Gå til innhold

[Løst] Kjøre eller fly til Gent i Belgia?

Anbefalte innlegg

Jeg og kona skal i et bryllup i Gent i Belgia. Vielsen er kl. 16:30 på fredag - og det MÅ vi jo rekke. Jeg har lagt opp til at vi skal kjøre nedover. Men jeg begynner å bli litt i tvil angående trafikk på Autobahn. Vi ankommer Hirtshals kl. 11.15 torsdag. Satser da på å kjøre et godt stykke ned i Tyskland den dagen (Munster - Dortmund eller deromkring) og så kjøre siste strekk til Gent fredagen og være på hotellet kl. 13 for å gjøre oss klare.

Det jeg er nervøs for er om det er mye trafikk på veiene nedover der nå midt på sommeren. Jeg har fortsatt mulighet å "feige ut" og bestille fly til Brussel og ta tog derfra slik at vi er i Gent allerede torsdag kveld. Det blir en god del dyrere, men det kan gå (med kombinasjon bonus og betaling i SAS gir det en ekstrakostnad på ca. 5000).

Jeg er skikkelig i tvil. Må bestemme meg før kl. 15 idag for å kunne avbestille hotell i Kristiansand (vi bor i Haugesunds-området) samt båt.

Ville vært takknemlig for noen råd i mitt dilemma.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare legge til: jeg kan vente med imorgen (onsdag) med å bestemme meg. Hverken hotell eller båt må avbestilles før onsdag ettermiddag. Holder dessuten en reservasjon med fly til Brussel som går ut ca. ved lunch onsdag. 

Lenke til kommentar

Ifølge google er det 1114 km frå Hirtshals til Gent, med ei berekna kjøyretid på 10 timar og 45 min.

Så dersom du ikkje har noke mot å kjøyre (og dere er to som kan bytte på å kjøre), så er forventa ankomst i Gent kl 22:00 på torsdagskvelden, altså godt innanfor akseptabel leggetid for voksne.

Når du då i tillegg planlegg at du ikkje treng å være på hotellet i Gent før kl 13 dagen etterpå, og du har planlagt overnatting i Tyskland ein plass. Ja då skal det være svært store trafikkale utfordringar for at du ikkje skal rekke bryllupet.

Sjølv om du berre klarer å komme deg eit lite stykke nedover i Tyskland før du kastar inn handkleet og bookar deg inn på eit hotell f.eks kl 23 om kvelden, så vil du med 8 timars kvalitetssøvn kunne være klar for neste ettappe i 7-8 tida neste morgen. Og då har du fortsatt 5-6 timar å kjøyre siste stykket på.

Etter som eg kan sjå så har du berekna over eit døgn (26 timar) til å foreta ei bilreise som ikkje skal ta nokre særlig meir enn 12 timar, sjølv med forsinkelser. Reiseavstanden frå Hirtshals til Gent er ikkje stort lenger enn avstanden tur/retur Haugesund-Oslo. Og då er autobahn ein langt betre veg å kjøyre på med høgare fartsgrenser og stor kapasitet.

Den største fallgruva her er dersom danskebåten skulle bli kraftig forsinka, men det er omtrent samme risiko som dersom du skal flyge med tanke på flyforsinkelsar. Strengt tatt er nok flytrafikken meir utsatt for forsinkelsar, streik og overbooking no på sommaren enn danskebåten er.

Lenke til kommentar

Jeg og kona skal i et bryllup i Gent i Belgia. Vielsen er kl. 16:30 på fredag - og det MÅ vi jo rekke. Jeg har lagt opp til at vi skal kjøre nedover. Men jeg begynner å bli litt i tvil angående trafikk på Autobahn. Vi ankommer Hirtshals kl. 11.15 torsdag. Satser da på å kjøre et godt stykke ned i Tyskland den dagen (Munster - Dortmund eller deromkring) og så kjøre siste strekk til Gent fredagen og være på hotellet kl. 13 for å gjøre oss klare.

Det jeg er nervøs for er om det er mye trafikk på veiene nedover der nå midt på sommeren. Jeg har fortsatt mulighet å "feige ut" og bestille fly til Brussel og ta tog derfra slik at vi er i Gent allerede torsdag kveld. Det blir en god del dyrere, men det kan gå (med kombinasjon bonus og betaling i SAS gir det en ekstrakostnad på ca. 5000).

Jeg er skikkelig i tvil. Må bestemme meg før kl. 15 idag for å kunne avbestille hotell i Kristiansand (vi bor i Haugesunds-området) samt båt.

Ville vært takknemlig for noen råd i mitt dilemma.

Ville flydd. Mye enklere og tryggere. 

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Da kastet jeg inn håndkle og har bestilt fly i stedet. Var også litt nervøs for forsinkelser med båten - som vil gi mye større problemer enn tilsvarende forsinkelser med fly - for med fly har vi mye større buffer. Ja, jeg har buffer med bil også, men da måtte jeg ofret nattesøvnen og det er kjedelig når man skal i bryllup og fest.

Jeg ser at en sånn rask tur ned på kontinentet ikke egner seg for kjøring. Det blir så stor del av turen i bilen i forhold til opphold der nede. Får heller satse på kjøring til kontinentet ved en lengre ferie en gang. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...