Gå til innhold

For lav timelønn?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk kontrakt fra arbeidsgiver for en uke siden, og jeg så at timelønnen ligger på 150kr. Jeg ble nettopp ferdig med en bachelorgrad i økonomi og administrasjon, og skal studere videre. Og fikk nettopp en deltidsjobb i finansnæringen, hos et konsern, som investeringsrådgiver. Er ikke 150 kr/timen ganske lite for en som nettopp er ferdigutdannet med tanke på at gjennomsnittslønnen for en butikkmedarbeider (tariff 1) er ca. 153 kr? Denne timelønnen er lavere enn da jeg jobbet i et lager da jeg var 16-17 år gammel for mange år siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk kontrakt fra arbeidsgiver for en uke siden, og jeg så at timelønnen ligger på 150kr. Jeg ble nettopp ferdig med en bachelorgrad i økonomi og administrasjon, og skal studere videre. Og fikk nettopp en deltidsjobb i finansnæringen, hos et konsern, som investeringsrådgiver. Er ikke 150 kr/timen ganske lite for en som nettopp er ferdigutdannet med tanke på at gjennomsnittslønnen for en butikkmedarbeider (tariff 1) er ca. 153 kr? Denne timelønnen er lavere enn da jeg jobbet i et lager da jeg var 16-17 år gammel for mange år siden.

Om det er i en prøveperiode og nyutdannet er det vel greit.

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på, er du ansatt på bakgrunn av utdanningen din? Eller er det en jobb "hvem som helst" kan ha? Om det siste er det innenfor selv om det nok er noe lavt. Om sistnevnte hadde jeg allerede vært i gang med å pusse på cv og søknad.. 

Lenke til kommentar

Om det er i en prøveperiode og nyutdannet er det vel greit.

Det står ingenting om prøveperiode i kontrakten (men tipper det er det kanskje?). Denne jobben er en traineestilling. 

Det kommer litt an på, er du ansatt på bakgrunn av utdanningen din? Eller er det en jobb "hvem som helst" kan ha? Om det siste er det innenfor selv om det nok er noe lavt. Om sistnevnte hadde jeg allerede vært i gang med å pusse på cv og søknad.. 

Jeg tror nok at jeg er ansatt på bakgrunn av utdanningen min, fordi i annonsen stod det at de krevde en som studerte bachelor/master innen økonomi. 

Det er utrolig lav timelønn. Om det er den eneste lønnen din er det jo helt vanvittig, det tilsvarer en årslønn på under 300 000. 

Har du mulighet for vesentlige bonuser ved siden av, eventuelt kommisjon? 

Eneste lønnen, da det er 100% timelønn, og ingen kommisjon (ifølge det som står i kontrakten).

Edit: Jeg ser at jeg blir lønnet i første lønnstrinn

https://www.finansforbundet.no/lonn/lonnsregulativet/

Endret av skepta
Lenke til kommentar

Er dette en jobb du skal ha lenge? Høres ut som det er relevant og fint å ha på cv. Takk ja og heller se deg om etter noe bedre betalt etterhvert.

Det er en toårsjobb, med mulighet for forlengelse. Har mulighet til å være med i en ordning for autorisasjon. 

Tror dere det er for sent å be om lønnsøkning? Jeg har ikke signert kontrakten ennå.

Lenke til kommentar

Det står ingenting om prøveperiode i kontrakten (men tipper det er det kanskje?). Denne jobben er en traineestilling.

Og der har du vel grunnen til den lave lønna.

Jeg har lest rundt og sett at andre med lignende jobber starter på minst 180kr/timen. Bare fordi det er en deltidsjobb/trainee betyr det vel ikke at jeg skal tjene mindre enn kassa på kiwi?

Endret av skepta
Lenke til kommentar

Kan de gi så lav lønn så gir de så lav lønn, men det kan jo slå tilbake hvis arbeidstager ikke har noen spesiell motivasjon for å gjøre en bra jobb. Ser man en del andre steder så reduseres lønnen drastisk og det er naturlig at startlønninger også blir lavere, tenker jeg.

Hva er det du vil få ut av tråden? Om du kan kreve høyere lønn? Hvis du, "jeg vil ha mer eller så slutter jeg" så får de nok tak i en erstatter rimelig raskt.

Lenke til kommentar

Hensikta med traineestillingar er at arbeidsgiver tilbyr muligheita for å skaffe deg arbeidserfaring og innsyn i virksomheita. Då er det ikkje nødvendigvis nødvendig å også tilby god lønn.

Du kan sjølvsagt kreve reforhandling, men det er ikkje gitt at du oppnår anna enn eit tilbud om å fortsette med same lønn eller seie opp stillinga.

Lenke til kommentar

Det er en veldig lav lønn, og den kommer av at du er ansatt som trainee. Når arbeidsgiver kaller en stilling "trainee" så er det plutselig stuereint å betale de ansatte dritt, men spesielt i finans- og pr-bransjen er det ganske vanlig. 

Mitt tips: Jobb mye det første halvåret. Kom på jobb før sjefen, dra etter at sjefen har gått hjem og om 6 mnd eller ved annet naturlig tidspunkt (f.eks. medarbeidersamtale om ca. 6 mnd) så syns jeg du skal forklare sjefen at du trives i jobben, vise at du legger i det lille ekstra og høre om mulighetene for økt lønn. Hvis du har signert på at lønnen også skal gjelde all overtidsarbeid hadde jeg logga hver eneste lille time du jobber ekstra i et excel-dokument og lagt det frem for sjefen etter hvert. 

Og søk for all del andre jobber mens du er der. 150kr/t er ikke akseptabelt for en nyutdanna i en bransje med så ville lønninger og overskudd som i finansbransjen. 

Lenke til kommentar

Det høres litt lavt ut ja, men første lønnstrinn i linken trådstarter viser til er på 141,61. Det er naturlig å anta at man starter nederst, og så jobber seg oppover. Så er det selvfølgelig en del andre faktorer som kommer inn i bildet også, slik som hvor i landet arbeidsplassen befinner seg (lønnen i Oslo er høyere enn lønnen i Finnmark), vanskelighetsgraden på arbeidsoppgavene, ansvar, og mye annet. Er du for eksempel ansatt via et vikarbyråd? Eller er dette en lærlingstilling?

Selv om dette er en jobb innenfor finansnæringen, kan den være like "generell" som en jobb på Kiwi, og kan dermed lønnes deretter. Det skal også nevnes at høy utdannelse ikke er det samme som høy lønn. Søppeltømmere tjener f.eks. svært bra, til tross for både lav status og ingen utdannelseskrav.

Det er også alt for mange som tror at dersom de har en bachelor- eller mastergrad, så har de krav på høyere lønn med en gang de er ferdig å studere/har mottatt graden.

Jeg vil anbefale trådstarter å takke ja til jobben. Arbeidsmarkedet i dag er anspent, og det er bedre å ha en jobb med lav lønn, en ingen jobb. Når du har fått jobben, kan du likevel fortsette å søke etter noe bedre.

Lenke til kommentar

Det høres litt lavt ut ja, men første lønnstrinn i linken trådstarter viser til er på 141,61. Det er naturlig å anta at man starter nederst, og så jobber seg oppover. Så er det selvfølgelig en del andre faktorer som kommer inn i bildet også, slik som hvor i landet arbeidsplassen befinner seg (lønnen i Oslo er høyere enn lønnen i Finnmark), vanskelighetsgraden på arbeidsoppgavene, ansvar, og mye annet. Er du for eksempel ansatt via et vikarbyråd? Eller er dette en lærlingstilling?

Selv om dette er en jobb innenfor finansnæringen, kan den være like "generell" som en jobb på Kiwi, og kan dermed lønnes deretter. Det skal også nevnes at høy utdannelse ikke er det samme som høy lønn. Søppeltømmere tjener f.eks. svært bra, til tross for både lav status og ingen utdannelseskrav.

Det er også alt for mange som tror at dersom de har en bachelor- eller mastergrad, så har de krav på høyere lønn med en gang de er ferdig å studere/har mottatt graden.

Jeg vil anbefale trådstarter å takke ja til jobben. Arbeidsmarkedet i dag er anspent, og det er bedre å ha en jobb med lav lønn, en ingen jobb. Når du har fått jobben, kan du likevel fortsette å søke etter noe bedre.

Arbeidsplassen er i Oslo. Vi får 6 uker med opplæring, men det er mye front facing ved salg og rådgivning av aktiva med kunder og litt analyse og vurdering. Er ansatt direkte gjennom arbeidsgiveren. På annonsen stod det internship/deltidsjobb. 

Jeg har ikke noen krav på skyhøy lønn, men i hvertfall i en jeg kan leve av, som er gjennomsnittlig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...