Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Norsk 19-åring fikk ødelagt matteksamen da Windows 10 installerte seg selv

Anbefalte innlegg

win10 = mer overvåkning.

Jaha? Mye tyder på at det er på samme høyde som W7.

Er man usikker kan man faktisk sørge for å slå av en del ting som gjelder overvåkning uten problemer , noe som er vanskeligere andre plasser.

Når det gjelder akkurat denne oppdateringen til Windows 10 så skal den skje når man ikke bruker pcen og på et tidspunkt på dagen som passer , dette var noe jeg hadde manuelt mulighet til å sette igang selv om jeg husker helt rett , men kan også være pga windows versjonen jeg har ( Pro).

Så noe må ha gått galt her. Brukerfeil eller os feil?

OS-feil at den i det hele tatt reinstallerer maskina uten at man aktivt sier ja, det passer akkurat nå. Det er ikke en sikkerhetsoppdatering, det har store konsekvenser, og opt-out er ikke akseptabelt.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange ganger må han ha oversett eller klikket vekk meldingen om at Win10 oppgraderingen er tilgjengelig? 10-50?

Man kan si mye om hvordan MS ruller ut Win10, men man er usedvanlig sløv om man ikke klarer å få med seg pop-up om Win10 som kommer igjen og igjen.

Lenke til kommentar

Hvor mange ganger må han ha oversett eller klikket vekk meldingen om at Win10 oppgraderingen er tilgjengelig? 10-50?

Man kan si mye om hvordan MS ruller ut Win10, men man er usedvanlig sløv om man ikke klarer å få med seg pop-up om Win10 som kommer igjen og igjen.

En kort periode var det sånn at du sa ja når du krysset bort pop-up-beskjeden.

Lenke til kommentar

10 har jeg holdt meg langt unna! (trikset der er å holde 'automatiske oppdateringer' avskrudd fra dag én!)

Hvorfor styrer du unna W10? Jeg synes det er den beste Windows versjonen siden XP og har vært dønn stabilt på 4 av PCene mine. Synes dog at mye av denne oppgraderingsoppstyret har vært dårlig håndtert av MS.

Jeg styrer unna fordi Win10 ikke er et bedre OS, bare mere.

Samme utviklingen som vi så fra 7 - 8.1: Mer tilrettelagt for at Microsoft skal kunne selge oss skytjenester og andre ting.

De fleste OS idag er blitt bloatware, med haugevis av unødvendige 'funksjoner' lagt til hver ny iterasjon, og en viktig del av å være bevisst forbruker og datakyndig idag er blitt å vite når man skal stoppe 'oppgraderingen'!

Windows 7 er perfekt for meg, og er allerede 'tungt' nok. Jeg prøvde 8.1 og det var betydelig verre på alle måter.

Alle har vel en gang i blant angret på at man oppgraderte en app, fordi når man tenkte etter så gjorde jo den forrige versjonen jobben kjappere og bedre, og alt man fikk i tillegg var fargerike nye funksjoner man ikke brukte, og alt gikk plutselig mye tregere...

Sånn er OS også, for de som ikke har oppdaget det ennå...

• Liker 2
Lenke til kommentar

«Det som har skjedd er at sønnen din ikke har satt en passende dato til oppgraderingen etter at den ble lastet ned. Han har fått en popup angående oppgraderingen, som han har ignorert», sa Microsoft.

This.

Om PC er påkrevd under eksamen bør skolen stille med dette (om det ikke var privatisteksamen)..

Lenke til kommentar

«Det som har skjedd er at sønnen din ikke har satt en passende dato til oppgraderingen etter at den ble lastet ned. Han har fått en popup angående oppgraderingen, som han har ignorert», sa Microsoft.

This.

Problemet vi diskuterer er jo for alle dem som ikke ønsker å sette en passende dato!

Problemet oppstår når man prøver å slippe unna 'oppgraderingen'! Det er da maskinen plutselig bestemmer seg bak din rygg...

Lenke til kommentar

Når man ikke har lyst på den oppdateringen, og ikke gjør noe med det likevel, har man bare seg selv å skylde. Leeenge har det vært mange guider på å deaktivere den oppdateringen. Kan ikke bare legge skylden på MS heller. Som oftest er det brukerfeil.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da jeg gikk på skolen var vi selv ansvarlig for verktøyet vi skulle benytte på eksamen (den gang var det kalkulator og blå penn, men allikevel). Hvorfor skal det være noe annerledes i dag? Vi må begynne å kreve at folk blir litt mer selvstendige igjen.

Gabriel gadd ikke lese meldingen fra Microsoft, trykket på feil knapp slik at han aksepterte oppdateringen og dreit seg ut. Så enkelt er det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Riktig nok er det så enkelt, men en oppgradering av operativsystemet er en stor og forstyrrende oppgave. Det tok tidligere opp til ukesvis å få den greia lasta ned etter man takket ja til å oppgradere, dersom man ikke gikk og henta installasjonsverktøyet manuelt. Selve oppgraderinga er dermed en helt uavhengig prosess i forhold til første fase, å ta i mot og laste ned. Det burde derfor komme en klar og tydelig melding "Nå starter vi oppgraderingen til Windows 10" med "OK" og "Det passer ikke nå"-knapper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når man ikke har lyst på den oppdateringen, og ikke gjør noe med det likevel, har man bare seg selv å skylde. Leeenge har det vært mange guider på å deaktivere den oppdateringen. Kan ikke bare legge skylden på MS heller. Som oftest er det brukerfeil.

Nei. Man har ikke seg selv å takke. Hvorfor i alle dager er nyinstallasjon av os noe som starter automatisk og man må takke nei? Er det greit om Ryan air trekker deg 1000 spenn fra konto hver måned du ikke sier nei? AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

^^Er jo ikke snakk om nyinstallasjon. :dontgetit: Er snakk om oppdateringen som lusker i bakgrunnen. Hvorfor du trekker Ryanair inni dette gir ingen mening.

Maskinen blir reinstallert med nytt operativsystem. Det er noe langt mer enn hva en "oppdatering" betyr i Windows-verdenen.

At du ikke får et klart og tydelig valg om det er greit å gjøre dette nå er helt ufattelig. Etter min mening er det helt meningsløst å si at brukeren kan "takke seg selv" all den tid dette er 100% noe Microsoft prakker på sine brukere, og ikke noe brukeren har valgt selv.

Lenke til kommentar

Den automatiske oppdateringen sparer vel alle filer og programmer. Og jeg har fortsatt en maskin med ventende oppdatering, og kan da selv velge å utsette denne eller bestemme tidspunkt for når den skal starte. Så den starter jo ikke automatisk uten godkjenning fra bruker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den automatiske oppdateringen sparer vel alle filer og programmer. Og jeg har fortsatt en maskin med ventende oppdatering, og kan da selv velge å utsette denne eller bestemme tidspunkt for når den skal starte. Så den starter jo ikke automatisk uten godkjenning fra bruker.

I starten måtte man "si ja takk" for at oppgraderingsprosessen skulle starte (umiddelbart, eller på et senere, angitt tidspunkt).

På et tidspunkt i vår ble dette endret til at man måtte "si nei takk" for at oppgraderingen ikke skulle starte (ved et senere angitt tidspunkt). (Og man kunne fortsatt starte oppgraderingen umiddelbart om man ville.)

Microsoft har altså brukt et drøyt halvår på å "lære opp" folk til at det bare er å klikke på krysset i øvre høyre hjørne for å bli kvitt maset, og så plutselig endrer de opplegget. Denne endringen var forsåvidt beskrevet i det vinduet som spratt opp innimellom, men de som ikke ville ha Windows 10 hadde jo blitt dressert til å klikke på krysset i øvre høyre hjørne for å bli kvitt maset, så de fortsatte med det. Og mange har gått i fella.

De har endt opp med at oppgraderingen allerede er utført når de setter seg ned ved PC'en.

Ikke fordi de har godkjent det, men fordi de ikke har aktivt forhindret det.

Nå skal denne dialogen visstnok være endret, men det er lovlig sent for alle de som uforvarende har fått Windows 10 på PC'en.

Det er bra å tilby gratis oppgradering til Windows 10, men det bør ikke tvinges/lures på folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For min del så måtte jeg inn å slette oppdateringen via cmd for å stoppe Windows 10 fra å installeres. Enda jeg takket nei til alle popup beskjedene. 

Det er jo langt over nivået til veldig mange WIndows brukere å bruke cmd. Synes det er veldig dårlig av Microsoft å ikke legge inn en knapp som stopper oppdateringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...