JDCoke Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Morn, har nettopp solgt sommerhytta, men etter snart en uke har jeg enda ikke sett snurten av salgssummen. Jeg mente det var vanlig at denne ble overført samme dag eller senest dagen etter, men det er kanskje feil? Stusset også på at styremedlemmet som overvar salget også nevnte at det kunne bli fratrekk på salgssum hvis det var mangler man åpenbart burde være klar over. De nye eierne ville ikke ha vaskemaskinen så den ble også fjernet. Her visste det seg at ventilen/kranen ikke fungerer, med andre ord, stoppekrana må stå på ellers står vannspruten på badet. Dette er noe jeg aldri har vært klar over da vaskemaskinen stod der når jeg kjøpe hytta i sin tid. Har heller aldri hatt noe problem med vaskemaskinen. Det stod også en 5-6 malingspann i et skap jeg ikke visste om i kjelleren. Dette krevde de 500,- i avslag for. Kan man virkelig bare endre på taksering i etterkant? Jeg kan også nevne at de nye eierne fikk med seg en vannpumpe værd 10-12000,- siden jeg ikke har noe bruk for den. Lønner seg tydeligvis ikke å være snill i disse dager. På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Er den solgt gjennom megler? Det kan fort ta noe tid da megler ikke kan overføre kjøpesummen før nytt skjøte med ny eier er kommet fra kartverket. De kan ikke trekke noe av kjøpesummen i ettertid, de må eventuelt rette krav mot deg i ettertid. 500kr for å fjerne noen malingspann høres mer ut som svindel. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Jeg antar du har en kjøpekontrakt. Der skal det stå når kjøpesummen skal overføres, til hvem (selger eller en mellommann), og hvis oppgjøret forestås av en mellommann (megler), hvilke vilkår som må være oppfylt før selger kan få kjøpesummen til disposisjon. Vanlig praksis er at kjøpesummen skal innbetales før overtakelse skjer. "Taksering" er en beregning av hva eiendommen er verdt. Den er ikke bindende for noen. Det er avtalen som er bindende, og kun innenfor sine forutsetninger. En ødelagt ventil/vannkran er en mangel, og det samme er rot i kjellerskap. Dette kan gi grunnlag for prisavslag. Lenke til kommentar
JDCoke Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Takk for svar. Det var det som jeg synes var litt pussig, fikk aldri noe kontrakt (var utrolig sliten etter rydding og vasking og glemte det, første gang jeg har solgt eiendom). Jeg er faktisk ikke sikker på om kjøper heller fikk kontrakt. Det ble ikke brukt megler. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Kan du beskrive nærmere nøyaktig hvordan salget foregikk? Lenke til kommentar
JDCoke Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Vi fikk beskjed via SMS fra styremedlemmet at vi skulle møtes på hovedhuset/styrets hus kl. 1700 fredag 30/6. Der møtte vi kjøperne. Begge parter signerte kontrakten og nøkler ble overlevert. Vi fikk ingen kontrakt og er heller ikke sikker på om kjøperne fikk det. Vi gikk deretter bort til hytta for å inspisere at den var rengjort og ryddet (noe den selvfølgelig var, med unntak av noen malingspann vi hadde glemt i et skap). Her nevnte jeg også problem med stoppekran/ventil. Vi sa farvel og det var stort sett det. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 500kr for å fjerne noen malingspann høres mer ut som svindel. 500,- er ikke så dyrt. Si det tar 20 minutter å få det i bilen, 40 å kjøre til dynga, så må det legges i farlig avfall der og så tilbake igjen + kostnader for drivstoff. Timespriser er høye i Norge vet du Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 500,- kr utgjør halvannen times arbeid for den rimeligste hvite rengjøringstjenesten på markedet, inklusive merverdiavgift og alle kostnader. Du bør be styremedlemmet eller kjøperne om kopi av kontrakten. Denne er sentral for å avklare hvem som har hvilke rettigheter og hvilke plikter. Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Vi fikk beskjed via SMS fra styremedlemmet at vi skulle møtes på hovedhuset/styrets hus kl. 1700 fredag 30/6. Der møtte vi kjøperne. Begge parter signerte kontrakten og nøkler ble overlevert. Vi fikk ingen kontrakt og er heller ikke sikker på om kjøperne fikk det. Vi gikk deretter bort til hytta for å inspisere at den var rengjort og ryddet (noe den selvfølgelig var, med unntak av noen malingspann vi hadde glemt i et skap). Her nevnte jeg også problem med stoppekran/ventil. Vi sa farvel og det var stort sett det. Hvorfor snakker du om et styre her, hva er det du faktisk har solgt? En eiendom? En borett? En Timeshare-avtale? Hvis du faktisk har solgt en eiendom er det normalt en megler eller advokat i bildet som ordner disse tingene, ikke et styre. Megleren vil da ha kontroll på papirer og penger, og vanlig prosess er bud>aksept>kontraktsmøte>overtakelse>pengeoverførsel(fra klientkonto hos megler). 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Vi fikk beskjed via SMS fra styremedlemmet at vi skulle møtes på hovedhuset/styrets hus kl. 1700 fredag 30/6. Der møtte vi kjøperne. Begge parter signerte kontrakten og nøkler ble overlevert. Vi fikk ingen kontrakt og er heller ikke sikker på om kjøperne fikk det. Vi gikk deretter bort til hytta for å inspisere at den var rengjort og ryddet (noe den selvfølgelig var, med unntak av noen malingspann vi hadde glemt i et skap). Her nevnte jeg også problem med stoppekran/ventil. Vi sa farvel og det var stort sett det. Når malingspannene ble oppdaget ved overtagelse, indikerte kjøperne at de anså dette som en mangel der og da? I så tilfelle kunne du vel fjernet de.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Vi fikk beskjed via SMS fra styremedlemmet at vi skulle møtes på hovedhuset/styrets hus kl. 1700 fredag 30/6. Der møtte vi kjøperne. Begge parter signerte kontrakten og nøkler ble overlevert. Vi fikk ingen kontrakt og er heller ikke sikker på om kjøperne fikk det. Vi gikk deretter bort til hytta for å inspisere at den var rengjort og ryddet (noe den selvfølgelig var, med unntak av noen malingspann vi hadde glemt i et skap). Her nevnte jeg også problem med stoppekran/ventil. Vi sa farvel og det var stort sett det. Hvorfor snakker du om et styre her, hva er det du faktisk har solgt? En eiendom? En borett? En Timeshare-avtale? Hvis du faktisk har solgt en eiendom er det normalt en megler eller advokat i bildet som ordner disse tingene, ikke et styre. Megleren vil da ha kontroll på papirer og penger, og vanlig prosess er bud>aksept>kontraktsmøte>overtakelse>pengeoverførsel(fra klientkonto hos megler). Min mor har kjøpt noe lignende, en hytte som stort sett bare er tilgjengelig når det ikke er snø Folk setter seg på ei liste og hyttene selges for en symbolsk sum til den som står øverst, om vedkommende vil ha den, så det er ikke noe bud,advokat eller megler inn i bildet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå