Plutoid Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Hvis du skal ta narurbilder må du ha med kamera eller lett tilgjengelig. Det jeg prøver å si er at et lett kamera er lettere å ta med. Jeg hadde dslr I mange år. Mange turer på fjellet med kamera. Kamera lå i sekken. Når jeg skulle ta bilde måtte jeg stoppe ta opp kamera ta bilde og legge det tilbake. Det var tungvint. Nå har jeg olympus mFT. Kamera er lett og er alltid fremme klar til å ta bilde. Selv om det er mindre billedbrikke blir det gode nok bilder. Vurder dette systemet. NB. Det er "Leica' objektiver til systemet. (Panasonic-Leica). Du har helt rett i at for mange så kan et "stort" kamera i lengden bli et problem når man er ute og går mye, om det nå er i fjell eller by. Jeg har selv supplert mitt DSLR med en litt mer turvennlig system, selv om jeg ikke har noen planer om å kvitte meg med min DSLR. Jeg er ikke uenig i det du skriver, men trådstarter er likevel ganske klar på hva han vi ha, og jeg mener at han kommer med gode subjektive argumenter. Ikke minst når han sier at et "lite" kamera ikke vil fungere godt nok i hans hender, da blir det kanskje en "avsporing" å prøve å få han inn på et annet system, Ikke minst siden han tross alt har fått liknende råd tidligere i tråden. Jeg har bare solgt Canon 60D. Har det gamle 30D som jeg syntes matcher kvaliteten på nyere kamera, uten ved høy ISO eller der man trenger å beskjære bilder. Olympus om-d er ikke robust eller sports kamera, da er det bare dslr som er bra nok (så vidt jeg vet). Så for flere områder er dslr best. Syntes også det er for stort fokus på dyrere objektiver for bedre billedkvalitet. Dagens kit objektiver er optisk bra (mener jeg). AT mandre i labratorie kommer til andre konklusjoner får så være. Men jeg vil anbefale å kjøpe et (eller flere) fast optikk. Ikke for at det gir så mye bedre billedkvalitet, men for de har som regel mer lyssterkt og ofte mindre enn zoom objektiver. Jeg har olympus 14-42mm f=3,5-5,6, mens fast objektivene olympus 17mm og 25mm har blender under 2 (men de er ikke fysisk mindre enn 14-42mm). Anbefalinger. Bare kjøp et kamera med kit objektiv og kanskje en tele zoom, men kjøp i tillegg fast optikk I det området du bruker mest. Det gir deg bedre mulighet til å kontrollere dybdeskarpheten, samt ta bilder inne eller der det er mørkt uten blits eller med høy iso. Selfølgelig er det mange svært gode zoom objektiver som også er lyssterkt, men de er ofte tunge å ta med seg. Kjøp dslr om du trenger et sportskamera, kjøp speilløst om du går lange turer og vil ha kamera lett tilgjengelig (fysisk mindre kamera). Det er lite brukt utstyr til olympus, mye til Canon, dette hvis du kommer til å kjøpe brukt utstyr. Vet noe av dette er nevnt tidligere I tråden, men repeterer det like vel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 (endret) Var og sjekka ut noen kamera idag. Synes Eos 5d 6d og 7d lå veldig bra i hånden. I noe mindre grad også 750D. Nikon 7200 var rar i hånda, likte ikke plasseringen på "ta bilde knappen". Tror ikke jeg kunne hatt noe mindre enn 750D da det ville vært lite ergonomisk. Hvordan synes du Pentax K-3II var? Den er omtrent samme størrelse som D7200 men har litt annen form på grepet. Hvis de ikke hadde det utstilt så er det jo synd om du ikke får prøvd det kameraet som etter første innlegg virker å passe ditt bruk best. Mange av kameraene du nevner koster langt mer enn budsjettet du opprinnelig skisserte. Hvis det er aktuelt å øke budsjettet såpass så har Pentax et fullformatkamera som heter K-1 og er på størrelse med Nikon D810 og har samme sensor som det (36 Mp). K-1 er kort fortalt tilsvarende Nikon D810 (som er noe større og dyrere enn D750), men til en langt hyggeligere pris, ca det samme som D750. Det har også alt det K-3II og D810 har pluss litt til. Med andre ord svært godt egnet til både landskap og arkitektur. I tillegg er det i likhet med K-3II svært godt egnet til astrofoto på grunn av astrotracer-funksjonen som kun Pentax har. Du kan lese test av K-1 her. Prisen er fra 19 994 kr og det selger som varmt hvetebrød. Det har det også gjort siden det ble tilgjengelig for ca 2,5 måned siden så det har variert om de har hatt kameraet inne eller om det har vært midlertidig utsolgt. I likhet med 6D, D610 og D810 er ikke K-1 noe actionkamera. D750 har derimot klart bedre autofokus, men det mangler en haug av funksjonalitet man finner på bedre kamera som D810 og K-1. Se det i forhold til prisen. K-1 koster ca det samme som D750, men D810 koster over 30 000. Endret 8. juli 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
troubles Skrevet 8. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2016 Var og sjekka ut noen kamera idag. Synes Eos 5d 6d og 7d lå veldig bra i hånden. I noe mindre grad også 750D. Nikon 7200 var rar i hånda, likte ikke plasseringen på "ta bilde knappen". Tror ikke jeg kunne hatt noe mindre enn 750D da det ville vært lite ergonomisk. Hvordan synes du Pentax K-3II var? Den er omtrent samme størrelse som D7200 men har litt annen form på grepet. Hvis de ikke hadde det utstilt så er det jo synd om du ikke får prøvd det kameraet som etter første innlegg virker å passe ditt bruk best. Mange av kameraene du nevner koster langt mer enn budsjettet du opprinnelig skisserte. Hvis det er aktuelt å øke budsjettet såpass så har Pentax et fullformatkamera som heter K-1 og er på størrelse med Nikon D810 og har samme sensor som det (36 Mp). K-1 er kort fortalt tilsvarende Nikon D810 (som er noe større og dyrere enn D750), men til en langt hyggeligere pris, ca det samme som D750. Det har også alt det K-3II og D810 har pluss litt til. Med andre ord svært godt egnet til både landskap og arkitektur. I tillegg er det i likhet med K-3II svært godt egnet til astrofoto på grunn av astrotracer-funksjonen som kun Pentax har. Du kan lese test av K-1 her. Prisen er fra 19 994 kr og det selger som varmt hvetebrød. Det har det også gjort siden det ble tilgjengelig for ca 2,5 måned siden så det har variert om de har hatt kameraet inne eller om det har vært midlertidig utsolgt. I likhet med 6D, D610 og D810 er ikke K-1 noe actionkamera. D750 har derimot klart bedre autofokus, men det mangler en haug av funksjonalitet man finner på bedre kamera som D810 og K-1. Se det i forhold til prisen. K-1 koster ca det samme som D750, men D810 koster over 30 000. Ordla meg dumt! Jeg har ingen intensjon om å kjøpe kamerahus til 28000. Jeg sjekka bare forskjellige kamera for å se hvilke former/ergonomi og merker som gav meg godfølelsen, i den form var Canon bedre enn Nikon. Verken JapanFoto eller FotoErik i Haugesund hadde Pentax kamera inne. For min del er det desidert mest aktuelt å kjøpe et brukt hus og så spe på med linser for det som gjenstår. Lenke til kommentar
troubles Skrevet 13. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2016 Har kikka mye på kamera den siste uken. Har ikke funnet mye Pentax som S1men foreslo. Jeg har kikka mye etter 5d2 men det er det få ute av og de som er har skyhøy prising i forhold til det som virker som normalen (4-6k). (Har for øvrig også blitt forespeilet at jeg kan låne litt linser av en kamerat om jeg kjøper fullformat canon da han ikke bruker all linsene noe særlig) Har en 7D linet opp med masse utstyr om jeg ønsker, men er fortsatt veldig usikker og flere har påpekt at dette ikke er optimalt til min bruk. Har også fått tilbud om en Nikon D700 med 19k exp til 6k, kanskje veien å gå men litt skeptisk på Nikon ergonomi etter å ha prøvd D7200. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 (endret) Har kikka mye på kamera den siste uken. Har ikke funnet mye Pentax som S1men foreslo. Jeg har kikka mye etter 5d2 men det er det få ute av og de som er har skyhøy prising i forhold til det som virker som normalen (4-6k). (Har for øvrig også blitt forespeilet at jeg kan låne litt linser av en kamerat om jeg kjøper fullformat canon da han ikke bruker all linsene noe særlig) Har en 7D linet opp med masse utstyr om jeg ønsker, men er fortsatt veldig usikker og flere har påpekt at dette ikke er optimalt til min bruk. Har også fått tilbud om en Nikon D700 med 19k exp til 6k, kanskje veien å gå men litt skeptisk på Nikon ergonomi etter å ha prøvd D7200. D700 er langt bedre å bruke enn D7200. D700 er mer utformet som D800/D810. Personlig synes jeg alt som ikke har integrert vertikalgrep som ubrukelig, men det er vanesak Endret 14. juli 2016 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå