tror du skal kjøle deg litt ned. Her kan jeg ikke gjøre annet enn å beklage på det sterkeste, jeg forvekslet brukernavnet ditt med en annens. Menn er farlige enn kvinner, og mange flere menn er voldtektsmenn enn tilsvarende tall for kvinner. Det gjør ikke menn til voldtektsmenn. Helt i orden. Alle kan gjøre feil. Men når det gjelder tallene, så skrev jeg følgende i et innlegg rett etter mitt første. Vet ikke om du fikk det med deg. Men er du ikke enig i at disse faktorene kan forklare i hvert fall en god del av tallene? "Merk at dette er siktelser. Hvor mye større er prosentandelen kvinner som anmelder voldtekt (av de som faktisk er voldtatt) enn menn som anmelder voldtekt (av de som faktisk er voldtatt). Hvor mange flere kvinner lyver på seg å ha blitt voldtatt vs. menn? Her er nok mørketallene store, da det innebærer større skam for menn å innrømme at de er voldtatt. Du må også se på kulturen til ikke-vestlige innvandrere, der det er en ekstremt mye større sjanse for at ikke-vestlige menn voldtar, enn ikke-vestlige kvinner. Det er ikke å gjøre innvandrere til voldteksmenn, men kulturen deres betinger at det er større sjanse for at mann voldtar enn kvinner, enn det er tilsvarende for vestlige menn og kvinner. Og på grunn av det genetiske, så vil en mann i større grad enn en kvinne svare positivt på seksuelle tilnærmelser, slik at det både blir mindre "nødvendig" for kvinnen å voldta for å få det hun vil, og en mann vil også i større grad "godta" å bli voldtatt. En mann som ikke ønsker å bli voldtatt, kan det også være vanskelig å voldta fordi han ikke får den nødvendige fysiske reaksjon, som er nødvendig for voldtekten. Til slutt, enkelte menn føler et behov for å dominere, mye mer enn kvinner. Og en del voldtekter går ikke nødvendigvis på det seksuelle, men på behovet for å vise dominans. Og dette er bare de tingene jeg kommer på sånn i farta. Det er altså utrolig mange faktorer du ikke har tatt hensyn til, som gjør at tallene gir et veldig skjevt bilde. Jeg forsvarer ingen med dette, jeg håper faktiske voldtekstmenn råtner i fengsel til snurrebassen har skrumpet såpass inn at den ikke kan brukes mer. Men det er bare en forklaring på tallene du presenterer. Jeg vil bare påpeke at dette er en myte og direkte faktafeil. Som kvinner kan oppleve å både bli våte og få orgasme under en voldtekt så kan menn oppleve ereksjon og utløsning når de blir voldtatt. Dette er faktorer som forsterker skammen og traumet hos begge kjønn. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Helt enig! Nå er det på tide av menn som kan kjempe for hjemlandet sitt ikke godtas som asylsøkere i Norge, la de sende søstre, koner, og barn. Så kan de kjempe for sin egen frihet. Nå er det på tide av menn ikke godtas som borgere i Norge. Send dem ut alle som en. Eller skal man bare akseptere voldtektene som denne gruppen står for? La oss nå ikke stoppe der! Straff kvinnene som produserer de! Tenk deg å produsere voldtektsmenn a, skammelig! 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Ja det er et stort problem at menn er overepresentert. Vil du ikke da være enig i at løsningen blir å minimere antallet menn som voldtar? Joda, man bør da minimisere antallet menn i riket. Jepp, og siden man ikke kan fjerne alle menn fra landet, så kan man begynne med å slutte å ta inn folk fra den gruppen som har størst sannsynlighet for å voldta. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Man skal ikke skjerme befolkningen, det er viktig at folk vet om ting. Lite fokus på menn? Det er allmennkunnskap at 99% av sexuelle overgrep utføres av menn. Tallene dine er idiotiske og meningsløse slik du presenterer dem. Jeg mente selvsagt "skjerme" i betydningen "skjerme for voldtekt" ikke "informasjon om hvem som voldtar". Skjerme for voldtekt? Så du skal minimere situasjonene der voldtekt oppstår mener du? Hvis ja så er det praktisk umulig. Det er ofte på store arrangementer det skjer mange på en gang og jenter må da få lov å dra på ting, bekledning har ofte mindre å si faktisk. Så har vi standardfester, skal ikke jenter få dra på fest? Angående informasjonen du legger frem så er det bare X-antall vs Y-antall som ikke gir mening. For at tallene skal ha betydning så må vi ha mer informasjon om hva de inneholder. Er det for eksempel folk som har gått mye i skogen som voldtar mest? Da må vi fokusere på dem. Dårlig eksempel, men det tilsvarer dine dårlige tall Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Tall i dette innlegget kommer fra Voldtektssituasjonen 2014, publisert av Kripos. Antall voldtekter i Norge har vært ganske stabilt siden 2011, med rundt 1 200 tilfeller. Tatt i betraktning at vi har en svak befolkningsvekst, så er det en nedgang per innbygger, men det er ikke veldig hyggelige tall. Voldtekter deles inn i forskjellige undergrupper: - Festrelaterte voldtekter er voldtekter i forbindelse med fest (duh) og uteliv. Her har de involverte gjerne hatt kontakt, enten de kjenner hverandre eller har møttes ute. Begge er gjerne beruset. - Sårbarhetsvoldtekter er voldtekter hvor fornærmede er i en livssituasjon som gjør de særlig sårbare for overgrep. Manglende nettverk, manglende sosial kompetanse, rus, prostituerte, folk på institusjoner etc. - Overfallsvoldtekter er kjent for alle. Skjer plutselig, uten advarsel. Ukjent gjerningsmann, offentlig sted, men også på utested, i bil, i oppgang etc. Vold og/eller trusler. - Relasjonsvoldtekter er voldtekter gjort av nåværende eller tidligere kjæreste/ektefelle/partner. - Andre voldtekter er voldtekter som ikke passer i kategoriene over. Av 1 223 anmeldte voldtekter i 2014 har Kripos data om 840 av de. Det er disse 840 som danner grunnlaget for rapporten. Den største kategorien er festvoldtekter, med 48 % av anmeldte voldtekter. 17 % var relasjonsvoldtekter, 15 % annet, 11 % overfallsvoldtekter og 10 % sårbarhetsvoldtekter. Vi ser at den desidert største kategorien er festvoldtekter, nesten halvparten av alle voldtekter i 2014. Dette handlet om hva slags type voldtekt som skjer, men hvem er det som voldtar? - 43 % er under 25 år. - 21 % er under 20 år. - 39 % er mellom 20 og 30 år. (Enkel matte tilsier da at 60 % er 30 år eller yngre.) For festvoldtekter er unge menn enda "bedre" representert. 20-24 er det største gruppen, foran 15-19 og 25-29 (her antar jeg at 18-19 drar betydelig opp, men det kan jeg selvsagt ikke bevise). Hvem blir voldtatt? - 67 % 25 år eller yngre. - 47 % 20 år eller yngre. - 14 % yngre enn 16 år. - 23 % under 21 og voldtatt i forbindelse med fest. - 44 % var bekjente/venner med overgriper, 36 % ingen relasjon. - 62 % ruspåvirket, 10 % "ikke oppgitt". (97 % av de voldtatt i forbindelse med fest var påvirket.) - 25 % tidligere fornærmet i sedelighetssaker, halvparten av disse igjen var enten voldtekt eller seksuell omgang med barn. Hvordan ender siktelsene? - 61 % får fengselsstraff. - 7 % til forvaring. - 2 % samfunnsstraff. - 22 % frifinnes. - 8 % frifinnes, men blir idømt å betale oppreisningserstatning til fornærmede. Oppsummert En veldig betydelig andel av voldtektene i Norge foregår på fest, og her er det typiske scenarioet at en ung mann voldtar en ung, beruset kvinne (en solid andel av overgripere i festvoldtektssaker er sannsynligvis også beruset, men det er det ikke data på). Er målet å forhindre flest mulig voldtekter, virker dette som en fornuftig ting å fokusere på. Overfallsvoldtekter er en vesentlig lavere (og fallende) andel av voldtekter, men kanskje også lettere å forhindre? Lenke til kommentar
eplerOGappelsiner Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Forskjellen er at når etniske menn fra europa voldtar, så blir de fordømt og straffet, men om det er muslimske menn som voldtar så blir det å lete etter unskyldninger, bortforklaringer og helst bør man ikke nevne etnisitet, men prøve å skjule overgriperen i den etniske gruppen menn. Og reaksjonen fra det offentlige er ofte at det er kvinnens egen skyld på grunn av klesplagg og at de ikke bør gå alene. Helt latterlig. Å voldta som muslim og nordmann er på en merkelig måte to forskjellige ting og av forskjellig alvorlighetsgrad. Lenke til kommentar
eplerOGappelsiner Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Ønsker du en seriøs diskusjon om voldtekt? Så skal du få den, men da må du også anerkjenne den konkrete problemstillingen som handler om islam. For å bekjempe voldtekt så må vi kategorisere de forskjellige elementene som er involvert. Ene og alene fordi de alle trenger forskjellig tilnærming og løsning. Denne tråden handler om menn. Islam kan du diskutere i andre tråder. Jeg vil gjerne ha en seriøs diskusjon, det går ikke hvis du skal fortsette med å unnskylde mannlige voldtektsmenn. Jeg har anerkjent andre kulturers kvinnesyn som en viktig variabel flere ganger, men det er ikke tema her. Jeg tror ikke du vil ha en seriøs diskusjon fordi grunnlaget for diskusjonen, og tilhørende problemstilling er intensjonelt idiotisk. Denne tråden er opprettet som en parodi på innvandrer/voldtekt-trådene du rakker ned på av en eller annen grunn. Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor du prøver å bagatellisere innvandringsdebatten. Hvorfor gjør du det? Jeg tror personlig at det er tre grupper som kanskje vil bagatellisere innvandringsdebatter. Venstreradikale, feminister, tredje/fjerde generasjons innvandrere, men dette innlegget blir nok moderert bort Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Forskjellen er at når etniske menn fra europa voldtar, så blir de fordømt og straffet, men om det er muslimske menn som voldtar så blir det å lete etter unskyldninger, bortforklaringer og helst bør man ikke nevne etnisitet, men prøve å skjule overgriperen i den etniske gruppen menn. Og reaksjonen fra det offentlige er ofte at det er kvinnens egen skyld på grunn av klesplagg og at de ikke bør gå alene. Helt latterlig. Å voldta som muslim og nordmann er på en merkelig måte to forskjellige ting og av forskjellig alvorlighetsgrad. Dokumenter gjerne at muslimer oftere blir frifunnet enn etniske nordmenn, det høres ut som interessante tall. Resten er fri fantasi. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Jepp, og siden man ikke kan fjerne alle menn fra landet, så kan man begynne med å slutte å ta inn folk fra den gruppen som har størst sannsynlighet for å voldta. Den gruppen som har størst sannsynlighet for å voldta er menn, og det er intet iveien for å fjerne alle disse fra landet. 1 Lenke til kommentar
Eirik554 Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Dette er et godt poeng i forhold til feminisme tråden på hvorfor det blir feil å lese mye og implisere utfra veldig snever statistikk. Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Forskjellen er at når etniske menn fra europa voldtar, så blir de fordømt og straffet, men om det er muslimske menn som voldtar så blir det å lete etter unskyldninger, bortforklaringer og helst bør man ikke nevne etnisitet, men prøve å skjule overgriperen i den etniske gruppen menn. Og reaksjonen fra det offentlige er ofte at det er kvinnens egen skyld på grunn av klesplagg og at de ikke bør gå alene. Helt latterlig. Å voldta som muslim og nordmann er på en merkelig måte to forskjellige ting og av forskjellig alvorlighetsgrad. Dokumenter gjerne at muslimer oftere blir frifunnet enn etniske nordmenn, det høres ut som interessante tall. Resten er fri fantasi. Jeg tror det som ble påpekt her er et politisk korrekt (venstreradikalt) holdningsproblem. Det er grunnen til at svenske Barbro Sorman tenkte det var greit å si at det er verre når svensker voldtar enn når innvandrere voldtar. Det er en motbydelig holdning som flere og flere er i ferd med å se seg lei av. Det er "antirasistisk" rasisme. 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 (endret) Dette er et godt poeng i forhold til feminisme tråden på hvorfor det blir feil å lese mye og implisere utfra veldig snever statistikk. Nei, det er det ikke. Menn voldtar ekstremt mye mer enn kvinner, festvoldtekter er den vanligste formen for voldtekt, og unge menn er de som voldtar mest. Dette er helt ukontroversielle påstander. Endret 7. juli 2016 av Sheasy Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Jepp, og siden man ikke kan fjerne alle menn fra landet, så kan man begynne med å slutte å ta inn folk fra den gruppen som har størst sannsynlighet for å voldta. Den gruppen som har størst sannsynlighet for å voldta er menn, og det er intet iveien for å fjerne alle disse fra landet. Dummeste jeg har hørt, du skjønner vel godt at man ikke kan fjerne alle menn fra et land. Men å stoppe innvanding det lar seg gjøre. Lenke til kommentar
eplerOGappelsiner Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Jeg synes det er dumt at folk velger å unnskylde menn her. Voldtekt er en ekstremt alvorlig forbrytelse, jeg skulle ønske folk tok det på alvor heller enn å avspore. Jeg har et forslag til løsning. Hvorfor ikke bruke islams egen løsning, tre en sort sekk over alle kvinner. Problemet er vistnok ikke mannen, men det er kvinnen som er for uimotståelig og frister mannen over evne. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå