Gå til innhold

Valium for video-junkies....

Anbefalte innlegg

Har du, som jeg, bøtter og spann med videotape, etter årevis med videokamera... :cry: ...?

Kunne du kanskje tenke deg en programvare som leser alle tapene dine rett inn i en søkbar database, hvor du har ALL videoen din "online" (som komprimerte QuickTime-snutter), og med mulighet for utveksling av batch-data mot Avid, Final Cut, Canopus, Premiere, Edition osv....?

Da bør du (som jeg :fun:), ta en titt på CatDV 3.0 fra Squarebox Systems.

Jeg har brukt det et halvt års tid, og er fullstendig avhengig.....!

ANBEFALES... :thumbup:

//jodajoda//

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjelder dette non-digitalkamraer? i så fall, hvordan få disse analoge tapene over på CD/HD?

Et hvilket som helst video-capture board med analoge innganger vil i og for seg gjøre jobben. Problemet er at source-videoen din ikke har noen Timecode (TC), og det er som kjent ikke like "lækkert" å jobbe med når du drive redigering litt forbi amatørnivået....

Jeg kosta derfor på meg å kopiere alle analoge taper (VHS, 8 og Hi8) over på DV-tape. Det var ikke billig.... men alle alternativer er dyrere dersom du fortsatt ønsker å ha originalopptakene dine på ukomprimert format. Til sammenligning går det med ca 20 CDer eller 3 DVD plater PR TIME ukomprimert video (i tillegg til at det blir uhåndterlig). Oppegående disker (Firewire) koster omtrent 3 ganger så mye pr GB som DV-tape....(litt avhengig av hvor og hvor mange taper du kjøper..... :dribble:)

Har du fått sakene digitalisert vil du så godt som eliminere problemet med kvalitetsforringelse ved kopiering. Dessuten er det jo smart å ha backup - spesielt av gamle taper ettersom de faktisk ikke har evig liv.... Kvaliteten forringes med årene, taper kan ryke, ramle oppi ølen osv.... :blush:

Men tilbake til "tråden": Jeg har ennå til gode å se noe videoredigeringsprogram med GODE katalogiserings-muligheter for kildemateriale. Nå har jeg nettopp tatt i bruk Liquid Edition, som i og for seg er bedre enn det meste jeg har sett tidligere, men har du MYE råvideo tar CatDV over der hvor de fleste andre må gi opp. PRØV DET!

//jodajoda//

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...