Venin Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Joda, jeg bare tenkte at man i så fall kun trengte et nytt deksel og ikke innmaten i tillegg. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Utnytter jeg det at jeg er pålagt av loven å teste anlegget jeg har vært på og skrive sluttkontroll og samsvarserklæring med god og korrekt beskrivelse av utført jobb? Nå har jeg vært med på dette selv og har man gjort dette noen ganger kan man nesten kopier noe man har brukt før og det tar vel ikke mye mer enn 5-10 minutter ekstra. Selvsagt skal man ha betalt for den tiden det tar men heller ikke mer, dessverre er det ikke slik det foregår og det har jeg sett i flere bedrifter fra innsiden. Derfor er jeg veldig nøye på å skaffe meg fastpris når det er mulig. I Handyman (som er bredt brukt) får man ikke kopiert det jeg er klar over i hvert fall. Hvert enkelt spørsmål må besvares for hver enkel jobb. Såklart får man teken på den etter X antall jobber, men dog. Dersom du ber om fastpris, er det rimelig at installatør tar seg betalt for den tiden som saksbehandler bruker til å regne på jobben? Ikke sånn for å være kvalmende smålig, men har lagt merke til at veldig mange i den senere tid har begynt å be om fastpris/pristilbud på selv de minste ting. Dette er noe man vanligvis ikke tar seg betalt for (å regne på jobben og sende tilbud), men dersom alle disse åtte kundene per dag skal ha hvert sitt pristilbud for å bytte en stikkontakt så blir det jo tid ut av det? Det som er smålig er at det faktisk er nødvendig da småjobber faktisk har en tendens til å bli ekstremt dyr uten en fastpris. Spurte rørleggere rundt omkring i Trondheim om å ca pris på å sette stoppekraner foran vasken på badet. Svaret jeg fikk hos de fleste var at det kun man ikke gi en fast pris på fordi det var avhengig av så mye. Dette til tross for ekstremt detaljerte bilder av både rørene, vask og området rundt. Ett svar var faktisk at jeg måtte regne med alt fra 3000 kr til 10 000 kr.... what, tenkte jeg. Etter en tur på en eller annen VVS på Tempe så kjøpte jeg stoppekranene og spurte om de visste om noen billige rørleggere. Han svarte at de hadde samarbeid med K-lund (eller noe i den dur) og han var til og med med meg inn og presenterte meg for noen inne på kontoret. Der møtte jeg en hyggelig jente som jeg viste bildene til... hun ropte på en av arbeiderne som kom inn og hun spurte... hvor lang tid bruker du på det? Tja... 20 min, maks en halvtimes tid + kjøring og jeg fikk presentert en pris på rundt 1800 kr som til slutt ble like over 2000 kr på grunn av litt pakninger å slikt. Det er så klart helt greit. Hvorfor skal alle gjøre ting så vanskelig, ting som egentlig er såååå enkelt? Jeg er i hvert fall ikke i tvil... fordi de vil ta frem gaffelpennen sin når faktura skrives. Og om det er smålig å spare flere netto dagslønner på å være privbevisst... ja da er jeg smålig og stolt av det!! Endret 5. juli 2016 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Bare for avklarings skyld; jeg refererte til meg selv som den som hørtes "smålig" ut ved å sutre litt om hvorfor folk skal ha fastpris på alt mulig småtteri, og ikke deg. Såklart skal man være prisbevisst, mitt poeng var bare at for bedriftens del så kan det fort bli mye ufakturerbar tid i løpet av året, tid som kanskje er helt bortkastet dersom jobben(e) ikke bestilles allikevel. Kunder spør meg enkelte ganger om hva det vil koste for ditt og datt, og i de fleste tilfeller så kan man jo slenge fra seg en pris på sparket, 1000 kroner per time pluss eventuelt materiell. Problemet blir vel når kunder ber om pristilbud/fastpris, da bedriften faktisk må lage et formelt tilbud som er juridisk bindende til en viss grad (man kan vel overskride et pristilbud med opptil 15% i verste fall har jeg hørt, men man blir sjelden populær om man skulle gjøre det) og må inneholde nøyaktige summer på timer og materiell, og forbehold om X og Y. Edit: for å spørre igjen; mener du det er rimelig for bedrifter som opplever stor pågang i henvendelser om å få pristilbud å ta seg betalt for å lage pristilbud? Spør ikke "aggressivt", men er bare mer nysgjerrig for hva folk mener om det, da det normalt sett ses på som en gratis servicetjeneste. Endret 5. juli 2016 av El-Ateisten Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Joda, jeg bare tenkte at man i så fall kun trengte et nytt deksel og ikke innmaten i tillegg. Et bilde "rett på" bryteren og ikke fra siden hadde hjulpet. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Bare for avklarings skyld; jeg refererte til meg selv som den som hørtes "smålig" ut ved å sutre litt om hvorfor folk skal ha fastpris på alt mulig småtteri, og ikke deg. Såklart skal man være prisbevisst, mitt poeng var bare at for bedriftens del så kan det fort bli mye ufakturerbar tid i løpet av året, tid som kanskje er helt bortkastet dersom jobben(e) ikke bestilles allikevel. Kunder spør meg enkelte ganger om hva det vil koste for ditt og datt, og i de fleste tilfeller så kan man jo slenge fra seg en pris på sparket, 1000 kroner per time pluss eventuelt materiell. Problemet blir vel når kunder ber om pristilbud/fastpris, da bedriften faktisk må lage et formelt tilbud som er juridisk bindende til en viss grad (man kan vel overskride et pristilbud med opptil 15% i verste fall har jeg hørt, men man blir sjelden populær om man skulle gjøre det) og må inneholde nøyaktige summer på timer og materiell, og forbehold om X og Y. Edit: for å spørre igjen; mener du det er rimelig for bedrifter som opplever stor pågang i henvendelser om å få pristilbud å ta seg betalt for å lage pristilbud? Spør ikke "aggressivt", men er bare mer nysgjerrig for hva folk mener om det, da det normalt sett ses på som en gratis servicetjeneste. I tilfeller der en jobb kan beskrives nøye hadde jeg heller betalt noen hundrelapper for å få ett pristilbud enn det å bli overfakturert flere tusenlapper. Det hadde kanskje vært bedre enn blankt avvise noen som helst form for en fastpris på en godt beskrevet jobb. Nå er det slik at en bedrift tar seg betalt for ALT uansett... enkelt å greit, måten de gjør det på får være opp til dem. Som betalende kunde er jeg klar over at jeg er med å dekke ufakturerte timer men jeg godtar ikke at det blir gjort med juks ved å påføre ekstra tid. Da får de heller øke timesprisene, fakturere riktig og være ærlig på den måten. Endret 5. juli 2016 av Nasciboy Lenke til kommentar
Venin Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Joda, jeg bare tenkte at man i så fall kun trengte et nytt deksel og ikke innmaten i tillegg. Et bilde "rett på" bryteren og ikke fra siden hadde hjulpet. Det er kanskje ikke vits. Alle bryterne i leiligheten har to sånne hvite brytere, men alle 'de høyre' er 'slappe' som du sa. Bortsett fra bryteren til badet som er 2-polet da. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Bare for avklarings skyld; jeg refererte til meg selv som den som hørtes "smålig" ut ved å sutre litt om hvorfor folk skal ha fastpris på alt mulig småtteri, og ikke deg. Såklart skal man være prisbevisst, mitt poeng var bare at for bedriftens del så kan det fort bli mye ufakturerbar tid i løpet av året, tid som kanskje er helt bortkastet dersom jobben(e) ikke bestilles allikevel. Kunder spør meg enkelte ganger om hva det vil koste for ditt og datt, og i de fleste tilfeller så kan man jo slenge fra seg en pris på sparket, 1000 kroner per time pluss eventuelt materiell. Problemet blir vel når kunder ber om pristilbud/fastpris, da bedriften faktisk må lage et formelt tilbud som er juridisk bindende til en viss grad (man kan vel overskride et pristilbud med opptil 15% i verste fall har jeg hørt, men man blir sjelden populær om man skulle gjøre det) og må inneholde nøyaktige summer på timer og materiell, og forbehold om X og Y. Edit: for å spørre igjen; mener du det er rimelig for bedrifter som opplever stor pågang i henvendelser om å få pristilbud å ta seg betalt for å lage pristilbud? Spør ikke "aggressivt", men er bare mer nysgjerrig for hva folk mener om det, da det normalt sett ses på som en gratis servicetjeneste. I tilfeller der en jobb kan beskrives nøye hadde jeg heller betalt noen hundrelapper for å få ett pristilbud enn det å bli overfakturert flere tusenlapper. Det hadde kanskje vært bedre enn blankt avvise noen som helst form for en fastpris på en godt beskrevet jobb. Nå er det slik at en bedrift tar seg betalt for ALT uansett... enkelt å greit, måten de gjør det på får være opp til dem. Som betalende kunde er jeg klar over at jeg er med å dekke ufakturerte timer men jeg godtar ikke at det blir gjort med juks ved å påføre ekstra tid. Da får de heller øke timesprisene, fakturere riktig og være ærlig på den måten. Tja, det er da mye forskjellige ting som en bedrift kanskje ikke tar seg betalt for, men i det store og det hele så er det vel rimelig fair. Vi har et helt sett med forskjellige materialkoder på ting og tang som er reelle kostnader for bedriften men som vanligvis pleide å bli med i dragsuget uten kompensasjon. Dette gjelder riktignok ting som ikke faller innunder det som er å forvente i en vanlig servicehverdag, ting som høye gardintrapper, spesielverktøy/intrumenter. Men nok om det. La oss si at en saksbehandler fakturerer 500 kr for å sette opp et pristilbud på en liten jobb, er det en pris du ville godtatt? Det tilsvarer en halvtime omtrent med samme sats som blir fakturert kunde for å ha montør i hus. Neste spørsmål blir da om du tar prisen videre til neste firma og ber om deres tilbud på samme jobb, aksepterer du at de også skal ha 500 kr for å sette opp sitt eget tilbud? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Joda, jeg bare tenkte at man i så fall kun trengte et nytt deksel og ikke innmaten i tillegg. Et bilde "rett på" bryteren og ikke fra siden hadde hjulpet. Det er kanskje ikke vits. Alle bryterne i leiligheten har to sånne hvite brytere, men alle 'de høyre' er 'slappe' som du sa. Bortsett fra bryteren til badet som er 2-polet da. Ja, da er det snakk om en 1-polet bryter, altså kun 1 brytning, og må byttes helt for å oppnå den funksjonen du ønsker. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 (endret) Bare for avklarings skyld; jeg refererte til meg selv som den som hørtes "smålig" ut ved å sutre litt om hvorfor folk skal ha fastpris på alt mulig småtteri, og ikke deg. Såklart skal man være prisbevisst, mitt poeng var bare at for bedriftens del så kan det fort bli mye ufakturerbar tid i løpet av året, tid som kanskje er helt bortkastet dersom jobben(e) ikke bestilles allikevel. Kunder spør meg enkelte ganger om hva det vil koste for ditt og datt, og i de fleste tilfeller så kan man jo slenge fra seg en pris på sparket, 1000 kroner per time pluss eventuelt materiell. Problemet blir vel når kunder ber om pristilbud/fastpris, da bedriften faktisk må lage et formelt tilbud som er juridisk bindende til en viss grad (man kan vel overskride et pristilbud med opptil 15% i verste fall har jeg hørt, men man blir sjelden populær om man skulle gjøre det) og må inneholde nøyaktige summer på timer og materiell, og forbehold om X og Y. Edit: for å spørre igjen; mener du det er rimelig for bedrifter som opplever stor pågang i henvendelser om å få pristilbud å ta seg betalt for å lage pristilbud? Spør ikke "aggressivt", men er bare mer nysgjerrig for hva folk mener om det, da det normalt sett ses på som en gratis servicetjeneste. I tilfeller der en jobb kan beskrives nøye hadde jeg heller betalt noen hundrelapper for å få ett pristilbud enn det å bli overfakturert flere tusenlapper. Det hadde kanskje vært bedre enn blankt avvise noen som helst form for en fastpris på en godt beskrevet jobb. Nå er det slik at en bedrift tar seg betalt for ALT uansett... enkelt å greit, måten de gjør det på får være opp til dem. Som betalende kunde er jeg klar over at jeg er med å dekke ufakturerte timer men jeg godtar ikke at det blir gjort med juks ved å påføre ekstra tid. Da får de heller øke timesprisene, fakturere riktig og være ærlig på den måten. Tja, det er da mye forskjellige ting som en bedrift kanskje ikke tar seg betalt for, men i det store og det hele så er det vel rimelig fair. Vi har et helt sett med forskjellige materialkoder på ting og tang som er reelle kostnader for bedriften men som vanligvis pleide å bli med i dragsuget uten kompensasjon. Dette gjelder riktignok ting som ikke faller innunder det som er å forvente i en vanlig servicehverdag, ting som høye gardintrapper, spesielverktøy/intrumenter. Men nok om det. La oss si at en saksbehandler fakturerer 500 kr for å sette opp et pristilbud på en liten jobb, er det en pris du ville godtatt? Det tilsvarer en halvtime omtrent med samme sats som blir fakturert kunde for å ha montør i hus. Neste spørsmål blir da om du tar prisen videre til neste firma og ber om deres tilbud på samme jobb, aksepterer du at de også skal ha 500 kr for å sette opp sitt eget tilbud? For meg så synes jeg det blir mye... saken da jeg trengte rørlegger tok omtrent 2-3 minutter før alt var avklart, synes det blir mye å fakturere 500 kr for det. La oss si det tar 10-15 minutt å sette opp ett tilbud på småjobber som tar rundt 30 minutter å fullføre. Da synes jeg 200 kr + moms er en rettferdig pris gitt at den i utgangspunktet er godt beskrevet. Hadde ett firma spesialisert seg på småjobber tror jeg de kunne tjent ganske godt... fyll ut ett skjema på småjobben og legg til detaljerte bilder. Få ett pristilbud med kjøring for 2-300 kr innen en virkedag, enkelt å greit. Og igjen... en bedrift tar betalt for ALT, med det så mener jeg at mye gratis betyr økte priser for andre enkelt å greit. På en eller annen måte må jo ting dekkes... har jo hatt flere håndtverkere her som har gitt anbud på en jobb, de som ikke får jobben jobber ikke gratis de bare tjener det inn på andre måter. Endret 6. juli 2016 av Nasciboy Lenke til kommentar
TMB Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Mange her som ikke forstår hvor mye det faktisk koster å drive bedrift i Norge... Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Men det er greit, for de tar betalt for ALT. Merk, ikke bare alt. Men ALT. Caps lock og greier. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Men det er greit, for de tar betalt for ALT. Merk, ikke bare alt. Men ALT. Caps lock og greier. Det er bare slik at Caps Lock understreker ting ganske greit når folk ikke forstår hva man sier første gang. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Mange her som ikke forstår hvor mye det faktisk koster å drive bedrift i Norge... Hvis det er meg du sikter til så jo... det vet jeg!! Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Men det er greit, for de tar betalt for ALT. Merk, ikke bare alt. Men ALT. Caps lock og greier. Det er bare slik at Caps Lock understreker ting ganske greit når folk ikke forstår hva man sier første gang. Mister dog litt schwongen når det også er i bruk første gangen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Men det er greit, for de tar betalt for ALT. Merk, ikke bare alt. Men ALT. Caps lock og greier. Det er bare slik at Caps Lock understreker ting ganske greit når folk ikke forstår hva man sier første gang. Mister dog litt schwongen når det også er i bruk første gangen. Ooops Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Den dagen min elektriker begynner å ta betalt for å regne ut tilbud er den dagen jeg finner meg en annen elektriker. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Og den dagen elektrofirmaer må bruke masse ufakturerbar tid på å regne tilbud til alle og enhver for småting er den dagen timeprisen øker ytterligere. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 9. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2016 Jeg kan jo for moro skyld legge ut listen jeg nettopp ba om et lite prisestimat på fra en elektrikerkjede i nærheten: 1. BAD: Koble til LED-lampe fra IKEA over speilskap (løse ledninger ut fra veggen i tillegg til en koblingsboks bak speilskap). 2. BAD: Koble til 4-veis utenpåliggende stikkontakt inni høyskap over koblingsboks (har stikkontakten allerede). 3. BAD: Gjøre om 1-veis stikkontakt til en horisontal 2-veis over koblingsboks (har stikkontakten allerede). 4. BAD: Gjøre om 1-veis stikkontakt til en horisontal 2-veis over koblingsboks (har stikkontakten allerede). 5. STUE: Koble på en 1-veis stikkontakt over en koblingsboks (bruke den ene fra punkt 3 eller 4). 6. STUE: Koble bort en ovn og sette på deksel. 7. GANG/STUE: Sjekke sikringen til komfyr og bytte den hvis brannfarlig. Den lager en tikkelyd når komfyr er på. Garo automatsikring, 25 A. 8. STUE: Sjekke hvorfor lysbryter påvirker TV-tuner og USB-kontakt på PC. De innledet med at det var vanskelig å beregne, men antok 3-4 timers arbeid og 5000-6000,- + mva. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Det er vel spesielt de to siste punktene som gjør det vanskelig å stipulere korrekt. Feilsøkingsjobber kan ta alt fra 5 minutter til timer. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Interessant. En sivilingeniør med minst 10 års arbeidserfaring har lavere timepris enn det der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå