Gå til innhold

[Løst] Telefoner som kobler seg til nettverket selv etter de er MAC-blokkert


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har over tid vært "plaget" med at en nabo tydeligvis benytter nettverket mitt. Jeg har kjører WPA2 med AES-kryptering. Har byttet passord noen ganger uten at det virker å hjelpe. Jeg har også blokkert telefonenes MAC-adresse. Likevel finner jeg innimellom telefoner under Nettverksfanen i Windows...

 

Har satt et enda tryggere passord nå, men etter kun fem minutter var telefonen tilbake på nettverket... det passordet jeg satt da jeg byttet er ikke mulig å knekke på fem minutter, for å si det på den måten.

Endret av kaaasen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Har over tid vært "plaget" med at en nabo tydeligvis benytter nettverket mitt. Jeg har kjører WEP2 med AES-kryptering. Har byttet passord noen ganger uten at det virker å hjelpe. Jeg har også blokkert telefonenes MAC-adresse. Likevel finner jeg innimellom telefoner under Nettverksfanen i Windows...

 

 

Du kan da ikke bruke Windows til å se om noen er inne på nettverket ditt ?

Da må du i så fall logge deg inn på WiFi-ruteren din og se hvilke enheter som er koblet opp mot dem.

 

Du blander ikke sammen "telefoner tilkoblet nettet mitt" med "telefoner som jeg kan koble meg til internett via" ?

Dvs. at disse telefonene du ser kommer opp som alternativer til det trådløse nettverket ditt?

Lenke til kommentar

Nei, jeg blander ikke sammen.

 

Tingen er at jeg skulle overføre noe over nettverket, og fant da en ukjent telefon tilkoblet. Så logget jeg meg inn i ruteren og fant den i listen der, og blokkerte MAC-adressen på den. Men telefonen var fortsatt synlig under nettverk på begge maskinene her, men borte fra listen i ruterinnstillingene.

 

Telefonen er forøvrig borte fra samtlige lister nå, så det kan ha vært noe delay kanskje.

Endret av kaaasen
Lenke til kommentar

+ noe Nintendo-greier ....  (ifølge bildet)

 

Man ser jo også at telefonen ikke har noen IP-adresse, kun MAC-adresse, og Bluetooth-enheter er jo en type enheter som bruker MAC-adresse (i likhet med Ethernet-enheter).

 

Kan telefonen være koblet til AppleTV via Bluetooth og på den måten bli synlig på PC'en din? (Høres rart ut.)

Lenke til kommentar

Kaaasen: Du kan slappe helt av. Telefonen til naboen din er ikke inne på ditt nettverk, selv om du ser den i Windows under Nettverk. Dette kan du få bekreftet dersom du går inn på ruteren og ser hvilke enheter som er koblet til. Det som skjer er at en telefon som har wireless på og ikke er tilkoblet et nettverk, søker hele tiden å finne et nettverk som den kan koble seg til. I dette tilfellet ditt nettverk. Telefonen forsøker å koble seg til nettverket, men har ikke riktig passord, så ingen tilkobling. Det samme vil skje med din telefon dersom du f. eks. kjører bortover en gate. Den vil finne nettverk og forsøke å koble seg til, uten å få tillatelse. Dersom noen da sjekker Nettverk på sin PC, vil de kunne se din telefon med mac-adresse og kanskje tro at den er koblet til nettverket.

 

Det at du ser telefoner i Windows under Nettverk er et gammelt Windows problem og har vært diskutert opp og ned på enkelte fora. Dersom du vil bli kvitt telefonene (jeg har også sett Android TV og kameraer dukke opp her), kan du gjøre følgende:

 

Gå til Tjenester og deaktiver tjenesten ”Windows Connect Now”. Da ser du aldri disse telefonene mere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...