AnonymDiskusjon Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Hei, Jeg anmeldte for en liten tid tilbake en person for uakseptabel adferd, og krevde besøksforbud på 1 år. Fikk telefon fra en etterforsker i dag og ble fortalt at vedkommende er blitt ilagt et besøksforbud på 1 år, med vedkommende bestrider forbudet og ønsker å ta saken videre. Kan dette komme til å koste meg dyrt? Om så, mulig å estimere hvor mye? Kan dette bli dyrt for vedkommende? Om så, mulig å estimere hvor mye? Noen tips til å gjøre saken så kostbar som mulig for motpart, slik at saken blir trukket? Hva er sjansene for at vedkommende ikke får besøksforbud likevel (Det er gode skriftlige bevis som taler for at et besøksforbud er riktig)? Betyr dette at vedkommende kan kontakte meg frem til saken er ferdig behandlet i retten? Hvis vedkommende ikke har lov til å kontakte meg, men gjør det likevel, hva skjer? Bøter(Hvor mye i så fall), fengsel? Setter stor pris på svar Anonymous poster hash: 41c42...609 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Besøksforbud behandles i straffeprosessuelle former, det vil si at det er politiet som tar saken for retten. Det koster ikke deg noe, og det koster heller ikke motparten noe (hypotetisk sett kan han/hun vel ilegges sakskostnader, men det skjer sjelden). Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Takker for svar. Det var etterforskeren som fortalte at motparten bestrider avgjørelsen til politiet og retten. Vil det si at motpart må anke, og saken går videre til lagmannsretten? Eller er jeg helt ute å kjører nå? Anonymous poster hash: 41c42...609 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Dersom påtalemyndigheten ilegger besøksforbud, og dette bestrides av "besøkeren", er det påtalemyndigheten som må ta saken inn for tingretten, jf. straffeprosessloven § 222a åttende ledd. Hvis påtalemyndigheten nekter å ilegge besøksforbud kan "besøkte" kreve at påtalemyndigheten tar saken inn for tingretten. Hvis tingretten har opprettholdt besøksforbudet er det "besøkeren" som må anke kjennelsen til lagmannsretten. Har tingretten forkastet besøksforbudet er det påtalemyndigheten som må anke. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Men kan personen forbudet gjelder mot fortsatt bli kontaktet og oppsøkt frem til neste rettssak? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Hvorfor bestride et besøksforbud? Det er vel relativt alvorlig før det ilegges besøksforbud og man har da lyst til å dra tilbake til personen man ikke kommer overens med for å gjenta historien? Lenke til kommentar
process Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Hvorfor bestride et besøksforbud? Det er vel relativt alvorlig før det ilegges besøksforbud og man har da lyst til å dra tilbake til personen man ikke kommer overens med for å gjenta historien? Det hender de to partene ser ulikt på dette. Besøksforbud benyttes gjerne når en part faktisk ønsker å oppsøke den andre. Hadde begge parter ønsket å holde seg unna hverandre, ville det ikke vært nødvendig med et besøksforbud i første omgang. Endret 5. juli 2016 av process Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Det kan være at den andre parten vil "ordne opp privat" mens den som ber om forbud ikke vil ha personen i nærheten av seg pga frykt. Det var ei dame her som lagde masse tråder om hvordan hun kunne bli kvitt et gjensidig besøksforbud fordi hun ville ordne opp og det var leit at det var blitt som det ble, hva som ville skje hvis hun kontaktet mannen, selv med masse vold inne i bildet. Folk er rare. Endret 5. juli 2016 av Bytex Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Hvorfor bestride et besøksforbud? Det er vel relativt alvorlig før det ilegges besøksforbud og man har da lyst til å dra tilbake til personen man ikke kommer overens med for å gjenta historien? Det hender de to partene ser ulikt på dette. Besøksforbud benyttes gjerne når en part faktisk ønsker å oppsøke den andre. Hadde begge parter ønsket å holde seg unna hverandre, ville det ikke vært nødvendig med et besøksforbud i første omgang. Det ga ikke mening. Hvorfor prøve å få besøksforbud hvis man vil oppsøke den andre? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Det er den andre parten som vil ha besøksforbud. Ikke den oppsøkende parten stort sett. Det kan være at fyren er et voldelig rasshøl når han drikker men snill som et lam de få gangene han er edru og angrer og ber om tilgivelse hele tiden. Da søker dama besøksforbud for å slutte å bli kontaktet hele tiden f.eks. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Hvorfor bestride et besøksforbud? Det er vel relativt alvorlig før det ilegges besøksforbud og man har da lyst til å dra tilbake til personen man ikke kommer overens med for å gjenta historien? Det hender de to partene ser ulikt på dette. Besøksforbud benyttes gjerne når en part faktisk ønsker å oppsøke den andre. Hadde begge parter ønsket å holde seg unna hverandre, ville det ikke vært nødvendig med et besøksforbud i første omgang. Det ga ikke mening. Hvorfor prøve å få besøksforbud hvis man vil oppsøke den andre? A ønsker å oppsøke B. B ønsker ikke at A gjør dette, og mener det er grunnlag for besøksforbud. B ber politiet fatte vedtak om besøksforbud. A er uenig, og mener at han ikke har gjort noe som kvalifiserer til besøksforbud. A ønsker å oppsøke B, B ønsker ikke at A oppsøker B. Hvor vanskelig er dette? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 I dette tilfellet er det nok den ene parten som blir trakassert eller ringt eller oppsøkt av en de ikke vil ha innpå seg hele tiden. Da bestrider den andre parten det fordi de vil ordne opp privat, men det vil ikke den som søkte om besøksforbud. Besøksforbud er ikke gjensidig stort sett. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Hvorfor bestride et besøksforbud? Det er vel relativt alvorlig før det ilegges besøksforbud og man har da lyst til å dra tilbake til personen man ikke kommer overens med for å gjenta historien? Det hender de to partene ser ulikt på dette. Besøksforbud benyttes gjerne når en part faktisk ønsker å oppsøke den andre. Hadde begge parter ønsket å holde seg unna hverandre, ville det ikke vært nødvendig med et besøksforbud i første omgang. Det ga ikke mening. Hvorfor prøve å få besøksforbud hvis man vil oppsøke den andre? A ønsker å oppsøke B. B ønsker ikke at A gjør dette, og mener det er grunnlag for besøksforbud. B ber politiet fatte vedtak om besøksforbud. A er uenig, og mener at han ikke har gjort noe som kvalifiserer til besøksforbud. A ønsker å oppsøke B, B ønsker ikke at A oppsøker B. Hvor vanskelig er dette? Så du ikke at jeg skrev at jeg tenkte motsatt? Bare jeg som surra og Byteks påpekte det Selvfølgelig er det ikke vanskelig, men en brainfart er lov. Hvor vanskelig er dette? 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Så du ikke at jeg skrev at jeg tenkte motsatt? Han så nok ikke det, for det er bare to minutter mellom de to innleggene. Hvor vanskelig er det å observere det? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Anyway, gjelder ikke besøksforbudet før det er rettslig? Eller fra dagen det ble søkt om besøksforbud selv om motparten bestrider det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Men kan personen forbudet gjelder mot fortsatt bli kontaktet og oppsøkt frem til neste rettssak? Å klage over et besøksforbud har ikke oppsettende virkning. Man må respektere forbudet til det eventuelt omgjøres. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Tusen takk for gode tilbakemeldinger og svar. Hvis besøkeren velger å anke, må besøkeren selv dekke de kostnader dette medfølge? Kan jeg risikere å bli påført kostnader, eller blir dette en sak mellom besøkeren og påtalemyndighetene? Anonymous poster hash: 41c42...609 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2016 Hei, Jeg anmeldte for en liten tid tilbake en person for uakseptabel adferd, og krevde besøksforbud på 1 år. Fikk telefon fra en etterforsker i dag og ble fortalt at vedkommende er blitt ilagt et besøksforbud på 1 år, med vedkommende bestrider forbudet og ønsker å ta saken videre. Kan dette komme til å koste meg dyrt? Om så, mulig å estimere hvor mye? Kan dette bli dyrt for vedkommende? Om så, mulig å estimere hvor mye? Noen tips til å gjøre saken så kostbar som mulig for motpart, slik at saken blir trukket? Hva er sjansene for at vedkommende ikke får besøksforbud likevel (Det er gode skriftlige bevis som taler for at et besøksforbud er riktig)? Betyr dette at vedkommende kan kontakte meg frem til saken er ferdig behandlet i retten? Hvis vedkommende ikke har lov til å kontakte meg, men gjør det likevel, hva skjer? Bøter(Hvor mye i så fall), fengsel? Setter stor pris på svar Anonymous poster hash: 41c42...609 Jeg fikk besøksforbud pga en eks ønsket det sånn to ganger tidligere. Han skulle ikke kontakte meg heller. Men han gjorde som han ville. Kontaktet meg og sa at han kunne gjøre som han ville for så å krangle med meg og så endte det med sex igjen og så fikk jeg nytt besøksforbud etterpå. Jeg orket ikke å klage eller motstride meg det. Så hvorfor skal man motstride seg et besøksforbud? Vil noen ikke ha kontakt så skal de få ønsket oppfyllt selv om jeg synes det var på en direkte sårende måte alt skjedde på. Anonymous poster hash: 0b589...7e1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. august 2016 Forfatter Del Skrevet 2. august 2016 Slik står saken nå Tingretten mente det var grunnlag for å opprettholde besøksforbudet. Motpart anket besøksforbudet til lagmannsretten og skrev noenlunde slik: "Bestrider overstående avgjørelse. Motpart vinkler saken feil og mangler bevis." Kan lagmannsretten ta denne anken til følge, eller vil de bare avvise den? Skjønner at ingen kan si noe for sikkert, men hva er sjansene her for at besøksforbudet opprettholdes/fjernes? Anonymous poster hash: 41c42...609 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå