Countryman Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Jeg deltar på auksjoner en gang i mellom på en svensk nettside og vinner i ny og ned. Dette innebærer at jeg overfører penger til en svensk privatperson slik at jeg i ettertid kan få tilsendt varen jeg har vunnet, eller at jeg reiser over grensen selv og henter den. Beløpene jeg sender ligger som oftest rundt 1-3000kr. Det høyeste beløpet jeg har overført har vært på 7000kr. Hver gang jeg overfører beløpet står det skrevet at "overføringen blir registrert i valutaregisteret" eller lignende. Jeg lurer på hva dette innebærer og om det eventuelt kan komme reaksjoner fra "staten" på disse overføringene? Hva slags type reaksjon da eventuelt? (ps: jeg frakter aldri en vare med verdi over 3000kr over grensen. jeg kjenner til disse reglementene og bryter de ikke) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Det innebærer at det står oppført at du har overført penger til utlandet i Valutaregisteret. Dette registeret brukes bl.a. av tollmyndighetene, skattemyndighetene, og NAV, til litt forskjellige formål, eksempelvis for å sjekke opp grensekryssende transaksjoner i lys av eventuelle innførsler, skattepliktig aktivitet, eller utenlandsopphold i strid med vilkårene for å motta trygd. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Skjønner (: Noen erfaring med hvordan det eventuelt er å bli kontaktet på denne måten? Man sier bare at man har kjøpt noe, enten privat eller i butikk, sendt det til eller fra Sverige eller reist over grensen og hentet det personlig og ferdig med det? Det er jo veldig vanlig for oss som bor ved svenskegrensa å handle fra utlandet og benytte svensk leveringsadresse - deretter hente varen selv for å slippe norsk toll. Dette er jo fullt lovlig også så lenge man overholder verdigrensene og 24timers reglene ved henting av flere varer. -men jeg har liten erfaring med det selv, ved kjøp fra utenlandske butikker. Følte meg litt kriminell da jeg etter å ha overført penger fikk beskjed om at jeg var "meldt inn". Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Det er omtrent like spesielt som at Skatteetaten får kopi av lønnsslippene dine månedlig for å sjekke at du legger inn riktig inntekt i selvangivelsen din. Men noen personlig erfaring med hvordan det er å bli kontaktet har jeg ikke. Jeg skriver slike brev, jeg mottar dem ikke. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 6. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2016 Jeg skriver slike brev, jeg mottar dem ikke. Haha Tør jeg da spørre, om du har lov til å svare - hva skal til for å få slike brev, eller som jeg selv føler det - "havne under lupen"? Er det over visse beløp det ringer en alarm hos deg? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Sist gang jeg skrev et slikt brev var da jeg jobbet i en trygdemisbruksavdeling i NAV. Da handlet det om hyppigheten og varigheten av transaksjoner, i betydningen "du har åtte måneder med kortbruk i Thailand mens kontoutskriftene dine viser at du ikke har handlet mat eller betalt husleie her hjemme, og du har ikke søkt om tillatelse til utenlandsopphold". 2 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 6. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2016 (endret) Haha skjønner Ja det er jo en litt annen situasjon da - anser det som en formalitet, at det står at "overføringen er varslet inn." Jeg mener, det må jo være lov å overføre penger til privatpersoner i utlandet uten å måtte få en "fysisk" reaksjon på det, eller spørsmål om "hva er dette?". Forøvrig er jeg ikke trygdemottaker - forstår at det er relevant Takk skal du ha krikkert Endret 6. juli 2016 av Countryman Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 For den store majoritet er det også bare en formalitet. Du blir høflig opplyst om at denne informasjonen blir tatt vare på noe som kan virke avskrekkende på folk som kanskje opererer litt på skyggesiden. Jeg har jobbet med noe lignende i bank. Transaksjoner og/eller kunder blir flagget basert på en rekke scenarioer banken har blitt pålagt av Finanstilsynet å holde et øye med. Dette kan være alt fra store mengder kontantinnskudd og -uttak, overføringer til grå- og svartelistede land (definert av en organisasjon jeg dessverre ikke husker navnet på nå, men det går på generell tiltro til banksystemet i landet, korrupsjonsnivå, krig og andre hendelser som kan påvirke økonomien) der grensen for alarm er lavere for de svartelistede kontra de grå, transaksjoner som går til/fra personer hvis navn, adresse, firmanavn osv slår ut på treff som i en fuzzy logic samsvarer med navn på kjente terrorister, terroristorganisasjoner eller kjente adresser i forbindelse med dette. 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 6. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2016 Jeg forstår - jeg er vel litt paranoid Men jeg kan likevel forstå min og andres paranoia. Om jeg setter dette i et annet perspektiv: Rett over grensa for der jeg bor, i Strømstad har en luring åpnet sitt eget private postkontor for folk som ønsker å handle utenlandske varer over nett og sende de til Sverige - hente varen på dette "postkontoret" og kjøre over grensa til Norge. Dette er fullt lovlig, men jeg kan forstå at folk føler de opererer i en gråsone likevel da de benytter seg av systemet på en litt finurlig måte. Den samme følelsen får jeg selv når jeg overfører penger til en privatperson i Sverige som så sender meg en vare i posten. Men jeg vet ikke helt - det er jo en brukt vare som allerede er betalt "toll" for den dagen han kjøpte varen i sitt hjemland. Om det skal betales toll en gang til om jeg jøper varen fra ham og frakter den til Norge er jeg faktisk litt usikker på(?).. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå