troubles Skrevet 6. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2016 Takker for gode tips, dog jeg må si at jeg igrunn er enda mer usikker enn når jeg startet tråden Utifra det jeg leser vil det meste av det som har blitt listet opp i denne tråden fungere som kamerahus så lenge en har bra objektiver. Forstår jeg det rett da? Det finnes som regel mange mening om alt når man spør. Det beste er selvsagt å ha best mulig hus og best mulig optikk, men når man (som det fleste gjør) må ta hensyn til et budsjett så er det vanskelig å unngå enkelte "kompromiss". For meg personlig så vil jeg svare ett klart JA på ditt spørsmål. Selvsagt er det forskjell på hva forskjellige hus leverer, men jeg vil påstå at det fleste (kanskje alle) hus leverer gode resultater under "normale" forhold. Er enten huset eller optikken "crap" ja så blir gjerne resultatet også "crap", men samtidig så vil jeg påstaå at det i dag finnes lite av "crap" når det gjelder hus, men det finnes så absolutt "crap" når det gjelder optikk (satt litt på spissen). Jeg ville gått for et "middels" hus og spandert litt ekstra på optikken. Du skriver at du vil bruke ca 8-10 k på det du skal kjøpe. Du skriver at Natur, By/Arkitektur er dine hovedmotiver og at du gjerne også vil ta litt makrobilder. Å få den "perfekte" optikken til alle de valgene er vanskelig innenfor ditt budsjett. Natur er forsåvidt et veldig vidtfangende begrep, det kan være de store landskaper, der du gjerne trenger en vidvinkel, til de litt mer trange landskapene som i den trangeste enden ender opp i makrofotografering. Til arkitektur så er også en vidvinkel grei å ha, samtidig som det er mye i bymiljøet der man gjerne kan bruke "trangere" brennvidder. Mitt tips: Et greit hus, en god normalzoom og så (kanskje på sikt hvis budsjettet ikke tillater det nå) en vidvinkel (fast eller zoom) EDIT: Når det gjelder makrofotografering så spørs det også om det er blomster/planter ol. som er ditt hovedmotiv, da fungerer f.eks. Canon (hvis det systemet blir valgt) EF-S 60mm f/2.8 til ca kr 4000 utmerket (ikke til fullformat). Er det derimot innsekter o.l. som det er vanskeligere å komme inn på så bør du gjerne opp på 100 mm+. Gode makroobjektiver er også (som regel) utmerket til annen fotografering også. Takk for nok et utfyllende svar. Etter å ha pratet litt med en kompis som er fotograf også tror jeg at selve huset nok bør være 5 kanskje maks 6k og resten på objektiv, optimalt sett burde jeg sikkert brukt mer på objektiv men både kompisen min og meg selv tror vel kanskje jeg får endel igjen for å ha et kamerahus/system som er robust og som føles ut som kvalitet. Kommer til å se aktivt etter Canon 5D MK II, Nikon D700, Nikon D7000/7100 (tipper disse blir litt dyre men hvem vet), Pentax av diverse former og så et aldri så lite wildcard, fikk et tips om at den originale Canon Eos 7D som jeg tror egentlig er et mer "actionorientert" kamera burde være billig nå og at det også var kvalitet. Føler meg egentlig fremdeles "lost" men da har jeg noe å se etter iallefall Lenke til kommentar
LBe Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 (endret) Takker for gode tips, dog jeg må si at jeg igrunn er enda mer usikker enn når jeg startet tråden Hei troubles Det har skjedd en del på kamerafronten siden 2003. Det har vært en rivende utvikling innen speilløse systemkameraer og mange av disse er idag fullt på høyde med speilrefleks. Dette er kameraer som har elektronisk søker dvs man ser ikke optisk gjennom objektivet men ser inn i en liten digital skjerm gjennom søkeren. Noen fordeler med speilløse systemkameraer er at de er mindre og lettere enn speilrefleks og man ser i søkeren hvordan bildet kommer til å se ut før man har trykket på utløseren. Mange tidligere speilrefleksbrukere (inkludert meg) har valgt å gå over til speilløse systemkameraer og jeg har så langt ikke hørt om noen som har angret. Det er fire produsenter som har satset stort på dette: - Sony - Fujifilm - Olympus - Panasonic Noe å ta med i vurderingen? Endret 6. juli 2016 av LBe Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Utifra det jeg leser vil det meste av det som har blitt listet opp i denne tråden fungere som kamerahus så lenge en har bra objektiver. Forstår jeg det rett da? Fungere ja!, men alt fungerer ikke like bra. Grunnen til at jeg trakk fram Pentax K-3II var at det treffer beskrivelsen din veldig bra sammenlignet med andre kamera. Pentax har sine svakheter og ofte leser jeg tråder med helt andre krav og anbefaler andre ting som passer bedre i de tilfellene. Jeg synes jeg har begrunnet ganske godt hvorfor akkurat Pentax passer utmerket i ditt tilfelle. Ergonomi, funksjonalitet, værtetting, smarte måter å øke skarpheten i bildene på, astro-funksjoner etc. Jeg tar litt for gitt at man finner passende optikk å starte med til alle kameramerkene. Så ofte utvalget av optikk til Pentax problematiseres og jeg selv erfarer noe helt annet så er jeg ganske sikker på at det ikke skulle by på problemer å finne passende optikk til de vanligste merkene og systemene. Det er riktignok et par unntak som Nikon 1, Canon EOS-M, Samsung NX, Samsung NX-mini og sikkert flere jeg ikke kommer på i farta. Siden vi dreier såpass mot optikk så vil jeg foreslå følgende startpakke (til Pentax K-3II eller lignende): Et værtett kit-objektiv pluss en svært skarp normalzoom eller vidvinkel til arkitektur, landskap etc. Konkret vil jeg trekke frem Pentax 18-55mm f/3,5-5,6 WR (Weather Resistant) til bruk ved vanlig vestlandsvær og en Tamron 17-50mm f/2,8 til bruk ellers. Dette er særdeles skarp og har i tillegg ganske stor blender som gjør blant annet astrofoto lettere. Det hjelper også på ved sportsfoto om du er ganske nært innpå det som skjer. Førstnevnte koster ca 500 kr ved kjøp sammen med kamera og bruktverdien ligger omtrent på samme nivå. Tamron-objektivet dukker passe ofte opp på bruktmarkedet og koster ca 1500 kr. Ønsker du videre vinkel enn 18mm så kan for eksempel Samyang 14mm f/2,8 være en god løsning. Det er svært skarpt og bra. (Manuell fokus er undervurdert særlig på vidvinkel.) Men jeg vil anbefale å vente med å kjøpe det til du har prøvd ut "kunstig" vidvinkel, nemlig å lime sammen bilder for å gi videre utsnitt enn det 18-55mm objektivet kan gi. Denne teknikken fungerer veldig bra til arkitektur og til landskaper uten bølger eller andre ting som beveger seg i vinden. Stativ bør du også ha, men også her er det lurt å starte med et rimelig et og eventuelt oppgradere hvis man ser behov for noe mer senere. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Noen fordeler med speilløse systemkameraer er at de er mindre og lettere enn speilrefleks og man ser i søkeren hvordan bildet kommer til å se ut før man har trykket på utløseren. Vet ikke om du har lest førsteposten ?, TS skriver følgende (Er en forholdsvis svær type med svære hender så jeg vil egentlig tro jeg setter mer pris på at et kamera er litt større enn at det er litt mindre mtp. komfort.) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Takk for nok et utfyllende svar. Etter å ha pratet litt med en kompis som er fotograf også tror jeg at selve huset nok bør være 5 kanskje maks 6k og resten på objektiv, optimalt sett burde jeg sikkert brukt mer på objektiv men både kompisen min og meg selv tror vel kanskje jeg får endel igjen for å ha et kamerahus/system som er robust og som føles ut som kvalitet. Kommer til å se aktivt etter Canon 5D MK II, Nikon D700, Nikon D7000/7100 (tipper disse blir litt dyre men hvem vet), Pentax av diverse former og så et aldri så lite wildcard, fikk et tips om at den originale Canon Eos 7D som jeg tror egentlig er et mer "actionorientert" kamera burde være billig nå og at det også var kvalitet. Føler meg egentlig fremdeles "lost" men da har jeg noe å se etter iallefall Finn ut hvilken optikk du ønsker å starte med og så får vi justere oss inn mot budsjett deretter. Det er ikke lurt å velge optikk ut fra pris uten å vite mer om hva man trenger. Profesjonelle fotografer er gjerne blinde for alt som ikke er myntet på sportsfotografer eller studiofoto. Det er noe spesielt anbefalingen om 7D vitner om. 7D er "steingammelt", har AA-filter, og yter relativt dårlig på både lav og høy ISO. Men det fungerer ofte fint som budsjettalternativ for sportstofgrafer fordi følgefokusen er god også etter dagens standard. Det passer også svære hender, men det er ikke særlig godt egnet for hverken landskap, arkitektur eller astrofoto. Det lider av mye støy ved lange eksponeringer (termisk støy), mye støy ved høy ISO og lav dynamikk ved lav ISO (kontrastfylte landskap etc). Og som nevnt, dårlig skarphet på grunn av AA-filter. Pentax er ikke mer wildcard enn det man gjør det til. Det er bare å lese tester og finne ut av det. For eksempel betydningen av AA-filter, "pixel shift resolution"-funksjonen og de andre tingene jeg nevnte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Mange tidligere speilrefleksbrukere (inkludert meg) har valgt å gå over til speilløse systemkameraer og jeg har så langt ikke hørt om noen som har angret. Det har du påstått flere ganger tidligere og vi har da pratet sammen om det flere ganger, ikke sant? Jeg har vært tre runder innom speilløst (Olympus mFT, Pentax Q og Samsung NX) og ender alltid tilbake som speilrefleksbruker, fordi optisk søker er min smak, i likhet med det ganske stabile 3/4 av verdensmarkedet for systemkameraer de siste 5 årene velger. Speilløst vs speil er en smakkssak og denne har som sagt ligget stabilt de siste 5 årene. Du må gjerne spå at speil er bare "så ut", men da må jeg bare spå at folk slutter å spise ost i mårra fordi det er "så ut" og sjokade er kommet for å ta over verdens brødskiver. Lenke til kommentar
troubles Skrevet 6. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2016 Takk for nok et utfyllende svar. Etter å ha pratet litt med en kompis som er fotograf også tror jeg at selve huset nok bør være 5 kanskje maks 6k og resten på objektiv, optimalt sett burde jeg sikkert brukt mer på objektiv men både kompisen min og meg selv tror vel kanskje jeg får endel igjen for å ha et kamerahus/system som er robust og som føles ut som kvalitet. Kommer til å se aktivt etter Canon 5D MK II, Nikon D700, Nikon D7000/7100 (tipper disse blir litt dyre men hvem vet), Pentax av diverse former og så et aldri så lite wildcard, fikk et tips om at den originale Canon Eos 7D som jeg tror egentlig er et mer "actionorientert" kamera burde være billig nå og at det også var kvalitet. Føler meg egentlig fremdeles "lost" men da har jeg noe å se etter iallefall Finn ut hvilken optikk du ønsker å starte med og så får vi justere oss inn mot budsjett deretter. Det er ikke lurt å velge optikk ut fra pris uten å vite mer om hva man trenger. Profesjonelle fotografer er gjerne blinde for alt som ikke er myntet på sportsfotografer eller studiofoto. Det er noe spesielt anbefalingen om 7D vitner om. 7D er "steingammelt", har AA-filter, og yter relativt dårlig på både lav og høy ISO. Men det fungerer ofte fint som budsjettalternativ for sportstofgrafer fordi følgefokusen er god også etter dagens standard. Det passer også svære hender, men det er ikke særlig godt egnet for hverken landskap, arkitektur eller astrofoto. Det lider av mye støy ved lange eksponeringer (termisk støy), mye støy ved høy ISO og lav dynamikk ved lav ISO (kontrastfylte landskap etc). Og som nevnt, dårlig skarphet på grunn av AA-filter. Pentax er ikke mer wildcard enn det man gjør det til. Det er bare å lese tester og finne ut av det. For eksempel betydningen av AA-filter, "pixel shift resolution"-funksjonen og de andre tingene jeg nevnte. Har for øvrig lest test av det kameraet du nevnte! Det virket bra, dog den astrofoto-funksjonen mente de var knotete og fungerte bare sånn passe. Pixel-shift fikk himmelskryt. Problemet for meg er vel at jeg tar opp dette før jeg har begynt å fotografere igjen og dermed slår ut med vage idèer om hva jeg tror jeg vil ha. Det er veldig vanskelig å velge og jo mer jeg leser om funksjoner, objektiver, fullformat kontra crop-format osv osv jo mer blir jeg "lost" i informasjonsjungelen. Det er pros og cons med alt og når jeg egentlig ikke kan spikre ned hva jeg konkret 100% trenger, verken av kamerahus eller objektiv, er det litt vanskelig. Jeg leter nå relativt aktivt på diverse steder på nett. Er generelt litt utrygg på bruktmarkedet på nett, men det ser ut for at Foto.no har et veldig legitimt et så jeg får kanskje sirkle meg inn der. Har også tenkt å komme meg til en fotobutikk i nærmeste fremtid for å prøve noen kamera i hånden og se hva jeg liker. Jeg antar at jeg i min prisklasse bør holde meg til bruktmarkedet for å få til en ganske god (alt er relativt) pakke. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 (endret) Jeg handlet meg et Pentax kamera tidligere i år, etter blant annet anbefalinger av Simen1. Så langt vært veldig fornøyd! Kan ikke si jeg har hatt problemer med å finne brukte objektiver. I tillegg til finn.no og foto.no, så har man et ganske bra bruktmarked på facebook. Både her i Norge, men også i Skandinavia og resten av verden. Ikke mindre enn et par uker siden at jeg handlet et nesten ubrukt objektiv av en hyggelig svenske, på en parkeringsplass utenfor Uddevalla. Da jeg tittet på kamera, så var jeg innom noen butikker for å se og holde på det som blir solgt nytt i dag. Må si at Pentax var overlegent Canon og Nikon når det kommer til ergonometrien, i hvert fall til min hånd. Også deilig at systemet er værtett hvis du kjøper værtett objektiv Endret 6. juli 2016 av Hotel Papa Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 (endret) Jeg har kjøpt det meste av min optikk til Pentax på bruktmarkeder i Norge. For øyeblikket finner jeg 183 treff på finn, på søkestrengen Pentax. Det er selvsagt en del kameraer og tilbehør, men også en del annonser med flere objektiver i én. På foto.no får jeg 11 treff. På finn.no får jeg 1985 treff på Canon og 1652 treff på Nikon, så utbudet er enormt større Endret 6. juli 2016 av Nautica Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Jeg synes at ergonomi (i videste forstand) er undervurdert. Hvor godt er det å holde i kamera. Hvor tungt er det å bære. Finnes det et utvalg av brytere og hjul som lar deg endre på ting i farta, i mørket, når det regner og motivet plutselig kommer? Er menyene en glede å finne fram i eller en studie i arkaiske undermenyer? Jeg har Canon 7D, og som Simen er inne på så er det ikke state-of-the-art sensormessig. Det er også stort og tungt. Jeg greier dog å ta fine bilder i endel situasjoner hvor kamera med mer moderne sensor kanskje kommer til kort. Til ditt bruk høres 7D ut som feil kamera. Har du tenkt igjennom hvorfor du mistet interessen forrige gang, og hva som er forskjellig denne gangen? Jeg har det slik at når jeg får nytt utstyr så gjør interessen et "hopp", men det er som regel kortvarig. -k Lenke til kommentar
troubles Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Jeg synes at ergonomi (i videste forstand) er undervurdert. Hvor godt er det å holde i kamera. Hvor tungt er det å bære. Finnes det et utvalg av brytere og hjul som lar deg endre på ting i farta, i mørket, når det regner og motivet plutselig kommer? Er menyene en glede å finne fram i eller en studie i arkaiske undermenyer? Jeg har Canon 7D, og som Simen er inne på så er det ikke state-of-the-art sensormessig. Det er også stort og tungt. Jeg greier dog å ta fine bilder i endel situasjoner hvor kamera med mer moderne sensor kanskje kommer til kort. Til ditt bruk høres 7D ut som feil kamera. Har du tenkt igjennom hvorfor du mistet interessen forrige gang, og hva som er forskjellig denne gangen? Jeg har det slik at når jeg får nytt utstyr så gjør interessen et "hopp", men det er som regel kortvarig. -k Jeg var 15-16 når jeg begynte forrige gang og hadde en kort lunte hva gjelder resultater. Om jeg ikke ble best i noe innen et par uker mista jeg interessen. Nå er jeg mer enn et tiår eldre og har vesentlig bedre tålmodighet. I tillegg til dette har jeg tatt mye bilder via jobb i diverse settinger, dette har ført til at jeg i det siste 1-2 årene har hatt en oppsving i interessen hvor jeg følger litt med på hva som finnes av kamera og prøver å ta så gode bilder som jeg kan på jobb. Jeg kan jo selvsagt ikke garantere at jeg er like gira om et halvt år, men sånn er livet. Hvis jeg kjøper brukt i 10.000-kroners klassen tror jeg uansett ikke at jeg ville tapt så forferdelig mye penger når jeg solgte det videre, forutsatt at jeg kjøper hus og objektiv noenlunde til markedspris. Det du sier om ergonomi er (for meg) viktig. Det er viktig for entusiasme og alt annet at noe føles bra. Jeg skal innom en Fotobutikk i Haugesund senere i dag og sjekke ut litt forskjellige kamera for å se hvilken størrelse som passer meg best og også om det er noen merker jeg "faller for". Etter å ha lest litt mer om 7D er jeg forsåvidt enig i det dere sier! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Jeg har kjøpt det meste av min optikk til Pentax på bruktmarkeder i Norge. For øyeblikket finner jeg 183 treff på finn, på søkestrengen Pentax. Det er selvsagt en del kameraer og tilbehør, men også en del annonser med flere objektiver i én. På foto.no får jeg 11 treff. På finn.no får jeg 1985 treff på Canon og 1652 treff på Nikon, så utbudet er enormt større Spiller det noen rolle om det er étt eller hundre 70-200 f/2,8 som ligger til salgs? Poenget er at utvalget er stort nok til at man finner det man ønsker og ikke å telle antall annonser. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 (endret) Jeg har kjøpt det meste av min optikk til Pentax på bruktmarkeder i Norge. For øyeblikket finner jeg 183 treff på finn, på søkestrengen Pentax. Det er selvsagt en del kameraer og tilbehør, men også en del annonser med flere objektiver i én. På foto.no får jeg 11 treff. På finn.no får jeg 1985 treff på Canon og 1652 treff på Nikon, så utbudet er enormt større Spiller det noen rolle om det er étt eller hundre 70-200 f/2,8 som ligger til salgs? Poenget er at utvalget er stort nok til at man finner det man ønsker og ikke å telle antall annonser. Vi si at det er en vesentlig fordel på hvilken system man ønsker, spesielt i startfasen hvor man ønsker og prøve ut forskjellige kameraer/objektiver, da blir ikke utgiftene så store og utbudet har et mangefold og det blir mer et kjøpers marked. På den annen side så er det vel ikke mer en et par tre stykker eller noe sånt i Norge som har Pentax og da er nok utbudet på brukt like stort prosentvis Endret 7. juli 2016 av Nautica Lenke til kommentar
LBe Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Du må gjerne spå at speil er bare "så ut" Jeg kan ikke huske å ha spådd at speil er ut. Speil og speilløst kommer til å leve side om side. Jeg ville bare gjøre TS oppmerksom på at det i dagens marked finnes gode alternativer til speil i tilfelle TS ikke var klar over det. Jeg har både Nikon speil og Fujifilm speilløs. Begge systemer har sine fordeler og ulemper og som du skriver handler det mye om smak men ikke bare knyttet til OVF/EVF. Betjeningen på fuji med blenderring på objektivet og ratt på huset passer meg veldig bra (smak). Lenke til kommentar
troubles Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Drar på JapanFoto og tester noen kamera senere i dag og får sett litt på hva jeg liker og ikke liker. Tror det er viktig at jeg får et hus jeg liker utformingen/layout/følelsen av. Optisk går jeg definitivt for en zoom-linse av brukbar kvalitet til å begynne med og en fast hvis jeg får råd. Litt usikker på størrelsen på zoomen og det vil vel antakeligvis ha litt å si om det blir crop-sensor eller fullformat. Så snart jeg har fått sett på hva jeg liker av merker, evt har kjøpt et hus blir det jo lettere å finne linse, men jeg tror det uansett er fornuftig å starte med en god zoom-linse som en litt "allround" start. Takker igjen for god hjelp! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 (endret) Ryktene sier at det kommer en erstatter av 5D mkIII til høsten, har du tid til og vente så blir det nok endel mkIII og finne på bruktmarket til en fornuftig pris. Da får du et 5D mkII med betydelig forbedret fokussystem. Endret 7. juli 2016 av Nautica Lenke til kommentar
polljen Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 fikk et tips om at den originale Canon Eos 7D som jeg tror egentlig er et mer "actionorientert" kamera burde være billig nå og at det også var kvalitet. Jeg har hatt Canon 7D (det er fremdeles i bruk i familien) og selv om det er noen år siden det kom i handelen så kan jeg så absolutt anbefale dette. Det er vel ikke lenger å få kjøpt i butikk, men det slenger vel ett og annet på bruktmarkedet av og til. Jeg ser at det ligger et par hus av denne typen på foto.no sitt bruktmarked akkurat nå. Det ene er priset til kr 4.500 (jeg kan dessverre ikke vurdere om det er en god pris). At et kamera er "actionorientert" vil ikke være noe negativt, det betyr vel bare at et slikt kamera fokuserer rimelig godt/raskt "Problemstillingen" brukt eller nytt er et punkt du må vurdere selv , jeg er selv normalt litt "feig" og kjøper bare nye hus, men merkelig nok så har jeg kjøpt litt optikk brukt . Lenke til kommentar
troubles Skrevet 7. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2016 Var og sjekka ut noen kamera idag. Synes Eos 5d 6d og 7d lå veldig bra i hånden. I noe mindre grad også 750D. Nikon 7200 var rar i hånda, likte ikke plasseringen på "ta bilde knappen". Tror ikke jeg kunne hatt noe mindre enn 750D da det ville vært lite ergonomisk. Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Hvis du skal ta narurbilder må du ha med kamera eller lett tilgjengelig. Det jeg prøver å si er at et lett kamera er lettere å ta med. Jeg hadde dslr I mange år. Mange turer på fjellet med kamera. Kamera lå i sekken. Når jeg skulle ta bilde måtte jeg stoppe ta opp kamera ta bilde og legge det tilbake. Det var tungvint. Nå har jeg olympus mFT. Kamera er lett og er alltid fremme klar til å ta bilde. Selv om det er mindre billedbrikke blir det gode nok bilder. Vurder dette systemet. NB. Det er "Leica' objektiver til systemet. (Panasonic-Leica). Lenke til kommentar
polljen Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Hvis du skal ta narurbilder må du ha med kamera eller lett tilgjengelig. Det jeg prøver å si er at et lett kamera er lettere å ta med. Jeg hadde dslr I mange år. Mange turer på fjellet med kamera. Kamera lå i sekken. Når jeg skulle ta bilde måtte jeg stoppe ta opp kamera ta bilde og legge det tilbake. Det var tungvint. Nå har jeg olympus mFT. Kamera er lett og er alltid fremme klar til å ta bilde. Selv om det er mindre billedbrikke blir det gode nok bilder. Vurder dette systemet. NB. Det er "Leica' objektiver til systemet. (Panasonic-Leica). Du har helt rett i at for mange så kan et "stort" kamera i lengden bli et problem når man er ute og går mye, om det nå er i fjell eller by. Jeg har selv supplert mitt DSLR med en litt mer turvennlig system, selv om jeg ikke har noen planer om å kvitte meg med min DSLR. Jeg er ikke uenig i det du skriver, men trådstarter er likevel ganske klar på hva han vi ha, og jeg mener at han kommer med gode subjektive argumenter. Ikke minst når han sier at et "lite" kamera ikke vil fungere godt nok i hans hender, da blir det kanskje en "avsporing" å prøve å få han inn på et annet system, Ikke minst siden han tross alt har fått liknende råd tidligere i tråden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå