Gå til innhold

Nattevakt ved siden av studier

Anbefalte innlegg

Hei!

For å få jobb som våken / hvilende nattevakt i et bofellesskap / psykiatrisk institusjon, kan man da bare henvende seg direkte?

Har fått inntrykk av at dette er stillinger som ikke utlyses så ofte, men som kanskje heller må oppsøkes. 

Noen som har hatt en slik stilling / lignende stilling samtidig som å være student?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring (har jobbet som nattevakt både innen psykiatri og med psykisk utviklingshemmede) er at flertallet ansettes internt etter å ha jobbet der noen år på dagtid. Og de gangene det har blitt utlyst stillinger så har det (1) vært krav om utdannelse, og/eller (2) vært svært mange søkere (godt over 100). På to av de tre stedene jeg har jobbet så var jeg den eneste under 30år med faste nattevakter.

Årsaken er at det krever mye erfaring / trygghet om det skulle skje noe. På det ene stedet jeg jobbet var det 11-12 ansatte med ansvar for 8 brukere på dagen. Om natten ble vi plutselig 3 personer med alt ansvaret. 90% av vaktene er utrolig chille, og består stort sett i å se på film, drikke kaffe, slappe av, snakke med kolleger, osv. Og det eneste en trenger å gjøre er litt rydding, gi medisiner, gjøre klart for morgendagen, og generelt være på vakt. Men noen vakter (om flere brukere har problemer samtidig), så blir det totalt kaos - typisk om en begynner å vekke de andre. Vi snakker da epilepsianfall, føling (sukkersyke), selvskading, angrep og slag mot meg eller kollega, kasting av avføring, inventar som ødelegges, bruker som må på sykehus, ect. Og er man da helt uerfaren, så er ikke det helt heldig. Så din beste sjanse er nok å få deg jobb på dagtid (helg), for så å ta noen nattevakter de gangene det er behov for det, og etter hvert (med erfaring) forsøke å få deg fast deltidsstilling på natt.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Min erfaring (har jobbet som nattevakt både innen psykiatri og med psykisk utviklingshemmede) er at flertallet ansettes internt etter å ha jobbet der noen år på dagtid. Og de gangene det har blitt utlyst stillinger så har det (1) vært krav om utdannelse, og/eller (2) vært svært mange søkere (godt over 100). På to av de tre stedene jeg har jobbet så var jeg den eneste under 30år med faste nattevakter.

Årsaken er at det krever mye erfaring / trygghet om det skulle skje noe. På det ene stedet jeg jobbet var det 11-12 ansatte med ansvar for 8 brukere på dagen. Om natten ble vi plutselig 3 personer med alt ansvaret. 90% av vaktene er utrolig chille, og består stort sett i å se på film, drikke kaffe, slappe av, snakke med kolleger, osv. Og det eneste en trenger å gjøre er litt rydding, gi medisiner, gjøre klart for morgendagen, og generelt være på vakt. Men noen vakter (om flere brukere har problemer samtidig), så blir det totalt kaos - typisk om en begynner å vekke de andre. Vi snakker da epilepsianfall, føling (sukkersyke), selvskading, angrep og slag mot meg eller kollega, kasting av avføring, inventar som ødelegges, bruker som må på sykehus, ect. Og er man da helt uerfaren, så er ikke det helt heldig. Så din beste sjanse er nok å få deg jobb på dagtid (helg), for så å ta noen nattevakter de gangene det er behov for det, og etter hvert (med erfaring) forsøke å få deg fast deltidsstilling på natt.

Takk for tips!

Hvordan ligger man an til å få helgejobb (dagtid) på et slikt behandlingshjem uten erfaring / utdanning å vise til da?

Prøver å finne en ikke altfor krevende deltidsjobb som kan passe fint ved siden av studiene nå til høsten, har du kanskje noen andre tips?

Lenke til kommentar

Takk for tips!

Hvordan ligger man an til å få helgejobb (dagtid) på et slikt behandlingshjem uten erfaring / utdanning å vise til da?

Prøver å finne en ikke altfor krevende deltidsjobb som kan passe fint ved siden av studiene nå til høsten, har du kanskje noen andre tips?

Finnes det studentvaktstilling på skolens bibliotek?

Lenke til kommentar

Kravet til utdanning/erfaring er avhengig av kva arbeidsoppgåver som ligger til stillinga.

Forskjellige institusjonar har forskjellige, enkelte plassar er det krav om at nattevakta må være autorisert sjukepleiar, medan andre enklare institusjonar kanskje berre treng ei våken nattevakt i tilfelle brann og liknande.

Skal du prøve å få deg nattevakter på ein institusjon utan utdanning, så bør du fokusere på boligar for fysisk handicapa. Dette er ei gruppe som består av oppegåande og friske folk, men som på grunn av sitt handicap har bruk for at det er ein person tilstades for å hjelpe dei ut dersom det skulle oppstå brann, kan bytte sikring dersom f.eks. trappeheisa stopper midt i trappa, ringe politiet dersom nokon bryt seg inn, osv. Slike plassar er det ikkje behov for ein helsearbeidar, kun ein frisk person med vanlig bevegelsesfriheit.

Slike stillingar er nok såpass attraktive at det ofte blir ansatt folk etter interne utlysningar. Her vil det være ein fordel å sende åpen søknad til aktuelle virksomheiter.

Ellers så er det også mange andre jobbar som foregår om natta. For eksempel betjening på nattåpne kioskar og bensinstasjonar, arbeid i utelivsbransjen som f.eks. bartender. Detter er jobb som ikkje foregår heilt til neste morgon men det blir mesteparten av natta.

Andre typer nattjobbar som ikkje har formal krav til utdanning kan være jobb ved døgnåpent sentralbord, forsikringsselskap, taxisentralar, opplysningstjenester, osv er ofte tilgjengelige heile døgnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...