Gå til innhold

Bygger tunnel under byen: Har forsert tunneler, kloakk og søppel

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

Ein må kunne ha sagt noko liknande om dette kloakkprosjektet også?

Byrådet i Stavanger ønskjer ikkje å auka kloakkmengdene, så dermed burde dei ikkje ha laga denne tunnelen?

Folk vil drita mindre dersom dei ikkje får trekt ned....

Litt usikker på om du ikke har lest artikkelen, eller feilet stort I forsøket på å være morsom?

Morsom og morsom, det får andre bestemma.

Det var jo mest eit spark til Oslo-byrådet ang. ekstra rullebane Gardermoen. Med ein analogi til Stavanger dersom dei hadde tenkt på same måten ifm kloakkprosjektet.

Humor og ironi kan vera gode element i ein debatt, sjølv om du ikkje alltid set pris på det.

Det er ikke et kloakkprosjekt, men et vei/tunnel-prosjekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Ville det ikke vært mulig å bruke tunnel-boremaskiner her ?

Jeg vil tro at pga. bebyggelsen ovenfor, at en tunnelboremaskin akkurat der ville ha vært en ulempe, da det var svært svært usikkert vedrørende fjellmassene og hva de ville komme til å møte på.

Mulig de kunne ha byttet til tunnellboremaskin etter at de var over de verste partiene i byen. Men, hva med stigningene, vil en tunnellboremaskin takle slike stigninger? Igjen noe jeg ikke har det minste av kunnskap om. Det er også alltid et kostnadspørsmål de må medberegne.

Jeg tror at sprengning var en rimeligere løsning. Om det går hurtigere med tunnellboremaskin, ja kanskje. Men sannsynligvis ikke under bystrukturene. Jeg vet også svært lite om kostnadsestimater.

Det handler aller mest om løsmassene som blir igjen. Ved sprenging kan en bruke massene som fundament/utvidelse av landområder. Mens tunnelboremaskiner har en tendens til å male fjellet for fint. Så om jeg har forstått Vegvesenet riktig så handler det mest om gjenbruk enn selve drivingen som gjør at en velger sprenging fremfor tunnelboremaskiner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm. Har akkurat lest argumenta for å ikkje starta arbeidet med ei 3. rullebane på Gardermoen: Det vil gje meir trafikk, og det synest ikkje byrådet i Oslo at ein bør ha.

Ein må kunne ha sagt noko liknande om dette kloakkprosjektet også?

Byrådet i Stavanger ønskjer ikkje å auka kloakkmengdene, så dermed burde dei ikkje ha laga denne tunnelen?

Folk vil drita mindre dersom dei ikkje får trekt ned....

Det er vel omtrent like godt argument som om en skulle be folk flytte for å redusere på miljø utslipp.... Vi er faktisk en del av verden, så da får vi vel gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...