Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Mulig driverproblem på eldre socket 1155 hovedkort

Anbefalte innlegg

Hei.

Er en stund siden sist oppdatering av hardware i maskina, og i det siste virker det som maskinen bestemmer når den skal fryse på egen vilje. 

Jeg har spesielt problemer med USB, og jeg vet at hovedkortet har hatt sin andel med problemer på nettopp dette. 

Installerte først Windows 10 for å sjekke om dette løste problemet, men det ble bare værre. Formaterte og gikk tilbake til Windows 7 igjen. Problemet ble noe bedre, men nå er jeg tilbake på samme plass som før. Problemet er at plutselig (Er ikke noe mønster på problemet) stopper USB-inngangene å funke, både USB 2.0 og USB 3.0 portene. Dette fører også til at hele maskinen fryser seg. Etter en kjapp visit på svenskeknappen, er alt tilbake til normalt. Da kan det ta alt fra 1 time til flere dager til neste hendelse.

Hovedkortet er av typen:
Gigabyte z77x - D3H Socket 1155 http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4144

Noen innvendinger på hvordan dette løses? Føles ut som jeg har prøvd alt, og siste utvei er nytt hovedkort.

MVH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant denne tråden med dette svaret som virker best;

"The default driver installed by VIA 2.10b works fine, as long as you don't manually enable the special "turbo" driver for your USB device with "VIA XHCI UASP Utility".

The special "turbo" mass storage driver has some major issues with detecting and re-initializing drives in Windows after the first time. So while the "turbo" driver itself is very slightly faster, the need to always switch back to "normal" before disconnecting or rebooting makes it useless at the moment. I suspect this is something Gigabyte may need to solve in a future BIOS update. (Tested with 3TB Toshiba External on Win7 SP1 x64)

In short, if you install VIA 2.10b, don't touch the "VIA XHCI UASP Utility" and they should work just fine on the UD3H."

http://forums.tweaktown.com/gigabyte/51517-gigabyte-z77x-ud3h-possible-problems-usb-ports.html

Lenke til kommentar

"The default driver installed by VIA 2.10b works fine, as long as you don't manually enable the special "turbo" driver for your USB device with "VIA XHCI UASP Utility".

The special "turbo" mass storage driver has some major issues with detecting and re-initializing drives in Windows after the first time. So while the "turbo" driver itself is very slightly faster, the need to always switch back to "normal" before disconnecting or rebooting makes it useless at the moment. I suspect this is something Gigabyte may need to solve in a future BIOS update. (Tested with 3TB Toshiba External on Win7 SP1 x64)

In short, if you install VIA 2.10b, don't touch the "VIA XHCI UASP Utility" and they should work just fine on the UD3H."

http://forums.tweaktown.com/gigabyte/51517-gigabyte-z77x-ud3h-possible-problems-usb-ports.html

Hei.

Da er dette installert. Kommer til å la dette emnet være åpen, så poster jeg om dette løser problemet.

Takk for hjelpen .

MVH

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

Da er dette installert. Kommer til å la dette emnet være åpen, så poster jeg om dette løser problemet.

Takk for hjelpen .

MVH

Hei.

Det løste faktisk problemet, da jeg ikke har hatt problemet siden. Takker så mye for hjelpen!

MVH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...