PhilATList Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Jeg trenger hjelp, og jeg er ikke særlig datakyndig (lenger). Maskinen min vil nesten ikke gjøre jobber for meg for tiden. Programmer svarer ikke, lang responstid, av og til blå skjerm uten feilmelding. Jeg ser at minnebruken stadig ligger over 90 %, dette til tross for at jeg ikke kjører andre programmer, kun nettleser. De oppgitte tallene for minnebruk tilsier kanskje et minnebruk på rundt 1 GB, men jeg har 4 GB installert. Hva er det som legger beslag på minne, og hvordan løser jeg opp i dette? Stasjonær maskin et par år gammel, Packard Bell. Kjører Windows 10 Prosessor oppgitt til AMD Athlon II X3 445 3,10 GHz 64-biters operativsystem og altså 4 GB RAM Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Windows 10 bruker ofte mye minne fordi den cacher mye. Normalt vil den purge litt etterhvert som det blir behov for å frigi minne. Sånn sett skulle det egentlig ikke vært et problem så lenge du har nok RAM - og 4 GB burde strengt tatt holde til kun OS + nettleser med ikke altfor mange vinduer/faner. Med det sagt - 4 GB RAM er ganske lite i 2016, og maskinen er nok mer enn "et par år gammel" med tanke på at prosessoren ble sluppet for over 6 år siden. Har du kjørt memtest? Lenke til kommentar
PhilATList Skrevet 6. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2016 Mange takk for innspill! Årene går fort, så du har sikkert rett i at maskinen min er noen år eldre enn jeg antydet. Jeg har kjørt memtest nå, og det ble ikke funnet noen feil. Så jeg sliter fortsatt med en meget uvillig PC. Jeg legger ved to bilder fra oppgavebehandling. Jeg forstår ikke tallene, kan jeg ha nytte av å lese av vekslebart og ikke-vekslebart minne for eksempel? Hva betyr tallene? Og opplistingen av minnebruk : summen av tallene er kanskje ikke mer enn 1 GB, likevel sier maskinen at jeg bruker rundt 3,5 GB. Kan jeg ha rett i en mistanke om at det er noe styggedom på maskinen min som usynlig spiser av minnet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå