jodajoda Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Har du, som jeg, bøtter og spann med videotape, etter årevis med videokamera... ...? Kunne du kanskje tenke deg en programvare som leser alle tapene dine rett inn i en søkbar database, hvor du har ALL videoen din "online" (som komprimerte QuickTime-snutter), og med mulighet for utveksling av batch-data mot Avid, Final Cut, Canopus, Premiere, Edition osv....? Da bør du (som jeg ), ta en titt på CatDV 3.0 fra Squarebox Systems. Jeg har brukt det et halvt års tid, og er fullstendig avhengig.....! ANBEFALES... //jodajoda// Lenke til kommentar
adonis Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Takk for godt tips! Har ikke prøvd programmet selv, men lest mye bra om det. Tror jeg gir det et forsøk. /Øystein Lenke til kommentar
godsairforce Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Gjelder dette non-digitalkamraer? i så fall, hvordan få disse analoge tapene over på CD/HD? Lenke til kommentar
jodajoda Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 Gjelder dette non-digitalkamraer? i så fall, hvordan få disse analoge tapene over på CD/HD? Et hvilket som helst video-capture board med analoge innganger vil i og for seg gjøre jobben. Problemet er at source-videoen din ikke har noen Timecode (TC), og det er som kjent ikke like "lækkert" å jobbe med når du drive redigering litt forbi amatørnivået.... Jeg kosta derfor på meg å kopiere alle analoge taper (VHS, 8 og Hi8) over på DV-tape. Det var ikke billig.... men alle alternativer er dyrere dersom du fortsatt ønsker å ha originalopptakene dine på ukomprimert format. Til sammenligning går det med ca 20 CDer eller 3 DVD plater PR TIME ukomprimert video (i tillegg til at det blir uhåndterlig). Oppegående disker (Firewire) koster omtrent 3 ganger så mye pr GB som DV-tape....(litt avhengig av hvor og hvor mange taper du kjøper..... ) Har du fått sakene digitalisert vil du så godt som eliminere problemet med kvalitetsforringelse ved kopiering. Dessuten er det jo smart å ha backup - spesielt av gamle taper ettersom de faktisk ikke har evig liv.... Kvaliteten forringes med årene, taper kan ryke, ramle oppi ølen osv.... Men tilbake til "tråden": Jeg har ennå til gode å se noe videoredigeringsprogram med GODE katalogiserings-muligheter for kildemateriale. Nå har jeg nettopp tatt i bruk Liquid Edition, som i og for seg er bedre enn det meste jeg har sett tidligere, men har du MYE råvideo tar CatDV over der hvor de fleste andre må gi opp. PRØV DET! //jodajoda// Lenke til kommentar
godsairforce Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 ok, da vet jeg det.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå