Gå til innhold

Standardfradrag for utenlandsk arbeidstaker

Anbefalte innlegg

Jeg hjalp en utlending på jobben min med selvangivelsen, og i den forbindelse fant jeg ut at det er noe som heter standardfradrag for utenlandsk arbeidstaker som han får sine to første år i Norge. Så vi førte det på (siden det ikke var der fra før).

Nå har han fått tilsvar fra Skatteetaten om at han har vært skattemessig bosatt i Norge siden 2012, noe som er en sannhet med modifikasjoner.

Foreldrene hans flyttet til Norge i den tiden og i den forbindelse har han vært "bosatt" i folkeregistret på samme adresse som dem, men har bodd, studert og muligens jobbet i Estland fram til 2015.

Han har fått tilsendt selvangivelse siden 2012, men har som sagt reelt sett ikke vært bosatt i Norge før 2015. Han kan dokumentere skolegang med vitnemål.

Finnes det noe håp for å omgjort dette hos skatteetaten slik at han får standardfradraget likevel? Anonymous poster hash: e30b1...a0c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å klage må man kunne bevise at det ikke skjedde en skattemessig immigrasjon i 2012. Hvis det skjedde en skattemessig immigrasjon i 2012 må han ha emigrert skattemessig slik at det skjedde en ny skattemessig immigrasjon i 2014 og/eller 2015 for at han skal ha rett til standardfradrag.

Han bør kontakte en skatterådgiver/advokat.

Standardfradraget erstatter en del andre fradrag, så det kan være det lønner seg for ham å få disse andre fradragene. Dette gjelder reisefradrag, pendlerfradrag, gjeldsrenter, særfradrag for uførhet/enslig forsørger, BSU-fradrag, foreldrefradrag, pensjonsfradrag, og fradrag for utenlandsk skatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...