visningsnavn2.0 Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Hei hei, jeg lurer på en liten ting her jeg håper dere kloke hoder kan svare på.Jeg eier et firma med en partner. Vi eier 50% hver av aksjene, og i styret har vi sørget for at vi har like mange stemmer hver. Så pr definisjon står vi like sterkt i firmaet begge to. Disse forhåndsreglene ble tatt slik at ingen skal kunne bli presset ut av ASet. Begge to jobber i firmaet, men ingen av oss har arbeidskontrakt. Partneren min står oppført som daglig leder. Hvis vi skulle komme til en uenighet og partnerskapet vårt på personlig nivå brytes, vil det da vært mulig å under noen omstendigheter å bli presset ut av sitt eget AS, når man eier like mange aksjer og har like mange stemmer hver i styret?La oss si at partnerskapet brytes, og jeg ikke ønsker å jobbe der lengre, men jeg vil gjerne ha aksjene i firmaet, vil partneren min på noe lovlig vis kunne tvinge meg til å selge ut mine aksjer på tross av at vi eier 50% hver og har like mange stemmer i styret hver?Takk for svar:) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 I utgangspunktet kan han ikke det, for sak om tvangsutløsning etter aksjeloven § 4-25 krever flertall på generalforsamling, og det betyr at man må har _mer_ enn 50% av aksjene. (50% pluss en aksje). Det er dermed ingen måte å tvinge deg ut av selskapet på. Han kan derimot "sulte" deg, ved at det aldri vedtas utbytte. Da sulter han imidlertid seg selv også, men om han har mer ressurser enn deg så kan han gjøre aksjene dine "ubrukelige" over tid. Men med 50% av aksjene kan du i utgangspunktet trenere enhver beslutning. Det er for øvrig fullstendig galskap å ha drive virksomhet gjennom et selskap med 50/50-fordeling av aksjene uten særregulering av slike spørsmål i vedtekter og/eller aksjonæravtale. Dere må ta stilling til slike problemstillinger i forkant, og være forberedt på hvordan konfliktene skal løses. Finn ut av det mens dere ennå samarbeider godt. 1 Lenke til kommentar
visningsnavn2.0 Skrevet 6. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2016 I utgangspunktet kan han ikke det, for sak om tvangsutløsning etter aksjeloven § 4-25 krever flertall på generalforsamling, og det betyr at man må har _mer_ enn 50% av aksjene. (50% pluss en aksje). Det er dermed ingen måte å tvinge deg ut av selskapet på. Han kan derimot "sulte" deg, ved at det aldri vedtas utbytte. Da sulter han imidlertid seg selv også, men om han har mer ressurser enn deg så kan han gjøre aksjene dine "ubrukelige" over tid. Men med 50% av aksjene kan du i utgangspunktet trenere enhver beslutning. Det er for øvrig fullstendig galskap å ha drive virksomhet gjennom et selskap med 50/50-fordeling av aksjene uten særregulering av slike spørsmål i vedtekter og/eller aksjonæravtale. Dere må ta stilling til slike problemstillinger i forkant, og være forberedt på hvordan konfliktene skal løses. Finn ut av det mens dere ennå samarbeider godt. Tusen takk for utfyllende svar! Skal se mer på aksjonæravtale slik at man er sikret uansett hvordan det går, kan se for meg det ikke er så enkelt å løse opp i slike ting hvis det er dårlig stemning mellom partene. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Få på plass alle avtaler når det er god stemning mellom dere. Hvis det en gang går skeis og dere har ingenting blir det et evig helvete. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 50/50-fordeling av aksjer uten aksjonæravtale er nærmest bingo. Det gir i realiteten makten i generalforsamlingen til styreleder, jf. aksjeloven § 5-17 (møteleder har utslagsgivende stemme ved stemmelikhet) jf. § 5-12 (styreleder er møteleder med mindre generalforsamlingen velger en annen møteleder). Ved personvalg (på styremedlemmer/styreleder) vil det være loddtrekning som gjelder hvis ingen får flertall, slik at det er ren bingo hvem som får styrelederposten ved konflikt... Så hvis din partner har 50 % av aksjene pluss styrelederposisjonen kan han gjøre mye stygt (men ikke nødvendigvis tvinge deg ut, da må vilkårene for tvangsutløsning være oppfylt). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå