Gå til innhold

Båt eller ATV?

Zlandex

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har aldri eid en båt eller en ATV før, og begge virker veldig spennende.

Men jeg er usikker på hvem av delene jeg kommer til å ha mest gøy med, og lenge.

Det står mellom en 16-18fot Daycruiser, eller en Yamaha Raptor 700R ATV på hvite skilt.

Vært mye ute i båt tidligere men ikke vært noe båtperson, men jeg tror det kan være noe for meg hvis jeg faktisk eier båten selv. Tenker å evnt handle en på tilhenger som jeg tar ut når jeg vil ut å kjøre båt, som jeg kan ta opp igjen på kvelden evnt, og ta med hjem igjen. (mye mer lettvint).

Og ATV er jo generelt gøy, og den er jo regga for 2 og for veg.

Trenger litt hjelp på pros and cons, og hva har dere erfart? Har noen av dere hatt daycruiser (generelt båt) eller ATV? Hva synes dere? Ble dere fort "lei", eller var underholdningen varende?

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med litt firing på kravene kan du fort få i pose og sekk. Gå for en litt mindre båt og en litt eldre ATV.

Å ta en båt opp og ned av henger er ikke noe du gjør hver dag, for å si det sånn. Og du trenger egnet sted.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hei Isbilen, takk for svar:)

Jeg har egnet sted å ta opp og ned båten :)

Jeg tror jeg må ut med rundt 70-80k for en ATV, og mellom 40-90 for en fin daycruiser (inkl henger som kan fort koste 20k aleine)

Nei skal vel ikke på båttur hver dag, men er vel enkelt å rygge hengeren ut i vannet, løsne båten, parkere bil og henger, og ta en tur? og så samme regla baklengs når en skal opp. De dagene det er fint vær og det frister med en tur :)

Hva kan være den beste "investeringen" da, eller hva tror du gir moro, lengst? :)

Endret av Joakimgee
Lenke til kommentar

Siden du ikke har hatt båt før foreslår jeg at du går for noe mindre og billigere. En 14-foter er lett å håndtere og gir masse båtglede for pengene. Det er en tendens til at jo mindre en båt er, jo mer blir den brukt. Å sjøsette en båt er et svare mas nesten uansett hvor godt utstyrt man er, så det er ikke noe du kommer til å gjøre mye. Siden du har planer om dette har du kanskje ikke båtplass?

Lenke til kommentar

flere jeg kjenner som sier at det ikke er noe problem å begynne med en 17 foter, da det ikke er så stor båt :)

Og også at det er enkelt å sjøsette den via henger og nedkjørsel. til og med Aleine.

Så jeg er usikker hehe.

Når det gjelder ATV Spirre så er det en Yamaha Raptor 700r, du kan jo sjekke de ut. kan sikkert brukes som brøytebil men mest for gøy.

Jeg har ikke motorsykkel lappen, men misunner litt de som kjører motorsykkel, og da kan jo ATV også være ett alternativ da den kan kjøres på bil lappen :) Og det ser kjempegøy ut å kjøre atv :)

Sant som du sier, at den kan brukes hele året. :)

Men har noen av dere hatt, eller har en båt / atv? :)

Endret av Joakimgee
Lenke til kommentar

Men har du båtplass? Hvis du ikke har båtplass, er mitt klare råd at du enten skaffer deg det eller bruker pengene på ATV eller noe annet. Du kommer til å kvie deg for sjøsettingen, og båten vil bli brukt langt sjeldnere enn om den lå klar på vannet.

Se på denne videoen. Ser lett ut? Forsåvidt, men dette er en reklamefilm, og han som gjør jobben er garantert ansatt i Tysse og har gjort det tusen ganger. Legg merke til at han lar bil og henger stå og bare kjører avgårde. Har du muligheten til det der du skal sjøsette? Hvis ikke må du jo fortøye båten og parkere bilen et annet sted før du kan dra på båttur, og når du kommer tilbake er det samme leksa omvendt. Hvis ikke det er noen andre som bruker rampen, da må du i tillegg vente på tur. Du må planlegge hver gang, det blir lite spontanitet i båtbruken. En ATV som står utenfor huset kan du jo fise avgårde på når som helst.

Jeg sier ikke at en 17-foter er problematisk stor, men en brukt 14-foter kan brukes til stort sett det samme, og koster mindre. Går du for en billigere ATV også kan du få begge deler. Spesielt hvis du akter å sjøsette hver gang er mindre bedre.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Mannen med Ljåen, hadde jeg hadde MC lappen hadde jeg gjort det. men det er jo en ekstra 15-16k.

Jeg liker begge deler men aldri eid noe av det.

Tror du det er mye jobb å sjøsette og ta opp igjen når man har henger du da, cappuchno? :)) Erfaringer??

Lenke til kommentar

Om du egentlig ønsker motorsykkel, kan du vurdere en sånn som har dobbelt forhjul.
De rammes av andre regler en tohjulingene. Kanskje du har lov til å kjøre en sånn?

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/mc/motorsykkelen-for-deg-som-aldri-fikk-tatt-mc-lappen/a/10070724/

Bare en tilfeldig Finn-annonse. Jeg søkte etter Piaggio MP3 og fikk noen treff:

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=76573211

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Båtførerprøven?

Er vel også dyr forsikring på båter?

og hva med vinteren?

ATV kan brukes når som helst, hvor som helst (innen visse begrensinger)

Som sagt, det er ikke lov å kjøre i utmark, men det er lov å kjøre i "naturen"

En av fordelene med å være bonde er at de har store arealer de kan bruke til det meste

Lenke til kommentar

Jeg har en eldre seilbåt, og kan avkrefte dette med dyr forsiking. Latterlig billig, sammenliknet med bil og motorsykel.

Mulig speedbåter og cabin cruisere er dyrere å forsikre.

ATV er ikke laget for veien. Folk som kjøper dem ønsker å kjøre motorsykkel på bilsertifikat, og ender opp med et kjøretøy som hverken er fugl eller fisk.

Se mitt tidligere innlegg for alternative motorsykler som kan kjøres på bilsertifikat.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...