Adrax Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 (endret) Sitter på en ASUS G751JY-laptop som kom med Win8.1. Likte igrunn ikke Win8.1 pga. dårlig brukervennlighet. Tok den gratise oppgraderingen til Win10 og har bare opplevd problemer i ettertid. Som f.eks. at lydnivået justerer seg selv automatisk og at man ofte og helt plutselig får blackscreen freeze i CS:GO som varer i 3-5 sekund. I tillegg er det småting som irriterer meg. Har også prøvd clean innstall fra minnepenn uten at det tok vekk noen av problemene. Hater også apper generelt og det at Microsoft prøver å sende all mulig informasjon fra datamaskinen min.. Nå vurderer jeg altså å laste ned Windows 7, men lurer på om dette kan by på problemer siden programmer og spill ofte blir oppdatert. Må kunne spille spill fra Steam i tillegg til at programmer som Mirillis Action, Skype, Teamspeak, Word 2013 og Sony Vegas 13 må fungere i Windows 7. Er det noen som vet om det kan bli kompatibilitetsproblemer med spill og programmer hvis jeg innstallerer Windows 7 nå? Har hørt de ikke lenger slipper oppdateringer til Windows 7, men vet ikke om dette spiller noen særlig stor rolle(?) Noe jeg bør være obs på hvis jeg skal innstallere Windows 7? Endret 6. juli 2016 av Adrax Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Tror største problemet ditt er maskinen leveres med kun drivere for windows 8.1 og windows 10. Prøv deg frem, det er synd maskinvare produsenter ikke gjør noe med drivere som i dette tilfellet. Går vel ut i fra du har prøvd å laste ned nye drivere fra nvidia.com? http://www.nvidia.com/Download/index.aspx Da driverne som er med windows er ofte utdatert. http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2919130/asus-rog-gaming-laptop-windows-problem.html http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2779113/windows-sound-problems-realtek-asus-rog-g750.html Lenke til kommentar
covah Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 og det at Microsoft prøver å sende all mulig informasjon fra datamaskinen min.. Stort sett det enste ekstra Win10 sender i forhold til Win7, er Cortana søk. Og iom. at Cortana ikke virker på Norsk, er forskjellen minimal. Alle artiklene som påstår at Win10 sender så mye informasjon har blitt plukket grundig fra hverandre. 3 Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 LMH1: Hadde gått meg hus forbi at det ikke fins drivere som støtter Windows 7 inne på Asus sine sider.. Ting jeg glemte å nevne er at hvis jeg har notepad, VLC-player eller andre program oppe på oppgavelinjen og trykker på "Sleep mode" så lagres ingenting når jeg starter laptopen igjen. Blir som om maskinen skrudde seg helt av og avsluttet alle oppgaver den holdt på med. Jævlig irriterende. og det at Microsoft prøver å sende all mulig informasjon fra datamaskinen min.. Stort sett det enste ekstra Win10 sender i forhold til Win7, er Cortana søk. Og iom. at Cortana ikke virker på Norsk, er forskjellen minimal. Alle artiklene som påstår at Win10 sender så mye informasjon har blitt plukket grundig fra hverandre. Heh.. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Alle artiklene som påstår at Win10 sender så mye informasjon har blitt plukket grundig fra hverandre.Heh.. Du er klar over at Windows 7 også "spionerer på deg"? I Windows 10 kan du i det minste slå det av fra et kontrollpanel... Anyway ... Flere har opplevd problemer når de forsøker å installere Windows 7 (- som begynner å bli et gammelt OS -) på relativt nye PC'er. Det er forskjellige årsaker, noen har med UEFI (vs.BIOS) å gjøre, noen har med USB3 å gjøre (som Windows 7 setup-programmet ikke støtter), osv. Google det og se om noen andre har installert W7 på akkurat denne PC'en og se om de måtte gjøre noen krumspring for å få det til. Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 (endret) Bah.. Ser ut som folk anbefaler å ikke innstallere Win7. Er det et annet OS som er bedre og lettere å bruke enn Win10..? Ønsker hvertfall å kunne spille av Youtube-videoer uten at lydnivået plutselig øker til 100% og sprenger øretrommene mine. Har aldri opplevd så mye bugs med Windows som jeg har med Win8.1 og Win10.. Faen altså. Endret 7. juli 2016 av Adrax Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Jeg sier bare: sjekk at ingen andre har hatt problemer med W7 på denne PC'en, så unngår du unødig trøbbel. Jeg har forøvrig hatt lignende lydproblemer med W7. Husker ikke hva det var som fikset det, om det var en driveroppdatering eller en WindowsUpdate fra Microsoft. Sjekk om det f.eks. finnes lydkort-drivere for W10 på Asus' support-sider. Og/eller bruk google og sjekk om andre også har lydproblemer og hvordan de evt. har fikset dem. Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Jeg sier bare: sjekk at ingen andre har hatt problemer med W7 på denne PC'en, så unngår du unødig trøbbel. Jeg har forøvrig hatt lignende lydproblemer med W7. Husker ikke hva det var som fikset det, om det var en driveroppdatering eller en WindowsUpdate fra Microsoft. Sjekk om det f.eks. finnes lydkort-drivere for W10 på Asus' support-sider. Og/eller bruk google og sjekk om andre også har lydproblemer og hvordan de evt. har fikset dem. Er folk på Asus sine forumer som anbefaler å ikke innstallere Windows 7. Var en som opplevde problemer med tastaturet hvor PCen hoppet over bokstaver eller laget randome bokstaver enn det han trykket. Også var det noe med Intel drivere som også var problematisk. Når det gjelder lydproblemene så finnes det ikke en løsning. Jeg har saumfart internettet siden Mars for å finne en løsning på hvorfor dette skjer i Windows 10. Er flere som har samme problemet, blant andre folk med Dell-PCer.. I forumer kommer folk med forslag, men jeg har prøvd alt. Det åpenbare var å gå på Realtek sine egne sider og hente lyddriveren, men den funka heller ikke. Vet ikke engang om de er klar over problemet og at det er PCer/lydkort som ikke støtter lyddriverne. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Det er Asus' ansvar å tilpasse Realtek-drivere til de maskinene Asus selger. I Windows 7 var det en funksjon som skulle skru ned musikkvolumet dersom det kom en innkommende samtale via en eller annen kommunikasjonskanal. Jeg hadde ikke noe sånt tilkoblet eller installert, men jeg mistenkte at det var denne funksjonen som ikke oppførte seg ordentlig. Noen ganger måtte jeg skru opp lyden en del for å høre bra, for så å bli "drept" av en automatisk volumøkning som dro malingen ned fra veggene .. Hvis det er noe sånt du opplever, så misunner jeg deg ikke. Det neste håpet er kanskje Windows 10 Anniversary Update 2. august ... Lenke til kommentar
covah Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 LMH1: Hadde gått meg hus forbi at det ikke fins drivere som støtter Windows 7 inne på Asus sine sider.. Ting jeg glemte å nevne er at hvis jeg har notepad, VLC-player eller andre program oppe på oppgavelinjen og trykker på "Sleep mode" så lagres ingenting når jeg starter laptopen igjen. Blir som om maskinen skrudde seg helt av og avsluttet alle oppgaver den holdt på med. Jævlig irriterende. og det at Microsoft prøver å sende all mulig informasjon fra datamaskinen min.. Stort sett det enste ekstra Win10 sender i forhold til Win7, er Cortana søk. Og iom. at Cortana ikke virker på Norsk, er forskjellen minimal. Alle artiklene som påstår at Win10 sender så mye informasjon har blitt plukket grundig fra hverandre. Heh.. Ja? http://www.zdnet.com/article/when-it-comes-to-windows-10-privacy-dont-trust-amateur-analysts/ Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Høyreklikk på høyttaler i taskbar -> playback devices -> communicatons (har engelsk windows akkurat nå, så vet ikke hva det er på norsk) der kan du slå av auto volum ved innkommende samtaler ihvertfall, hvis det er det som er problemet. Du kan finne nyere versjoner av driverne til Realtek lydkort her. http://www.tenforums.com/drivers-hardware/5993-latest-realtek-hd-audio-driver-version.html Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Høyreklikk på høyttaler i taskbar -> playback devices -> communicatons (har engelsk windows akkurat nå, så vet ikke hva det er på norsk) der kan du slå av auto volum ved innkommende samtaler ihvertfall, hvis det er det som er problemet. Du kan finne nyere versjoner av driverne til Realtek lydkort her. http://www.tenforums.com/drivers-hardware/5993-latest-realtek-hd-audio-driver-version.html Prøvd det der for lenge siden. I tillegg har jeg prøvd nyeste driverne. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Legg inn factory recovery som maskinen kom med (win 8.1). Så installerer du start8 fra Stardock. Mere likt Windows 7 får du ikke. Ingen metro/flisemeny om du ikke oppsøker den selv. All sw/drivere fra Asus kompatibelt inkl UEFI. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Ser ikke poenget med å gå tilbake til windows 7 nå. Prøv heller å få ordnet problemene dine i Windows 10. Og "spioneringen" kan man enkelt slå av. Men om du ikke har tenkt å spille noe særlig (csgo fungerer fint) så vil jeg annbefale å installere Ubuntu. Ganske likt Windows og helt gratis. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 La oss se på noen muligheter : Audio problemet er trolig lokalisert til en Realtek audio driver , du kan prøve å laste ned siste driveren fra dem så lenge du vet hvilken audio enhet som er inne i pcen. Husk riktig bits også Hjelper ikke det bør man nesten se om problemet kan fikses på en annen måte : Apparently it's a driver (Realtek supposedly) problem with Windows 10 that causes this issue, that is, playing a video anywhere (youtube, local file, etc.), pausing, waiting a few seconds, and playing again would result in a volume change without any real change in the speaker volume meter. The following fixed it for me: Click start and type sound and hit enter (to open the Sound window). Or you can alternatively right-click on the sound icon in the tray area and select Sounds. Select the Playback tab and then right-click on the Speakers and select Properties. Go to Enhancements tab (if you have it) and uncheck Disable all sound effects (or any similar thing you might have in there). For me it immediately fixed the problem, so give it a go and see what happens. http://superuser.com/questions/948602/windows-10-volume-jumps-to-100-on-random Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå