torest Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Sør-Trøndelag får batteri- og hybridferger - reduserer utslippene med 75 prosent Lenke til kommentar
0QT55X0M Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 "Fossilfri" og "nullutslipp" er vel temmelig misvisende når produksjon av ferger krever enorme mengder energi og fossilt drivstoff. Videre importerer vi strøm produsert av kullkraftverk om vinteren. Finnes det ikke mer korrekte uttrykk? Lenke til kommentar
Sivert Sæterbø Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Dette er miljøødeleggelser og ressurssløsing av en helt ny dimensjon enn tidligere. Mangedobbel fremdrift tapper verden for resurser, ødelegger miljøet og gjør livet til et helvete i de områdene man utvinner råstoffene til batteriene. Folk dør som fluer for at Norge og vesten agerer et simpelt politisk spill. Når da i tillegg dieselmotorene skal gå på miljøødeleggende og resurssløsende biodrivstoff som forurenser dobbelt så mye som fossil diesel, burde mange klokker ringe. I tillegg må alt, ALT fergen består av utvinnes, produseres og transporteres på fossile energikilder. Uten fossile energikilder vil verden stoppe fort alltid. Tyskland har nå brukt 11000 milliarder Euro på fornybar energi, uten å ha oppnådd noe som helst annet enn et enda større kraftunderskudd. Vesten er i ferd med å kjøre seg selv ned i avgrunnen for tilfredsstille en fordummende promillemakt. Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 43% EL-drift er vel ikke spesielt imponerende. Det burde være krav til at fergen skal kjøres 100% på eldrift i normalsammenheng og ha diesel/LNG generator som ren nødbackup. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå