Venin Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Jeg har en gippsvegg med en trippelbryter på den ene siden og en enkeltbryter på den andre siden. Jeg trenger å flytte ledninger slik at det er to dobbeltbrytere i stedet for. Er det enkelt for en elektriker? Hvordan gjøres det? Legger ved bilde av koblingsboksene. De er på nøyaktig samme plass, bare på hver sin side av veggen. Legger også ved et dårlig bilde av veggen. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Vil tro elektrikeren borer et hull fra den ene boksen til den andre og trer en rørstump imellom. Så er det bare å skjøte det sammen med Wago. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Det bør i utgangspunktet være ganske fort gjort dersom boksene står rett ovenfor hverandre på hver sin side av veggen. Da er det bare å bore litt og tre gjennom. Med forbehold om at bryterne står på samme kurs, er ikke noe særlig å blande to kurser i samme boks. Lenke til kommentar
h33t Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 hvis du er heldig så ligger det rør mellom boksene. Da bruker ikke en elektriker mer enn 15 - 20min. hvis ikke må du legge ledning på vegg. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Det bør i utgangspunktet være ganske fort gjort dersom boksene står rett ovenfor hverandre på hver sin side av veggen. Da er det bare å bore litt og tre gjennom. Med forbehold om at bryterne står på samme kurs, er ikke noe særlig å blande to kurser i samme boks. De er på hver sin 16A-kurs. Er det et prinsipp om å ikke blande kurser i en koblingsboks? Jeg ser jeg ikke har nevnt grunnen til at jeg ønsker dette, men det er altså å få plass til Z-wave mikromoduler til å styre/dimme lys. Endret 5. juli 2016 av Venin Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Det er tilnærmet et prinsipp, ja. Det går i nødens stund an, bare det merkes tydelig i boksen at det er to forskjellige kurser. Litt avhengig av hva som går hvor til/fra bryterne så er det kanskje mulig å fjerne den ene tilførselen fra en bryter og bruke tilførselen fra den andre bryteren i stedet. Altså, trekke om slik at det blir en og samme kurs i de to boksene. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 hvis du er heldig så ligger det rør mellom boksene. Da bruker ikke en elektriker mer enn 15 - 20min. hvis ikke må du legge ledning på vegg. Men når han fakturerer så bann på at det står 2 timer Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Tid hos kunde og reell tid brukt på jobben er to forskjellige ting. Vanlig minimumsfakturering er 1 time, uansett omfang. Selv om man bare bytter en stikkontakt så skal man kjøre til/fra, kanskje kunden ikke har forklart tydelig hva problemet er, eller kanskje problemet ikke sier seg selv, så man må inn til kunde og så tilbake til bilen for å hente utstyr. Bor man i byen er det ikke alltid man kan parkere rett på utsiden. Og montøren må jo som sagt komme seg dit i utgangspunktet. Og etter at jobben er utført (noe som i de aller fleste tilfeller utløser krav til testing av kontinuitet og isolasjon) så skal det føres timer, materiell, sluttkontroll skal skrives og undertegnes sammen med samsvarserklæring. Så ja, alt med seg. Beklager den lille ranten, men virker som flere har inntrykket av at elektrikere er en gjeng sultne ulver som kun er ute etter å grave penger ut av lommeboka til folk, uten å forstå det faktiske grunnlaget bak timeskriving og generelt plunder og heft som følger med det å være håndverker/fagarbeider. Edit: i forhold til det med sluttkontroll så er den mest komprimerte sluttkontrollsrapporten jeg kan bruke hos oss bestående av 42 spørsmål. Altså, bytter jeg en stikkontakt må jeg svare faglig korrekt på alle disse. Endret 5. juli 2016 av El-Ateisten 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Tid hos kunde og reell tid brukt på jobben er to forskjellige ting. Vanlig minimumsfakturering er 1 time, uansett omfang. Selv om man bare bytter en stikkontakt så skal man kjøre til/fra, kanskje kunden ikke har forklart tydelig hva problemet er, eller kanskje problemet ikke sier seg selv, så man må inn til kunde og så tilbake til bilen for å hente utstyr. Bor man i byen er det ikke alltid man kan parkere rett på utsiden. Og montøren må jo som sagt komme seg dit i utgangspunktet. Og etter at jobben er utført (noe som i de aller fleste tilfeller utløser krav til testing av kontinuitet og isolasjon) så skal det føres timer, materiell, sluttkontroll skal skrives og undertegnes sammen med samsvarserklæring. Så ja, alt med seg. Beklager den lille ranten, men virker som flere har inntrykket av at elektrikere er en gjeng sultne ulver som kun er ute etter å grave penger ut av lommeboka til folk, uten å forstå det faktiske grunnlaget bak timeskriving og generelt plunder og heft som følger med det å være håndverker/fagarbeider. Edit: i forhold til det med sluttkontroll så er den mest komprimerte sluttkontrollsrapporten jeg kan bruke hos oss bestående av 42 spørsmål. Altså, bytter jeg en stikkontakt må jeg svare faglig korrekt på alle disse. Problemet er at dette utnytter mange om kanskje også de fleste håndtverkere, i hvert fall til småjobber. Er ganske sikker på at en serviceelektriker som tar på seg småjobber fakturerer for mer enn 7,5 timer dagen. Derfor sier jeg bare en ting... få en fastpris hvis det er mulig. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Utnytter jeg det at jeg er pålagt av loven å teste den delen av anlegget jeg har vært på og skrive sluttkontroll og samsvarserklæring med god og korrekt beskrivelse av utført jobb? Edit: lagt til uthevet skrift for tydeliggjøring. Endret 5. juli 2016 av El-Ateisten Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) PS: de andre "unnskyldningene" jeg kom med var bare eksempler, som langt fra er gjeldene i alle tilfeller. Men noe av problemet er at kunden kun tenker over den tida man stikker hodet inn døra, ikke hvor man kjører fra/til og hva man har av dokumentasjon å fylle ut. Såklart skal man ikke ta seg betalt for tid som ikke er reell. Endret 5. juli 2016 av El-Ateisten Lenke til kommentar
eplerOGappelsiner Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Utnytter jeg det at jeg er pålagt av loven å teste anlegget jeg har vært på og skrive sluttkontroll og samsvarserklæring med god og korrekt beskrivelse av utført jobb? "å teste anlegget" er vel å ta litt godt i Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Utnytter jeg det at jeg er pålagt av loven å teste anlegget jeg har vært på og skrive sluttkontroll og samsvarserklæring med god og korrekt beskrivelse av utført jobb? Nå har jeg vært med på dette selv og har man gjort dette noen ganger kan man nesten kopier noe man har brukt før og det tar vel ikke mye mer enn 5-10 minutter ekstra. Selvsagt skal man ha betalt for den tiden det tar men heller ikke mer, dessverre er det ikke slik det foregår og det har jeg sett i flere bedrifter fra innsiden. Derfor er jeg veldig nøye på å skaffe meg fastpris når det er mulig. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Utnytter jeg det at jeg er pålagt av loven å teste anlegget jeg har vært på og skrive sluttkontroll og samsvarserklæring med god og korrekt beskrivelse av utført jobb? "å teste anlegget" er vel å ta litt godt i På hvilken måte? Jeg snakker selvfølgelig ikke om hele anlegget, men den delen av installasjonen som er berørt av aktuelt arbeide. Mer spesifikt kontinuitetstest (jording) og isolasjonstest av kursen. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Utnytter jeg det at jeg er pålagt av loven å teste anlegget jeg har vært på og skrive sluttkontroll og samsvarserklæring med god og korrekt beskrivelse av utført jobb? Nå har jeg vært med på dette selv og har man gjort dette noen ganger kan man nesten kopier noe man har brukt før og det tar vel ikke mye mer enn 5-10 minutter ekstra. Selvsagt skal man ha betalt for den tiden det tar men heller ikke mer, dessverre er det ikke slik det foregår og det har jeg sett i flere bedrifter fra innsiden. Derfor er jeg veldig nøye på å skaffe meg fastpris når det er mulig. I Handyman (som er bredt brukt) får man ikke kopiert det jeg er klar over i hvert fall. Hvert enkelt spørsmål må besvares for hver enkel jobb. Såklart får man teken på den etter X antall jobber, men dog. Dersom du ber om fastpris, er det rimelig at installatør tar seg betalt for den tiden som saksbehandler bruker til å regne på jobben? Ikke sånn for å være kvalmende smålig, men har lagt merke til at veldig mange i den senere tid har begynt å be om fastpris/pristilbud på selv de minste ting. Dette er noe man vanligvis ikke tar seg betalt for (å regne på jobben og sende tilbud), men dersom alle disse åtte kundene per dag skal ha hvert sitt pristilbud for å bytte en stikkontakt så blir det jo tid ut av det? Lenke til kommentar
eplerOGappelsiner Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Utnytter jeg det at jeg er pålagt av loven å teste anlegget jeg har vært på og skrive sluttkontroll og samsvarserklæring med god og korrekt beskrivelse av utført jobb? "å teste anlegget" er vel å ta litt godt i På hvilken måte? Jeg snakker selvfølgelig ikke om hele anlegget, men den delen av installasjonen som er berørt av aktuelt arbeide. Mer spesifikt kontinuitetstest (jording) og isolasjonstest av kursen. Ja det var det jeg mente. Synest bare det var formulert slik at det kunne missforståes, men det er sikkert bare meg Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Utnytter jeg det at jeg er pålagt av loven å teste anlegget jeg har vært på og skrive sluttkontroll og samsvarserklæring med god og korrekt beskrivelse av utført jobb? "å teste anlegget" er vel å ta litt godt i På hvilken måte? Jeg snakker selvfølgelig ikke om hele anlegget, men den delen av installasjonen som er berørt av aktuelt arbeide. Mer spesifikt kontinuitetstest (jording) og isolasjonstest av kursen. Ja det var det jeg mente. Synest bare det var formulert slik at det kunne missforståes, men det er sikkert bare meg Neida, ser at det var en litt klønete formulering fra min side. Men da fikk vi i hvert fall nøsta opp i det. Skal søren meg spandere en edit også for å få alt på det rene. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Forresten: Som dere ser fra bilde nr. 2 er det to hvite brytere selv om dekslet utenpå er et enkeltdeksel. Betyr det at jeg egentlig bare trenger et deksel for å gjøre denne om til en dobbeltbryter? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Tja, hvis det "snepper" i begge to av de hvite vippedelene så er det mulig ja. Dersom den ene er "slapp" så funker ikke det. Men var ikke hensikten å flytte den ene brytningen fra trippelbryteren og over til den andre? Da må du legge om ledningen uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå