ELR Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Hei! Beklager om jeg stiller dumme spørsmål Jeg har en ganske stor, rektangulær stue, hvor TV er plassert på den ene langveggen (1,5m fra kortveggen), og salongen på den andre, slik at vi ser på TV på tvers av stua. Avstand er ca 6m fra vegg med TV til vegg bak sofa. 1. Vil en lydplanke + sub til omkring 3000,- duge til film og serier? Vi har små unger i hus, så vi trenger ikke noe som får veggene til å riste, men en oppgradering fra TVens lyd er ønskelig, samt mulighet for å spille litt musikk (har ikke anlegg i stua pt.). (eksempel: http://www.lefdal.com/product/tv-lyd-og-bilde/hjemmekino-og-lydplanker/THWL707H/jvc-2-1-lydplanke-th-wl707h-mork-gra ) 2. Kan en slik lydplanke benyttes til musikk, eller burde jeg handle eget anlegg til dette? 3. TVen står på en lav benk (Ikea), er på 55" og står ca 0,5m fra veggen. Kan lydplanken plasseres på veggen over TV, eller gir dette dårlig lydopplevelse? Takker og bukker for alle innspill! Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Lydplanke med sub gjør mye med lydopplevelsen. Du blir sikkert godt fornøyd. De fleste Jan kobles til lyd fra andre kilder, se på det du kjøpte om dette. For musikk vil anlegg med en senterhøytaler og to stereohøyttalere (pluss sub) gi bedre lydopplevelse. Pga. mer stereo ved høyttalere et stykke på hver sin side av TV. Lenke til kommentar
ELR Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Takk for svar! Da er sette kanskje en løsning for oss. Får kanskje demonstrert i butikken også. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Jeg har sett en demonstrasjon av et Sonos-system med lydplanke, subwoofer og trådløse bakhøyttalere. Selv om jeg har gått for et mer "gammeldags" surroundanlegg var det ikke så verst lyd. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 1-Sjekk ut Yamaha sine lydplanker uten sub (YAS versjonene). Til prisen som nevnes her så hører jeg som regel at lydplanke og sub ikke alltid spiller like bra sammen. Mine foreldre har YAS-152, og det er veldig god lyd i den, selv bass. Du kan også kikke på lydsokkel, som er en litt annen type lydplanke, med bedre integrert bass, slik at man da også slipper sub. 2 - Det funker greit til musikk, kommer egentlig an på hvor kresen du er på lydkvaliteten. Bare husk å skru av ting som fake surround osv, gjelder også for film egentlig. 3-Plassering på vegg varierer fra planke til planke, og om den har mulighet til det. Ikke noe problem å ha den over TV, men den bør helst vinkles slik at den treffer hodehøyde der du sitter. Det samme gjelder egentlig når den står under TVen også Lenke til kommentar
Pop Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 L&B hadde en test av mange planker og sokler i fjor høst, som kan være en pekepinn i riktig retning: http://www.lydogbilde.no/test/hoyttalere/gruppetest_12-lydplanker-og-lydsokler/ De hadde også en i vinter med litt dyrere planker, du finner den raskt med et søk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå