Gå til innhold

Android 6.0.1 på galaxy S5 lar meg ikke formatere SD kort som intern lagring, kun som "bærbar lagring"

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Jeg har akkurat fått android 6.0.1 på min SM-G900F samsung galaxy S5, "over the air" oppdatering som jeg lastet ned på wifi (hvis det betyr noe).

Android 6.0.1 lar meg ikke formatere SD kort som intern lagring, er dette en siste "fuck you" fra samsung?

Vet noen hvordan jeg får opp menyvalget "formater som intern lagring" eller noe sånt?

:(

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Jeg har akkurat fått android 6.0.1 på min SM-G900F samsung galaxy S5, "over the air" oppdatering som jeg lastet ned på wifi (hvis det betyr noe).

Android 6.0.1 lar meg ikke formatere SD kort som intern lagring, er dette en siste "fuck you" fra samsung?

Vet noen hvordan jeg får opp menyvalget "formater som intern lagring" eller noe sånt?

Dette er vel en funksjon Google tvinger på oss Androidbrukere, og ikke noe spesielt fra Samsung.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Dette er vel en funksjon Google tvinger på oss Androidbrukere, og ikke noe spesielt fra Samsung.

HAHA... så en tutorial på youtube... Funker det bare med SAMSUNG SD KORT??!! Kan se sånn ut... jeg har to sandisk U1 kort her... det er de jeg har prøvd med... så de er ikke bra nok for android 6 på min S5 da liksom?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er ikke dette en funksjon som flere har fjernet? Siste Android jeg hadde var en Z3C, her var muligheten der i Concept, men ikke i official MM. Mulig Samsung har gjort det samme?

Leste flere steder at det ikke var noen god ide å formattere SD-kort som internminne, da telefonen ble tregere. Selv det raskeste SD-kortet på markedet er mye tregere enn internminnet. Testet på Concept da jeg hadde det, og selv med Class 10 UHS 1 fikk jeg melding om at kortet var for tregt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Er ikke dette en funksjon som flere har fjernet? Siste Android jeg hadde var en Z3C, her var muligheten der i Concept, men ikke i official MM. Mulig Samsung har gjort det samme?

Leste flere steder at det ikke var noen god ide å formattere SD-kort som internminne, da telefonen ble tregere. Selv det raskeste SD-kortet på markedet er mye tregere enn internminnet. Testet på Concept da jeg hadde det, og selv med Class 10 UHS 1 fikk jeg melding om at kortet var for tregt.

Tja, tror UHS 1 har 10-20% av hastigheten til en SSD... så det kan nok stemme. Har UHS 1 kort selv. Jeg får vel bite i det sure eplet og kjøpe en telefon med sinnsykt mye lagringsplass innebygget neste gang jeg må kjøpe mobiltelefon. :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg får vel bite i det sure eplet og kjøpe en telefon med sinnsykt mye lagringsplass innebygget neste gang jeg må kjøpe mobiltelefon. :(

Det gjorde jeg....

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg får vel bite i det sure eplet og kjøpe en telefon med sinnsykt mye lagringsplass innebygget neste gang jeg må kjøpe mobiltelefon. :(

Det gjorde jeg....

Hvilken kjøpte du? Alltid ute etter gode tips :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Som sagt; Klar over både at funksjonen finnes i vanilla Android og hvordan den brukes, hadde den som Concept MM fra Sony. Der ble den (mener jeg å huske) tatt ut fra official MM, og det kan være at andre har gjort det samme. 

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-329093

Det funker med sandisk kort også. Så en video på youtube der det ble brukt sandisk kort. Men det funker tydeligvis bare ikke i Norge. Men han fyren testet ikke på telefon men på Nvidia Shield nettbrett, i USA. :(

Lenke til kommentar

Det medfører ikke riktighet at telefonen behøver å bli (merkbart) treggere ved å formatere sd-kortet som internt minne. Måten man gjør dette på er å først installere alle "basic programmer" og så opdatere disse, slik at det interne minnet fungerer som "systemdisk". Etterpå at dette er på plass så installerer man sd-kortet og formaterer dette som internt minne. Har testet dette på to Android 6.0 telefoner og erfaringen er at en 8 GB telefon i begge tilfeller ble "gjort om" til en 32 GB telefon uten merkbar treghet eller problemer. Ville vektlagt "fullverdig" Adroid 6 som meget viktig ved kjøp av (flere) ny(e) telefon(er). (Den ene telefonen er en Motorola Moto G V2 og den annen er en Cherry Mobile S4 Max som ikke leveresi Norge.) Trikset er vel stort sett å få programmene stort sett først plassert i det interne lagret og "media" og "det som kommer etter" i sd-kortet. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det medfører ikke riktighet at telefonen behøver å bli (merkbart) treggere ved å formatere sd-kortet som internt minne. Måten man gjør dette på er å først installere alle "basic programmer" og så opdatere disse, slik at det interne minnet fungerer som "systemdisk". Etterpå at dette er på plass så installerer man sd-kortet og formaterer dette som internt minne. 

Dette vil bare funke dersom du aldri skal oppdatere programmene igjen. Hva tror du skjer når du skal oppdatere et av "basic" programmene, når internminnet er fullt, og størrelsen etter oppdatering er større enn den versjon du opprinnelig installerte?

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hvordan Android 6 er laget i forhold til denne typen problemstillinger. Vil forsøke å følge med.

Har foreløpig ikke opplevd noen problemer. Den ene telefonen har hatt Android 6 i bare ca 1 mnd og den annen et halvt år eller noe slikt. (Jeg bare gjetter, husker ikke eksakt.)

Helt generelt så er det jo slikt at prgrammene til Android tar minimalt med plass, mens det er "media" som står for de store volum. Det er ikke utenkelig at dersom man i utgangspunktet sørger for at det ikke finnes "media" plassert på det interne minnet, så vil Android 6 fortsette å bruke ledig internt minne for oppdatering av programmer. Det er jo ikke noe i veien for å lage en rutine for oppdatering som fungerer slik.

I verste fall, hvis det skulle vise seg å oppstå problemer, så kan man jo resette og installere på nytt en gang i året eller noe slikt.

Det beste er jo å prøve tingene i praksis og den foreløpige er faringen det er at en 8 GB Android 6 telefon for alle praktiske formål kan oppføre seg som en 32 GB telefon når man setter inn et 32 GB minnekort. Etter ca 6 mnd så har det så langt ikke vært noe (merkbart) problem.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det kommer jo an på hvordan Android 6 er laget i forhold til denne typen problemstillinger. 

Dersom du med dette mener å antyde at Android 6 er så "smart" an den selv plasserer de appene du bruker mest i den delen av minnet som er raskest, tror jeg ikke du har så mange her som mener det samme.

Helt generelt så er det jo slikt at prgrammene til Android tar minimalt med plass, mens det er "media" som står for de store volum. Det er ikke utenkelig at dersom man i utgangspunktet sørger for at det ikke finnes "media" plassert på det interne minnet, så vil Android 6 fortsette å bruke ledig internt minne for oppdatering av programmer. 

Om det er apper eller "media" som tar opp plassen på det raske internminnet spiller ingen rolle, er det fullt så er det fullt. Hvordan skal du selv velge hvor ting skal plasseres når alt oppfattes som et stort minneområde, men som har svær ulik ytelse avhengig av hvor dette er fysisk plassert?

I verste fall, hvis det skulle vise seg å oppstå problemer, så kan man jo resette og installere på nytt en gang i året eller noe slikt.

Tror nok dette er noe de fleste ikke ønsker å bruke tiden sin på.

Det beste er jo å prøve tingene i praksis og den foreløpige er faringen det er at en 8 GB Android 6 telefon for alle praktiske formål kan oppføre seg som en 32 GB telefon når man setter inn et 32 GB minnekort.

Det beste er å kjøpe en telefon som har så mye internt minne som man har behov for. 

Jeg har testet mobiler med minnekort i over 10  år, og kan ikke anbefale dette foran å kjøpe en telefon med det minnet man faktisk har behov for. I tillegg til ytelsen på ting lagret på minnekortet sammenlignet med interminnet, har man problemet med at minnekort overraskende ofte feiler. Dette kan resultere i tap av data (også telefonens minne), uforutsigbare tregheter og tilfeldige restarter. Jeg har stor forståelse for at flere Android-varianter har droppet funksjonen med å utvide systemminnet til minnekortet. Bruk av minnekort til andre formål kan være nyttig, men da kreves at bruker har et bevisst forhold til hvor de enkelte data er lagret.
Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Min erfaringer nok den motsatte. 

Her en telefon med 32 GB internt minne og som sagt 2 stk med 32 GB i form av minnekort og Android 6.

Bruksmessig så er den eneste merkbare forskjellen at når man kobler til PC og overfører data via kabel, så går det veldig mye hurtigere i forhold til den telefonen som har 32 GB "ekte internt".

De få gangene jeg har tapt data, så har dette vært data som har ligget på telefonenes interne minne og aldri de data som har ligget på minnekortet. Ett unntak fra regelen er at jeg har opplevd å tape data på minnekortet når jeg har brukt et større minnekort i nettbrettet/telefonen enn det som den har vært beregnet for. (Det har tilsynelatende fungert bra, men så har data forsvunnet.)

Grunnen til at enkelte produsenter ikke liker denne funksjonen er nok at den for mange praktiske formål gjør en billig telefon like bra som en dyr. Motorolla Moto G V2 til 1.500,- blir for eksempel til en 32 GB telefon som fungerer kjempebra.

Har nok holdt på med disse tingene litt mer enn 10 år. Det betyr ikke at man nødvendigvis har rett, men at det saktens går an å diskutere og å utveksle erfaringer. Erfaringen så langt er vel at man ikke bør tro for mye, men være litt systematisk i forbindelse med utprøvingen.

Edit:

Når jeg sier over at jeg ikke har opplevd å tape data på sd kort av rett størelse, så refererer dette ikke til Android 6 men til tidligere versjoner av Android. Når man bruker sd kortet som "internt minne" under Android 6 så øker nok dette sjansen for å tape data på sikt, men så langt så har det jo ikke vært noe problem.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Og en oppdatering:

Gjennomførte en oppdatering av ca 30 Apper på min Moto G V2 for å se om dette medførte at noen av appene ble overført fra Telefonens interne minne til sd minne konfigurert som internt minne.

Det ser ut som om at oppdateringene fungerer slik at de appene som opprinnelig er installert på telefonenes interne minne, de blir også værende der, også etter oppdateringer, så lenge som det er plass. (Og setter man av plass, så er det jo det.)

Det betyr at man i utgangspunktet kan styre hvilke Apper det er som skal ha høy prioritet og som man vil ha liggende på det interne minnet og hvilke som skal ha lav prioritet og plassering på sd kortet. Slik som jeg har lagt det opp så ser det ut som om de aller fleste appene fra telefonenes interne minne også etter at sd kortet er satt opp som internt minne.

Hvis jeg hadde hatt en Samsung S5 som dette ikke fungerer på, så ville jeg ha forsøkt å finne en image av Android 6, der dette fungerer.

Hvis det er noen andre som gidder å teste videre på disse tingene så er det bra.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...