Gå til innhold

Dumt å investere i bolig nå?

Anbefalte innlegg

Har nettopp solgt bolig for å kjøpe noe nytt, men lurer på om noen har en formening om det er dumt å kjøpe bolig nå, sånn med tanke på Brexit, røde tall på børsen og synkende oljepris. Historisk sett er vel bolig den smarteste investeringen man kan gjøre, men tenkte kanskje noen her hadde noen andre synspunkter på dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig tviler jeg på at boligprisen blir veldig påvirket brexit, kan ikke helt se hvordan det skal kunne få en så stor påvirkning på Norsk økonomi.

Men, om du kan bo nesten kostnadsfritt og du er usikker har du jo muligheten til å vente og heller spare.

Bakdelen med det er jo at du evt. må betale mer om boligprisen stiger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Dette må være den lureste tiden å kjøpe bolig akkurat med tanke på børsen som synker og lav oljepris som du nevner. Med disse nevnte synker så vil jo også boligmarkedet føle virkningene etter brexit og da vil jo boligprisene øke og arbeidsledigheten vil sikkert også øke. Kjøp deg bolig nå mens du kan du og lykke til.

Lenke til kommentar

Dette må være den lureste tiden å kjøpe bolig akkurat med tanke på børsen som synker og lav oljepris som du nevner. Med disse nevnte synker så vil jo også boligmarkedet føle virkningene etter brexit og da vil jo boligprisene øke og arbeidsledigheten vil sikkert også øke. Kjøp deg bolig nå mens du kan du og lykke til.

Jeg ser ikke helt sammenhengen her. Hvordan vil lav oljepris, nedgang i børs og Brexit gi høyere boligpris?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Men det er vel så sant det bygges lite boliger i byer og renten er så lav den har vært så tror jeg dette kan stemme.

Men er det langt fra storby tror jeg prisene ikke økes så mye.

Det er nesten umulig å si.

Det er en dårlig idé å kjøpe bolig i 2016

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det være dumt? Er ingen ekspert, men renten er lav, og prisene øker nesten alle andre steder enn i Stavanger.

Tenker det er dumt fordi renten er for lav, arbeidsledigheten øker, oljeprisen synker og boligprisene øker for mye i forhold til reallønnsvekst. Derfor tenker jeg at boligprisene kan få en dupp i nærmeste fremtid, men jeg er heller ingen økonom :D derfor jeg tenkte at noen her hadde innspill

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt sammenhengen her. Hvordan vil lav oljepris, nedgang i børs og Brexit gi høyere boligpris?

for meg betyr de 3 faktorene det stikk motsatte

Personlig tviler jeg på at boligprisen blir veldig påvirket brexit, kan ikke helt se hvordan det skal kunne få en så stor påvirkning på Norsk økonomi.

Men, om du kan bo nesten kostnadsfritt og du er usikker har du jo muligheten til å vente og heller spare.

Bakdelen med det er jo at du evt. må betale mer om boligprisen stiger.

Ja, det er jo alternativet mitt og egentlig det jeg har tenkt, men som sagt så kan jeg jo sitte igjen med svarteper også om prisene skulle øke isteden, så uansett så blir det lotteri.

Lenke til kommentar

Aller helst skal man kjøpe når renta er høy, for da er prisene lave. Nå er renta lav og prisene høye.

Men slik ting ligger an i Norge så blir det ikke for mange boliger i nær fremtid.

Bobla vokser og vokser, og det er ingen tvil om at det er en boble som må sprekke, men så lenge innvandringen til storbyene fortsetter og stat og kommune huser folk i hytt og pine så skjer det ikke på hvertfall 10 år.

Også må du jo regne på det. Leiepriser kan være sykt høye. Og da pisser du jo i motvind. Ingenting lønner seg mindre enn det.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Aller helst skal man kjøpe når renta er høy, for da er prisene lave. Nå er renta lav og prisene høye.

Men slik ting ligger an i Norge så blir det ikke for mange boliger i nær fremtid.

Bobla vokser og vokser, og det er ingen tvil om at det er en boble som må sprekke, men så lenge innvandringen til storbyene fortsetter og stat og kommune huser folk i hytt og pine så skjer det ikke på hvertfall 10 år.

Også må du jo regne på det. Leiepriser kan være sykt høye. Og da pisser du jo i motvind. Ingenting lønner seg mindre enn det.

Sant, men så kan det ta evigheter før renta blir høy og prisene lave. Bankene tilbyr fastrente på rett over 3% de neste 20 årene, og da skal de i tillegg tjene penger.

Lenke til kommentar

burde skrevet at jeg har mulighet til å bo tilnærmet kostnadsfritt i 1 års tid :)

*skal kjøpe for å bo, ser for meg en botid på 3-5 års tid

Kjøp og lei ut ett år og bo der du kan bo kostnadsfritt samme år... 100 000 ++ ekstra :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en god del nordmenn med over 1 million i formue, men det finnes da grenser for hvor mye boligprisen skal stige før markedet begynner å stå stille, evt synker? Personlig mener jeg det nærmer seg toppen, med mindre du kjøper i et populært strøk i Oslo. 

Lenke til kommentar

Det er en god del nordmenn med over 1 million i formue, men det finnes da grenser for hvor mye boligprisen skal stige før markedet begynner å stå stille, evt synker? Personlig mener jeg det nærmer seg toppen, med mindre du kjøper i et populært strøk i Oslo.

Med dagens rente kan prisene godt øke mye mer, og når man ser hvor lenge man kan binde den lave renta har jeg liten tro på at renta blir å gå mye opp de neste ti årene.

Lenke til kommentar

Har du tid til å vente, finn noe du elsker og kjøp det, ikke kjøp bare for å kjøp

Nå er ikke jeg en person som får et elsk-forhold til boliger, så lenge området er riktig så tilpasser jeg meg.

burde skrevet at jeg har mulighet til å bo tilnærmet kostnadsfritt i 1 års tid :)

*skal kjøpe for å bo, ser for meg en botid på 3-5 års tid

Kjøp og lei ut ett år og bo der du kan bo kostnadsfritt samme år... 100 000 ++ ekstra :)

Det er uansett uaktuelt. Selv om jeg har mulighet til å bo kostnadsfritt betyr det ikke at det er mest praktisk :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...