dskg Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 (endret) Hei, Har en PC med følgende spesifikasjoner Hovedkort: ASUS x99 Sabertooth CPU: Intel i7 5820k Minne: Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB GPU: Gigabyte G1 GTX 1070 Disker: 1x Samsung 850 500GB, 1x Samsung 850 250 GB, 1x Corsair Force 120 GB, 1x HDD 1 TB PSU: CoolerMaster v850 850W Bootet PCen og fikk en feilmelding om at "overclock failed" eller tilsvarende, og ble sendt inn i bios settings. Har tidligere kun kjørt den ez tuning utility i bios som skal gi en mild overclock. Prøvde å kjøre ez tuning utility på nytt, i tilfelle det var noe som hadde skjært seg. Etter denne fullførte, så rebootet pcen, og jeg havnet i en boot-loop. Viftene startet opp i ca 2 sekunder, så reboot. Slik fortsatte det. Begynte å koble fra komponenter. Uten rambrikker tilkoblet så sluttet den å reboote, holdt seg da gående. Testet forskjellige variasjoner av rambrikker, fikk den til slutt til å starte opp med 1 rambrikke. Satte umiddelbart alle settings i bios tilbake til "optimized defaults" og rebootet igjen. Nå klarer jeg konsekvent å boote inn i efi setup, men den klarer ikke å boote inn i Windows. Har sjekket at boot rekkefølge er grei, og prøvd å boote direkte inn på disken. Hvis jeg prøver å boote direkte inn på disken så kommer jeg instantly tilbake til efi setup. Når jeg starter pcen kommer den forbi post og viser sort skjerm med blinkende strek i et par sekunder før den kommer tilbake i efi setup. Den ser alle diskene mine helt greit, og hvis jeg går inn på tools og flash utility kan jeg også bla igjennom innhold i diskene. Er det noen her som kan hjelpe meg med feilsøking videre? Det virker som det er noe komponenter som har gått virkelig til helvette her, men jeg klarer ikke å skjønne hva det kan være. Minne? Hovedkort? Disker? Tenkte at neste steg var å prøve få fatt på en minnepenn med windows på og reinstallere på en annen disk for å evt utelukke disk-problemer. Endret 6. juli 2016 av lolzio 1 Lenke til kommentar
dskg Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Oppdatering:Lastet ned TUF Detective appen på telefonen og fikk kjørt en CMOS reset. Nå klarer den å boote inn i uefi setup med alle rambrikker koblet til. Klarer dog ikke å boote inn i Windows fra disken. Hadde en minnepenn med Win8 install på, den booter fint. Fikk ikke kjørt reperasjon fra den installeren, da den gir feilmelding "installation disc is locked". Når jeg kjører "bootrec /scanos" i command shell finner den Windows installasjonen på D:Holder nå på å kjøre "chkdsk D: /f /x /r" for å utelukke feil på disken. La merke til i uefi setup at diskene er koblet opp slik:P1: 120 GB Samsung SSDP2: 500 GB Samsung SSD (Windows) P3: 120 GB Corsair Force 3 Vil det kanskje løse problemet dersom jeg kobler om P1 og P2? Har endret boot rekkefølgen på de, slik at P2 har prioritet, men det virker jo litt rart når den tror Windows installasjonen ligger på D:? Veldig takknemlig om noen kan peke meg i riktig retning! Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Bios jobber ikke med stasjonsbokstaver P1 er ikke C:\ og P2 er ikke D:\ Isåfall hadde P1 blitt A:\ som ble brukt til Floppy. Sett Windows SSD som P1 (prio 1) og prøv igjen. Eller kan du vel også trykke F8 under oppstart og få velge boot disk manuelt. Lenke til kommentar
dskg Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Takk for svar!Skjønner, kan det være noe med bootrecords på en av diskene som har blitt køddet til da?Når jeg velger boot disk manuelt fra bios får jeg bare svart skjerm med blinkende underscore i 2 sekunder, så havner jeg tilbake i bios. Har allerede satt Windows disken som første på prioritetslista. Den står fortsatt med "navn" 'P2: Samsung...', men ligger som Priority 1. Har satt USB stick som Priority 2, og ved hver boot har jeg et par sekunder med svart skjerm og blinkende underscore, så booter den inn i USB disken. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 (endret) Sjekk om du klarer å boote PC'en fra en Linux live-disk kanskje? http://www.ubuntu.com/download/desktop/try-ubuntu-before-you-install Så er Linux mye bedre til å finne og fikse feil på Win SSD/ HDD som tuller til tinghttp://www.makeuseof.com/tag/fix-corrupted-windows-ntfs-filesystem-ubuntu/ Siden den tar en loop så er det tydeligvis noe feil med enten SSD'en eller Win-filene Boot-repair-disk er knall for å fikse MBR feil https://sourceforge.net/p/boot-repair-cd/home/Home/ Endret 7. juli 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
dskg Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 (endret) Takker, skal prøve ut tipsene dine etter jobb i dag! Den går forøvrig ikke i boot loop lenger. Er 99% sikker på at boot-loop er relatert til minne. Siden boot loop startet etter overclock av brikkene, og slutter ved å enten ta brikkene ut eller å resette CMOS. Tenkte også prøve oppdatere BIOS til siste versjon. Har ikke oppdatert siden jeg kjøpte dette for 1 år siden. Endret 7. juli 2016 av lolzio Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 (endret) Ikke oppdater BIOS før du har feilsøkt/ testet de andre tingene så du vet hva som er galt. Det er ingen grunn til at den BIOS'en du har nå skal kræsje systemet sånn ut av det blå. Siden du har overklokket RAM-brikkene så vil jeg tro at de har blitt sure, har du noen andre du kan teste med? Edit; Leif Endret 7. juli 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
dskg Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 (endret) Den er grei! Da venter jeg med bios update. Har dessverre ingen andre DDR4-brikker jeg kan teste med. Har en annen PC stående med mine "gamle" komponenter (haswell generasjonen), så kan teste det meste av andre komponenter i den om nødvendig. Evt er det vel mulig å få opp en memtest eller lignende på en bootable usb for å avklare om brikkene har gått til helvette? Gjenskapte boot loop ved å prøve sette xmp profil på minnet igjen i går kveld. Virker som den kun klarer å boote med underclock på brikkene, mener den rapporterte 2111mhz på minnebrikkene etter cmos reset (de skal være 2600mhz). Endret 7. juli 2016 av lolzio Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Du har det aller meste av verktøy på live-disker med Linux. Bare søk litt eller spør her så er det ikke noe problem å finne en kommando du kan kjøre. Kanskje det ligger i startmenyen også, jeg har aldri vært nødt til å bruke HDD-sjekk og Memtest greier Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Det er noen ting som du bør vite om den Auto Tuning utility i BIOS til Asus HK, og det er at den veldig lett får “hikke”, for eksempel om du bruker svenskeknappen eller har hatt en strømbrutt slik at PC’en slår seg av “unormalt”. I tillegg, hvis jeg husker rett, når du bruker det EZ Auto Tuning opplegget, så kan ofte PC’en restarte både tre og fire ganger mens EZ Tuning tester det overklokking valget som det har gjort med RAM, CPU etc. Det er svært sjelden at den restarter kun en gang. Jeg har et Asus Rampage IV Black Edition HK, og der får jeg av og til den Overclocking failed” beskjeden. Jeg går inn i BIOS slik jeg får beskjed, og så rett ut igjen uten å røre noe, og da starter den på nytt igjen uten problemer. Lenke til kommentar
dskg Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Hei, takk for innspill! I går sto den i reboot loop kanskje 11-12 ganger før jeg avsluttet den manuelt. Gjenskapte også det samme bare ved å sette xmp profil på minnet, men da lot jeg den ikke reboote så mange ganger før jeg stoppet den selv. Har jeg kanskje vært for utålmodig? Skal prøve ut litt mer i kveld! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Den bør ikke restarte mer enn maks 5 ganger, gjør den det, greier nok ikke PC (BIOS) å kjøre med det oppsettet EZ Tuning prøver. Jeg tror nok du bør prøve å resette CMOS eller BIOS, av med PC’en, ut med strømkabelen og fjern batteriet på hovedkortet. Etter ca 30 sekunder kan du sette det inne igjen. Da er BIOS resatt og all er tilbake til Default slik det var da du kjøpte hovedkortet. Mulig du har en knapp som du kan bruke i stedet for å ta ut batteriet, enten bak på hovedkort utgangene eller en knapp på selve hovedkortet. Det er jeg ikke helt sikker på, men jeg mener å huske at X79 HK’et mitt har det. Jeg er ikke helt enig i det som blir sagt om å vente med BIOS oppdatering, det er totalt 8 BIOS oppdatering hos Asus, 6 av dem er for å forbedre stabiliteten på systemet. Den siste versjonen er 3101 fra mai i år, men dette er noe du må bestemme selv. I det minste skal det var en knapp bak på HK som du kan bruke til å oppdatere BIOS uten å starte PC’en. Sjekk bruker manualen for bruk av denne. Resetter du CMOS eller BIOS, husk å sjekke boot prioriteten for diskene da den kan forandre seg. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Dette er noe jeg ønsker at du skal prøve : Sjekk fakta på minnebrikkene dine i forhold til standard hastighet : Antar det du har nå er 2666 LP brikkene og du har 4x4. Det jeg ønsker du skal gjøre er å sjekke spenning , justere denne et lite snev opp , justere ned hastigheten på brikkene ( gjerne rundt 2100 ) og ikke minst øke timings fra feks CL15 til 16 osv. Altså du gjør at brikkene er litt sløvere. Funker dette så kan problemet ligge i brikkene. BIOS bør ikke oppdateres om maskinen er såpass ustabil som du påpeker... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Har du installert Win 8 eller 10 med UEFI aktivert, så må du aktivere den igjen... Lenke til kommentar
dskg Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Hei igjen, Takk for svar! Status per nå er:Har kjørt en manuell CMOS reset ved å fjerne batteriet i ca en times tid og så sette det på plass. Usikker på om dette gjorde noe annet enn det "Reset CMOS" fra ASUS sin egen app gjorde, men virker som det er forbedringer! Testet etterpå med manuell moderat overclocking av både RAM og CPU (ingen voltage endringer, kun XMP profil på ram og ratio overclock på cpu), bootet fint inn i BIOS etter det uten boot loop. Lastet inn default settings igjen og testet EZ tuning utility, og utrolig nok bootet jeg fint inn igjen etter dette nok engang uten boot loops. Kanskje manuell CMOS reset har gjort nytte for seg? Nå står minnebrikkene med 2800mhz profil på XMP. Men, jeg klarer dog fortsatt ikke å boote inn i Windows. Kjørte tidligere i dag chkdsk på alle diskene via en WIndows 8 USB stick, ingen feil funnet på noen av de. Når jeg prøver å boote tilbake inn i USB stick som har Win 8 installasjon på seg, så får jeg bare en feilmelding på den. Der jeg tidligere fikk valgene om å installere eller reparere Windows. Feilmelding lyder som følger: Recovery Your PC needs to be repaired The Boot Configuration Data is missing some required information File: \EFI\Microsoft\Boot\BCD Error code: 0xc000000f You'll need to use the recovery tools on your installation media Det ironiske er vel at dette dukker opp NÅR jeg booter en installation media. Driver å laster ned en Windows 10 ISO nå for å lage nytt installasjonsmedie fra USB-sticken, men synes fortsatt det virker litt merkelig at dette dukker opp ved boot av nettopp USB stick. Jeg kjørte noen kommandoer via bootmgr som skulle reparere boot-problemer, så kan jo være disse har køddet til noe på usb-sticken. Jeg har egentlig ikke peiling på hva de gjorde, bare en artikkel som dukket opp på google i forhold til å fikse boot-problemer Takker alle som har bidratt for god hjelp så langt! Begynner å få håp om at jeg kanskje kan komme i mål ved en reparasjon av Windows installasjo, evt formatering og nyinstallering, hvis jeg klarer å få bootet opp Windows 10 installasjonen i morgen. Fortsett gjerne å kom med gode råd om dere ser noe! Alt mottas med stor takk! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Prøv som sagt å sette Boot HD manuelt til den du mener er den riktige, funker ikke det så prøver du en annen i listen. Når det er sagt så forstår jeg ikke hvorfor du prøver å starte systemet overclocket i det hele tatt , finn først stabilitet , så overklokker du. Lenke til kommentar
dskg Skrevet 8. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2016 Ble kanskje litt ivrig med å prøve ut ting, spesielt i mangel av at jeg ikke får bootet meg inn i OS. Men satte tilbake optimized defaults. Har satt riktig disk som priority 1, men den vil ikke. Har prøvd å boote inn i alle disker, rekkefølgen nå er slik at den prøver alle diskene i tur og orden, med USB stick til slutt. Den cycler igjennom alle disker ved svart skjerm og blinkende underscore, ingen feilmeldinger. Til slutt booter den inn i USB stick som ga feilmeldingen jeg fikk i går. Prøvde også å koble ut alle disker utenom windows-disken, men ingen endring. Regner med Windows 10 iso er klar hjemme etter jobb i dag, så da prøver jeg å lage en bootable usb for å se om det er håp om å få kommet inn i Windows igjen. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Hadde en lignende feilmelding på min maskin for et års tid siden etter at en Bios flash gikk åt skogen. Endte opp med å prøve å fikse det, men fant raskt ut å bestille ny bios chip fra nederland på ebay var den letteste måten å få gjøre dette på. Ny bios eller ei, så måtte windows installeres på nytt. Uante mengder med windows repair uten at det hjalp noe særlig. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 (endret) Du bør også sjekke i BIOS angående UEFI boot eller Legancy boot, inkludert Windows Secure boot. Kanskje det hadde vært en ide å koble fra de diskene som ikke har Windows 10 installert, mulig det gjør saker litt lettere å fikse da. Og som Malvado sier, ikke overklokk før du har et stabilt system. Endret 8. juli 2016 av Chavalito Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Og legger gjerne til at du bør sette ting MANUELT. Gi blanke F i "optimized default" settingen og sørg for at du gjør som jeg påpekte tidligere med innstillingene til både cpu og minne og dobbel sjekk Front side buss at den ikke overstrider det som er standard. Sjekk også at du har riktig bios og at alt støttes, du kan laste ned og lese støtte for SSD , minne osv her : https://www.asus.com/no/Motherboards/SABERTOOTH_X99/HelpDesk_QVL/ Siste bios er 3101. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå