Donnie Darko Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Hei. Saken er at jeg har solgt en gammel båt. Kjøper kom og befarte båten, jeg opplyste om de feil og mangler jeg visste om, og hva jeg evt ville utbedret. Dette var greit, og skrev deretter en kontrakt på at båten selges som den er. Det ble videre signert på at jeg først skulle få en innbetaling samme dag, og få resterende en uke etter. Dagen etter kjøpet, forteller de at de har hatt store problemer med motoren og andre småting. I mitt eie har jeg aldri opplevd noe av det de forteller, og det hele høres ut som om de har kjørt motoren tom for olje. De sier så at de ikke vil betale de resterende pengene, og at de evt vil gi båten tilbake. Jeg tar ikke imot en båt de har kjørt i stykker, og jeg skal ha pengene. Hvem av oss har sterkest sak her? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 (endret) Begge parter må vel kunne dokumentere dette er feil som var før\under kjøp eller etter. Tror dette i verstefall kan begge bli skadelidene. F.eks begge tar en del av kostnadene hvis ingen av dere har god nok beviser hvem som har skylden. Kan godt være du har rett, kjøperen har skylden i dette, men en bilteknikker\båtmotor mekaniker burde fort si om feilen skyldes feil bruk om det er lite olje i motoren i så fall. Den dokumentasjonen bør du bruke som bevis i en sak. Endret 7. juli 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Kjøperen har den sterkeste saken her. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Det heter vell slik at om du har forklart alle feil som du selv var klar over så har kjøper ingen sak, men så må det jo bevises at du ikke viste at dette var en mulighet over hodet. Ville nok fått noen til å se på motoren og konstatere hva som har gått galt. Om det er manglende olje er jo saken grei, han har ikke brukt den rett. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel selger er ansvarlig for i privatkjøp er risikoens overgang, altså om feilen oppsto før eller etter leveringstidspunktet, jf. kjøpsloven § 19. Selger er også ansvarlig for kontraktsbrudd. Hvis kjøper kjører i stykker motoren etter levering er dette i utgangspunktet kjøpers ansvar. Hvis motoren var dårlig kan dette være selgers ansvar. Kjøper har i utgangspunktet ikke en sterk sak. I privatkjøp har man ikke det presumsjonsprinsippet man har i forbrukerkjøp (i forbrukerkjøp antas alle mangler som viser seg innen seks måneder å være selgers ansvar). Kjøper kan heller ikke heve kjøpet uten å gi selger mulighet til å rette mangelen. Hverken kjøper eller selger har noen klar sak her. Selger har krav på kjøpesummen, men hvis båten har en mangel har kjøper rett til å holde tilbake så mye av kjøpesummen som er nødvendig for å dekke verditapet eller kostnader ved å rette feilen. Dette blir en tvist om faktum, og båten bør undersøkes av en sakkyndig som kan si noe om hva som er trolige årsaker til motorhavariet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå