Gå til innhold

Én gruppe står bak 98 % av voldtekter i Norge

Anbefalte innlegg

- I 2014 ble 236 personer siktet for voldtekt. 226 menn, og 10 kvinner.

- I 2013 ble 234 personer siktet for voldtekt. 232 menn, 2 kvinner.

- I 2012 ble 229 personer siktet for voldtekt. 222 menn, 7 kvinner.

- I 2011 ble 224 personer siktet for voldtekt. 222 menn, 2 kvinner.

- I 2010 ble 224 personer siktet for voldtekt. 223 menn, 1 kvinne.

Totalt 1 147 siktelser, 1 125 menn og 22 kvinner. Menn er altså overrepresentert med rundt 5 000 % i forhold til kvinner når det gjelder forbrytelsen voldtekt. Tall fra SSB.

Hva sier disse tallene om holdningene til denne farlige gruppen? Er det kulturelt eller genetisk? Hva kan vi gjøre for å skjerme befolkningen? Hvorfor er det så lite fokus på menn her på forumet?

Edit: Jeg legger til et innlegg fra tråden.

Tall i dette innlegget kommer fra Voldtektssituasjonen 2014, publisert av Kripos.

Antall voldtekter i Norge har vært ganske stabilt siden 2011, med rundt 1 200 tilfeller. Tatt i betraktning at vi har en svak befolkningsvekst, så er det en nedgang per innbygger, men det er ikke veldig hyggelige tall.

Voldtekter deles inn i forskjellige undergrupper:

- Festrelaterte voldtekter er voldtekter i forbindelse med fest (duh) og uteliv. Her har de involverte gjerne hatt kontakt, enten de kjenner hverandre eller har møttes ute. Begge er gjerne beruset.

- Sårbarhetsvoldtekter er voldtekter hvor fornærmede er i en livssituasjon som gjør de særlig sårbare for overgrep. Manglende nettverk, manglende sosial kompetanse, rus, prostituerte, folk på institusjoner etc.

- Overfallsvoldtekter er kjent for alle. Skjer plutselig, uten advarsel. Ukjent gjerningsmann, offentlig sted, men også på utested, i bil, i oppgang etc. Vold og/eller trusler.

- Relasjonsvoldtekter er voldtekter gjort av nåværende eller tidligere kjæreste/ektefelle/partner.

- Andre voldtekter er voldtekter som ikke passer i kategoriene over.

Av 1 223 anmeldte voldtekter i 2014 har Kripos data om 840 av de. Det er disse 840 som danner grunnlaget for rapporten.

Den største kategorien er festvoldtekter, med 48 % av anmeldte voldtekter. 17 % var relasjonsvoldtekter, 15 % annet, 11 % overfallsvoldtekter og 10 % sårbarhetsvoldtekter.

Vi ser at den desidert største kategorien er festvoldtekter, nesten halvparten av alle voldtekter i 2014.

Dette handlet om hva slags type voldtekt som skjer, men hvem er det som voldtar?

- 43 % er under 25 år.

- 21 % er under 20 år.

- 39 % er mellom 20 og 30 år. (Enkel matte tilsier da at 60 % er 30 år eller yngre.)

For festvoldtekter er unge menn enda "bedre" representert. 20-24 er det største gruppen, foran 15-19 og 25-29 (her antar jeg at 18-19 drar betydelig opp, men det kan jeg selvsagt ikke bevise).

Hvem blir voldtatt?

- 67 % 25 år eller yngre.

- 47 % 20 år eller yngre.

- 14 % yngre enn 16 år.

- 23 % under 21 og voldtatt i forbindelse med fest.

- 44 % var bekjente/venner med overgriper, 36 % ingen relasjon.

- 62 % ruspåvirket, 10 % "ikke oppgitt". (97 % av de voldtatt i forbindelse med fest var påvirket.)

- 25 % tidligere fornærmet i sedelighetssaker, halvparten av disse igjen var enten voldtekt eller seksuell omgang med barn.

Hvordan ender siktelsene?

- 61 % får fengselsstraff.

- 7 % til forvaring.

- 2 % samfunnsstraff.

- 22 % frifinnes.

- 8 % frifinnes, men blir idømt å betale oppreisningserstatning til fornærmede.

Oppsummert

En veldig betydelig andel av voldtektene i Norge foregår på fest, og her er det typiske scenarioet at en ung mann voldtar en ung, beruset kvinne (en solid andel av overgripere i festvoldtektssaker er sannsynligvis også beruset, men det er det ikke data på). Er målet å forhindre flest mulig voldtekter, virker dette som en fornuftig ting å fokusere på. Overfallsvoldtekter er en vesentlig lavere (og fallende) andel av voldtekter, men kanskje også lettere å forhindre?

Endret av Sheasy
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Desperat grep etter halmstrå.

Men siden du har tatt frem tallene, hva skal vi gjøre med den ekstreme økningen av overgripere blant kvinner, og skal vi ikke være glade for nedgangen hos menn?

Siden vi alle vet hvorfor du har startet denne tråden, kan du ikke bryte ned gruppene i etnisitet, og så kan du se at antallet overgripere per 100 000 menn er skremmende mye høyere i islamske grupper en i samfunnet ellers? Ja, det gjør nok vondt for en ihuga feminist og antirasist å måtte forholde seg til det ugjendrivelige faktum at islamske samfunn er kvinnefiendtlig søppelsamfunn.

Lenke til kommentar

Og tenk litt på følgende; Alle mannlige voldtektsforbrytere er født av sin mor. Fødende mødre kan utelukkende være av kvinnelig kjønn. Man kan med andre ord si at kvinner er 100% skyld i voldtekt.

EDIT: For ordens skyld, dette innlegget var sarkastisk. Et dumt svar til et dumt spørsmål.

Endret av Dr. Mobius
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva sier disse tallene om holdningene til denne farlige gruppen? Er det kulturelt eller genetisk? Hva kan vi gjøre for å skjerme befolkningen? Hvorfor er det så lite fokus på menn her på forumet?

Ta fra dem statsborgerskapet, og deporter hele gjengen!!

Eller i det minste alle mellom 15 og 60 år

• Liker 1
Lenke til kommentar

- I 2014 ble 236 personer siktet for voldtekt. 226 menn, og 10 kvinner.

- I 2013 ble 234 personer siktet for voldtekt. 232 menn, 2 kvinner.

- I 2012 ble 229 personer siktet for voldtekt. 222 menn, 7 kvinner.

- I 2011 ble 224 personer siktet for voldtekt. 222 menn, 2 kvinner.

- I 2010 ble 224 personer siktet for voldtekt. 223 menn, 1 kvinne.

Totalt 1 147 siktelser, 1 125 menn og 22 kvinner. Menn er altså overrepresentert med rundt 5 000 % i forhold til kvinner når det gjelder forbrytelsen voldtekt. Tall fra SSB.

Det er nok store mørketall her. Jeg har ligget med jenter fordi jeg følte at jeg var nødt. Det var liksom feil å ikke gjøre det. Ble jeg voldtatt?

Hvis jeg angret skikkelig mye etterpå, ville det i så fall hatt tilbakevirkende kraft på hvorvidt jeg egentlig ble voldtatt i utgangspunktet? Hvis hun var innvandrer?

Endret av Løgn
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg synes det er dumt at folk velger å unnskylde menn her. Voldtekt er en ekstremt alvorlig forbrytelse, jeg skulle ønske folk tok det på alvor heller enn å avspore.

Er ikke i nærheten av å unnskylde menn. Er genuint opptatt av hvordan en kan forhindre så mange voldtekter som overhode mulig. For mange av mine nærmeste venninner har blitt voldtatt på det groveste av hvite etniske nordmenn som de var i forhold med, eller venn med. Det er jo en av mange grunner til at jeg undrer meg over feministene sin motvilje til å fjerne alle de voldtekter vi vet vil skje, og som vi kan stoppe. De som er kulturelt betinget.

Ellers kan vi diskutere rus, psykisk sykdom/skade, oppvekst, miljø o.l. hos både overgriper og offer. Men da er vi inne på betydelig mer kompliserte problemstillinger enn islam.

Lenke til kommentar

Dette er særdeles skuffende. I tråder om etnisitet så er det ekstreme tall at visse etnisiteter voldtar 2-3-4 ganger mer enn andre. Her er tallet ikke 2, ikke 3, ikke 4, det er 51. 51! Likevel vil de fleste som har postet i tråden at også denne skal handle om etnisitet, selv om det finnes 100 tråder for det allerede.

51!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke i nærheten av å unnskylde menn. Er genuint opptatt av hvordan en kan forhindre så mange voldtekter som overhode mulig. For mange av mine nærmeste venninner har blitt voldtatt på det groveste av hvite etniske nordmenn som de var i forhold med, eller venn med. Det er jo en av mange grunner til at jeg undrer meg over feministene sin motvilje til å fjerne alle de voldtekter vi vet vil skje, og som vi kan stoppe. De som er kulturelt betinget.

Ellers kan vi diskutere rus, psykisk sykdom/skade, oppvekst, miljø o.l. hos både overgriper og offer. Men da er vi inne på betydelig mer kompliserte problemstillinger enn islam.

I ditt første innlegg i tråden prøvde du å vri tråden over til å handle om etnisitet. Det betyr at du unnskylder mannlige voldtektsmenn, i følge din egen logikk i andre tråder. Slutt med det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Dette er særdeles skuffende. I tråder om etnisitet så er det ekstreme tall at visse etnisiteter voldtar 2-3-4 ganger mer enn andre. Her er tallet ikke 2, ikke 3, ikke 4, det er 51. 51! Likevel vil de fleste som har postet i tråden at også denne skal handle om etnisitet, selv om det finnes 100 tråder for det allerede.

51!

Ønsker du en seriøs diskusjon om voldtekt? Så skal du få den, men da må du også anerkjenne den konkrete problemstillingen som handler om islam. For å bekjempe voldtekt så må vi kategorisere de forskjellige elementene som er involvert. Ene og alene fordi de alle trenger forskjellig tilnærming og løsning.

Lenke til kommentar

Ønsker du en seriøs diskusjon om voldtekt? Så skal du få den, men da må du også anerkjenne den konkrete problemstillingen som handler om islam. For å bekjempe voldtekt så må vi kategorisere de forskjellige elementene som er involvert. Ene og alene fordi de alle trenger forskjellig tilnærming og løsning.

Denne tråden handler om menn. Islam kan du diskutere i andre tråder. Jeg vil gjerne ha en seriøs diskusjon, det går ikke hvis du skal fortsette med å unnskylde mannlige voldtektsmenn. Jeg har anerkjent andre kulturers kvinnesyn som en viktig variabel flere ganger, men det er ikke tema her.

Endret av Sheasy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne tråden handler om menn. Islam kan du diskutere i andre tråder. Jeg vil gjerne ha en seriøs diskusjon, det går ikke hvis du skal fortsette med å unnskylde mannlige voldtektsmenn. Jeg har anerkjent andre kulturers kvinnesyn som en viktig variabel flere ganger, men det er ikke tema her.

Jeg tror ikke du vil ha en seriøs diskusjon fordi grunnlaget for diskusjonen, og tilhørende problemstilling er intensjonelt idiotisk. Denne tråden er opprettet som en parodi på innvandrer/voldtekt-trådene du rakker ned på av en eller annen grunn.

Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor du prøver å bagatellisere innvandringsdebatten. Hvorfor gjør du det?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det er jo en av mange grunner til at jeg undrer meg over feministene sin motvilje til å fjerne alle de voldtekter vi vet vil skje, og som vi kan stoppe. De som er kulturelt betinget.

Hvordan kan vi stoppe disse voldtektene?

Hvis vi snakker om den kategorien som handler om kulturell bakgrunn så vet vi hvor disse voergriperne kommer fra, og vi vet hvilket kvinnesyn som finnes i disse samfunnene.

Det betyr at vi må omskolere alle menn og kvinner fra disse kulturene. Vi må faktisk tilnærme oss en elitistisk holdning her og forstå at våre holdninger til relasjoner mellom menn og kvinner, og respekt for kvinner, er mer aktverdige enn deres. Men, når vi bedriver voskenopplæring så må vi sørge for at de menn som er i disse samfunnene ikke føler at de mister sin verdighet. Da ender vi bare opp med tapere som belaster samfunnet enda mer.

Kjør knallharde og klokkeklare kulturkurs som viser til vestlig kultur, våre lover og en klokkeklar holdning om at dette er noe en aksepterer og respekterer fullt ut om en ønsker å bo i Norge.

Når det kommer til de krigsskadde og traumatiserte så må dette kombineres med opplæring i hva som er normal fysisk omgang, pluss psykiatrisk behandling. Dette kommer i tillegg til ovennevnte kultur og lovkurs.

Alt dette skal gjennomføres før en får lov å bevege seg fritt i Norge. Vi må bare ha baller nok til å kalle en spade for en spade og gå direkte på den kulturen vi vet det gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...