V_B Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Hei! For en stund siden begav jeg meg utpå støping av fundament på fjell til en terrasse jeg holder på å bygge. I den anledning valgte jeg å bruke 10mm kamstål til å forankre støpingen til fjellunderlag. Jeg går nok under definisjonen amatør, og hadde derfor ikke fått med meg at kamstålet burde/skal festes med forankringsmasse... I mitt tilfelle er det snakk om fundamenter av størrelse 30x30 cm som er støpt på fjell med mellom 10 - 20 graders helling. Kamstålet er festet i 12mm hull. Er det slik at jeg kan forvente at betongen jeg har komprimert ikke vil komme tilstrekkelig ned i hullet, og dermed ender opp med at kamstålet ruster? Er dette en type "blemme" hvor man burde meisle opp støpen og gjøre alt på nytt, eller kan man fint leve med det? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) For en stund siden begav jeg meg utpå støping av fundament på fjell til en terrasse jeg holder på å bygge. I den anledning valgte jeg å bruke 10mm kamstål til å forankre støpingen til fjellunderlag. Kamstålet vil ruste uansett, hva du har gjort. Å støpe fast (eller gyse) stålet, er norrmalt unødvendig, hvis en ikke har behov for sikring oppadrettet (eks. kraft/vindløft). 10 mm er i det spinkletste laget, men det holder nok i mange år. (Synd du ikke banket ned 12 mm jern) Antyder likevel minst 30 år, hvis forholdene er gunstige. Håper du har satt ett armeringsjern på hver side, til senter for søylene, i fallretningen. Hvis ikke kan fundamentet vri seg. Dette er viktig! Jeg vet jo ikke noe om forholdene, utover det du skriver her og hvordan du har forskalet, støpt, høyde på fundametet, tilsats (C 25 er et absolutt min.) og om du har armert fundamentet, i tilegg til fjellbolter. Men har du gjort dette rett, bude det holde. Endret 5. juli 2016 av Friluftskar 1 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 6. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2016 Takker så mye for svar! Godt tips! Da skal jeg kjøpe inn 12mm kamstål til de resterende støpene. Dette er en ombygging av fundamentering til en terrasse som tidligere har stått på stablet stein, så det kan vel være naturlig å tro at terrassen hadde vært ødelagt allerede om den var utsatt for store løftekrefter? Jeg har bare bygd enkle forskaling-kasser som har gitt fundamenter på ca 20 cm høyde. Valgte å bruke B30 og har 3 lag med type 2.5mm armeringsnett i støpen. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Jeg har bare bygd enkle forskaling-kasser som har gitt fundamenter på ca 20 cm høyde. Valgte å bruke B30 og har 3 lag med type 2.5mm armeringsnett i støpen. Det er kun på spessielt vindutsatte steder, en trenger å tenke på vindsug og "løftekrefter". Så, her er det nok ingen fare. Hvis laveste høyde (bakkant) er min 15 cm og du har benyttet C 30, blir dette bra. Og er det støpt rett på fast fjell, trengte du nok heller ikke armeringsnettet. (Ved behov hadde jeg nok heller valgt vanlig (min.) 8 mm kamstål for bunn- og topp armering). Men, greit det du bruker. Pass på at armeringen får nok "overdekkning", (dvs avstand til ytterkantene/sidene og til topp/bunn av fundamentet) - d = 25 mm. Lite overdekkning får jernet til å ruste raskere, bl.a. grunnet sur nedbør. Og de "eter" rusta seg innover. 1 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 6. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2016 Da tror jeg at jeg har fått alle svarene jeg var ute etter. Tusen takk for både hjelp, tips og gode råd! Alt dette skal jeg ta med i videre planlegging! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå