Gå til innhold

Bygger tunnel under byen: Har forsert tunneler, kloakk og søppel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres jo mye værre ut enn det er. Hadde arbeidere forstyrret kongen for 1000 år siden, så hadde de nok blitt halshugd, men at dem skulle fyre av noen salver tilfeldigvis under der hvor det skulle være kongelig hagefest.. Og når private bygger energibrønn på tross av at det inntrenger vegvesenets sikringssone, så kan man ikke forvente annet enn at det får reaksjoner. At eksisterende energibrønner ble tettet igjen er jo leit, og de bør få erstatning.

 

At de må grave seg gjennom mye dritt er vel konsekvensen av å bore tunnel under en by, men jeg vil tro flertallet av innbyggerne er villige til å ofre litt for å få bygd tunnelen. Den fjerner jo støy, forurensning, køer etc. fra byen, så det kommer jo egentlig alle til gode.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hmm. Har akkurat lest argumenta for å ikkje starta arbeidet med ei 3. rullebane på Gardermoen: Det vil gje meir trafikk, og det synest ikkje byrådet i Oslo at ein bør ha.

 

Ein må kunne ha sagt noko liknande om dette kloakkprosjektet også?

Byrådet i Stavanger ønskjer ikkje å auka kloakkmengdene, så dermed burde dei ikkje ha laga denne tunnelen?

Folk vil drita mindre dersom dei ikkje får trekt ned....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De får sende trafikken til Stavanger Lufthavn, Sola da. Der driver de å forlenger rullebanen bittelitt for tiden. Så da kan den vel ta i mot enda større fly? En jeg kjenner påstod at den skal bli ca. 2700 m lang. Den er ca 2,5 km i dag.

 

En gang i fortiden så landet et slikt monster på Stavanger Lufthavn, Sola på de 2,5 km rullebane. Det greide å ta av etterpå også, er jo helt utrolig med den vekten:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_C-5_Galaxy

 

 

Da drev en av de større lokale entreprenørene å la asfalt der flyet skulle parkere, og det måtte flyttes rundt omkring på sin parkeringsplass flere ganger i døgnet slik at det ikke skulle synke ned i sand/leire under dekket.

 

Var vanskelig å google, da norsk allment-internett ikke er så gammelt en gang (beste jeg fant):

http://www.trekearth.com/gallery/Europe/Norway/South/Rogaland/Sola/photo461378.htm

Endret av G
Lenke til kommentar

Ein må kunne ha sagt noko liknande om dette kloakkprosjektet også?

Byrådet i Stavanger ønskjer ikkje å auka kloakkmengdene, så dermed burde dei ikkje ha laga denne tunnelen?

Folk vil drita mindre dersom dei ikkje får trekt ned....

 

Litt usikker på om du ikke har lest artikkelen, eller feilet stort I forsøket på å være morsom?
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Fin artikkel, men jeg savner noen spørsmål.

 

Hvis en sjekker opp alle tilgjengelige fakta så er det overveiende sannsynlighet at en har gjennomslag i samtlige tunneler innen påsken 2017. Hvis en er pessimist så mangler det en tunnel frem til sommeren 2017. Prosjektet har hele tiden sagt at etter at en tunnel er ferdig sprengt så tar det ca ett år før den er ferdig innredet og testet. Det betyr at tunnelene burde kunne åpnes for trafikk sommeren/høsten 2018. Fremdeles så påstår prosjektet hardnakket at de håper å være ferdige til høsten 2019. Kan journalisten vri utav prosjektet hvor i alle dager disse 12 månedene forsvinner? Bør en ikke bare bli ferdig med hele prosjektet fort som bare det?

 

Ellers så har prosjektet en godt skjult hemmelighet. Nemlig fullstendig salvehistorikk for Eiganestunnelen! Den finner en her:

 

http://www.nabovarsling.no/eiganestunnelen

Lenke til kommentar

http://www.byggfakta.no/seks-vil-planlegge-rogfast-74952/nyhet.html

 

Jeg har ikke begrep om hvordan ting er planlagt. Men, hadde det ikke vært fornuftig å sendt samme tunnel-team til å fortsette på Rogfast, etter at de er ferdig på Ryfast, framfor å sende alt utstyr og folk hjemom først? Selvfølgelig kan anbudet ha gått til andre. Men, om man først skal tenke på besparelser, så er vel ikke en slik tankegang helt borti veggene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

http://www.byggfakta.no/seks-vil-planlegge-rogfast-74952/nyhet.html

 

Jeg har ikke begrep om hvordan ting er planlagt. Men, hadde det ikke vært fornuftig å sendt samme tunnel-team til å fortsette på Rogfast, etter at de er ferdig på Ryfast, framfor å sende alt utstyr og folk hjemom først? Selvfølgelig kan anbudet ha gått til andre. Men, om man først skal tenke på besparelser, så er vel ikke en slik tankegang helt borti veggene?

Det første påhgget i Rogfast skal begynne på Kvitsøy tidlig i 2017, da er alle lagene på Ryfast-prosjektet ennå i full sving. Men tanken er veldig god! For de to neste påhuggene bør en virkelig kunne bare flytte utstyret "rett bort i veien".

 

For Rogfast anbefaler jeg PDF'ene i bunnen her:

 

http://www.vegvesen.no/Europaveg/e39rogfast/Nyhetsarkiv/stor-interesse-for-rogfast

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Meget interessant artikkel. Må si jeg er imponert over Vegvesenets kunnskaper.

Har aldri tvilt på Vegvesenet sine kunnskaper, men har vært veldig kritisk til de politiske rammer og mandat Vegvesenet tradisjonelt har fått. Nå har vi heldigvis en samferdselsminister som bryr seg. Jeg tror det innad i Vegvesenet er en stemning preget av vanntro lykke.

 

For de som lurer på hva Vegvesenet holder på med over hele Norge så er lenkene på denne siden ganske så givende:

 

http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/kontakt+oss/kontaktskjema/Sosiale+medier

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Ville det ikke vært mulig å bruke tunnel-boremaskiner her ?

Nei, da får en ikke den gjenbruk av massen som en ønsker.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Ville det ikke vært mulig å bruke tunnel-boremaskiner her ?

Nei, da får en ikke den gjenbruk av massen som en ønsker.

Hvorfor ikke?

Fordi massen blir for finkornet. En trenger stein og ikke sand for å si det slik.

Lenke til kommentar

 

Ein må kunne ha sagt noko liknande om dette kloakkprosjektet også?

Byrådet i Stavanger ønskjer ikkje å auka kloakkmengdene, så dermed burde dei ikkje ha laga denne tunnelen?

Folk vil drita mindre dersom dei ikkje får trekt ned....

Litt usikker på om du ikke har lest artikkelen, eller feilet stort I forsøket på å være morsom?

 

Morsom og morsom, det får andre bestemma.

Det var jo mest eit spark til Oslo-byrådet ang. ekstra rullebane Gardermoen. Med ein analogi til Stavanger dersom dei hadde tenkt på same måten ifm kloakkprosjektet.

Humor og ironi kan vera gode element i ein debatt, sjølv om du ikkje alltid set pris på det.

Lenke til kommentar

Ville det ikke vært mulig å bruke tunnel-boremaskiner her ?

 

Jeg vil tro at pga. bebyggelsen ovenfor, at en tunnelboremaskin akkurat der ville ha vært en ulempe, da det var svært svært usikkert vedrørende fjellmassene og hva de ville komme til å møte på.

 

Mulig de kunne ha byttet til tunnellboremaskin etter at de var over de verste partiene i byen. Men, hva med stigningene, vil en tunnellboremaskin takle slike stigninger? Igjen noe jeg ikke har det minste av kunnskap om. Det er også alltid et kostnadspørsmål de må medberegne.

 

Jeg tror at sprengning var en rimeligere løsning. Om det går hurtigere med tunnellboremaskin, ja kanskje. Men sannsynligvis ikke under bystrukturene. Jeg vet også svært lite om kostnadsestimater.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...