olecare Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Hei Er på ferie i USA og kjøpte meg to kniver der jeg ikke helt tenkte over norske regler. Vet spring assisted ikke er lov men er usikker på denne. Og ville dere anbefalt meg å ta de med i kofferten? Noen som vet straff hvis stoppet? Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Skal man ikke oppgi at man har med seg slikt? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Hva er bruken til den kniven? Hvis du har en gård, driver med jakt eller noe og et slik knivblad er ønskelig til visse oppgaver der så er det ikke noe problem. Se på den nederste her https://www.xxl.no/yo-knivsett-for-slakting/p/1058040_1_style Forskjellen er jo at din sak er spiss på tuppen. Edit; Ha den i kofferten og si ifra til tollen når du ankommer Norge. Det som går an er å sende mail til tollen og høre med de, det enkle er ofte det beste Endret 5. juli 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
olecare Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Hva er bruken til den kniven? Hvis du har en gård, driver med jakt eller noe og et slik knivblad er ønskelig til visse oppgaver der så er det ikke noe problem. Se på den nederste her https://www.xxl.no/yo-knivsett-for-slakting/p/1058040_1_style Forskjellen er jo at din sak er spiss på tuppen. ja, er vel gjerne mest dette som er problemet. Men den har bare en skarp side i motsetning til en såkalt springkniv og selvom den er spiss er den ikke noe bra å stikke med? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Nei, men disse knivene er lette å holde godt fast i ved en eventuell voldssituasjon og de er meget fine til å sveipe over hals eller andre kroppsdeler så den setter seg fast og flekke den ut igjen. Det kan definitivt regnes som en kampkniv, alle kniver kan egentlig det. Så selv om det er en helt vanlig morakniv så kan man teknisk sett bli fratatt kniven, hvis tollen tror at din bruk skal være for å slåss med den. Lenke til kommentar
olecare Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Nei, men disse knivene er lette å holde godt fast i ved en eventuell voldssituasjon og de er meget fine til å sveipe over hals eller andre kroppsdeler så den setter seg fast og flekke den ut igjen. Det kan definitivt regnes som en kampkniv, alle kniver kan egentlig det. Så selv om det er en helt vanlig morakniv så kan man teknisk sett bli fratatt kniven, hvis tollen tror at din bruk skal være for å slåss med den. Er jo veldig rare disse reglene, en solid kjøkkenkniv ville da gjort mer skade enn denne lille her, tuppen er såvidt 6 cm. Vil jo gjerne ha de to med hjem siden jeg har betalt for de, men kan høre med tollen hva de syntes ja. Endret 5. juli 2016 av olecare Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Som sagt så kommer det an på hvordan man bruker den, det er ikke alltid et direkte stikk til mage for eksempel er det beste forsvar. Tenk deg at du kjører tuppen inn i låret på noen og flekker den ut med en oppadgående eller nedadgående bevegelse Skadeomfanget ved bruk på mennesker i en voldssituasjon er egentlig irrelevant. En springkniv er ikke nødvendigvis mer effektiv enn en morakniv og hvis man har den i lomma så tar det ikke nødvendigvis kortere tid å få opp springkniven. En springkniv kan også være hendig i en del tur og jaktsituasjoner. Spørsmålet er hva skal du bruke den til? Hvis det er noe legitimt og du kan bevise det så går det nok bra. Edit; Kniver som den du vil ha med er forresten veldig gode bukåpnere. Endret 5. juli 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
olecare Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Som sagt så kommer det an på hvordan man bruker den, det er ikke alltid et direkte stikk til mage for eksempel er det beste forsvar. Tenk deg at du kjører tuppen inn i låret på noen og flekker den ut med en oppadgående eller nedadgående bevegelse Skadeomfanget ved bruk på mennesker i en voldssituasjon er egentlig irrelevant. En springkniv er ikke nødvendigvis mer effektiv enn en morakniv og hvis man har den i lomma så tar det ikke nødvendigvis kortere tid å få opp springkniven. En springkniv kan også være hendig i en del tur og jaktsituasjoner. Spørsmålet er hva skal du bruke den til? Hvis det er noe legitimt og du kan bevise det så går det nok bra. Edit; Kniver som den du vil ha med er forresten veldig gode bukåpnere. Er fin til jakt, fiske og lignende men syntes og disse er kule såkalte "samleobjekter". Ville ikke tatt de ut av rommet med mindre til jakt. Egentlig så hadde den ikke trengt å være spiss eller skarp for min del, hvis jeg bare skal ha den som "samleobjekt" Men det spørs jo om samleobjekt er en legitim grunn til å ha slik kniv. Endret 5. juli 2016 av olecare Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Hei Er på ferie i USA og kjøpte meg to kniver der jeg ikke helt tenkte over norske regler. Vet spring assisted ikke er lov men er usikker på denne. Og ville dere anbefalt meg å ta de med i kofferten? Noen som vet straff hvis stoppet? § 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1 Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter. http://www.bladeplay.com/item--Tac-Force-Speedster-Digi-Camo--16421 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Kan du bevise at du er en samler så kan du få dispensasjon for mange våpen som egentlig ikke er lov. Lenke til kommentar
olecare Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Kan du bevise at du er en samler så kan du få dispensasjon for mange våpen som egentlig ikke er lov. Hvordan får man det? Har ett større sverd/dolk hjemme og 3 større katanaer. Disse har stått fint på hyllen min som utstilling det siste året. Lenke til kommentar
olecare Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Hei Er på ferie i USA og kjøpte meg to kniver der jeg ikke helt tenkte over norske regler. Vet spring assisted ikke er lov men er usikker på denne. Og ville dere anbefalt meg å ta de med i kofferten? Noen som vet straff hvis stoppet? § 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1 Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter. http://www.bladeplay.com/item--Tac-Force-Speedster-Digi-Camo--16421 Men har jo et aktverdig formål da. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Du må nesten overtale tollmyndighetene evt politiet om det, ikke meg. 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 https://freak.no/forum/showpost.php?s=0770371f6902010e8a61c25fca576909&p=3274304&postcount=14 Fra en dom i Inntrøndelag tingrett i 2012 defineres springkniv som: kniver hvor bladet er skjult inne i grepet, hvorpå knivbladet spretter ut i stor hastighet, enten sideveis hengslet som en foldekniv eller direkte ut av enden på grepet, ved å trykke eller skyve på en knapp (min utheving) Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Kan du bevise at du er en samler så kan du få dispensasjon for mange våpen som egentlig ikke er lov. Hvordan får man det? Har ett større sverd/dolk hjemme og 3 større katanaer. Disse har stått fint på hyllen min som utstilling det siste året. Nederst på side 11 https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_476.pdf Edit; Hvordan man får det/ søker/ går frem er jeg usikker på, men regner med at det er ganske vanskelig/ strengt. Endret 5. juli 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Kniven er ikke ulovlig. Men det er en vurderingssak. Den kan altså bli beslaglagt. Men du har gode muligheter for å få den utlevert igjen. Det var en lignende tråd her for en stund siden, og jeg forhørte meg med politiet i håp om å få en endelig avklaring. Jeg mailet et lokalt politidistrikt, Politidirektoratet, Tollvesenet, og flere norske distributører av Karambit-kniver. Jeg fikk ikke svar fra Politidirektoratet eller Tollvesenet, men jeg fikk et godt svar fra en av forhandlerne i Norge, siden dette tilsynelatende er den eneste aktøren som har et insentiv til å bry seg om problemstilligen (politiet ser ut til å gi faen, og anser problemet som støy): Hei, Det har i flere år pågått diskusjoner på ulike nettforum om lovligheten av karambit-kniver, uten noen videre oppklaring i problemet. Knivtypen selges på deres nettsider, og på andre norske nettbutikker, som www.maxgaming.no og www.nettsport.no. Dette er åpenbart ikke en springkniv eller en batanga-kniv, som begge forbys eksplisitt i våpenforskriften av 25.06.09 § 9 første ledd forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1, hvor det står: "Det er forbudt å erverve, eie eller inneha (…)springkniver, batangakniver (…) eller andre tilsvarende farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter," Hvorvidt denne knivtypen faller innenfor Politidirektoratets rundskriv 2009/009 pkt 2.5.12 (andre farlige gjenstander) som sier: "Våpenforskriften § 9 har fått et tillegg ved at bestemmelsen er tatt inn forbud mot "andre tilsvarende særlig farlige gjenstandersom ikke anses å ha noe aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter"", viser seg å ikke være så lett å avklare. Dere skriver på deres nettside at "Alle knivene er lovlig å selge i Norge, forbudte/restriksjonsbelagte varer leveres ikke. Vi tar heller ikke inn varer som risikerer beslag og forsinkelser i leveringen." http://www.knivspesialisten.no/betingelser Har dere fått bekreftet fra Politiet eller Tollvesenet at knivtypen er lovlig for kjøp og salg i Norge? Det er uheldig både for forbrukeren og utsalgssted at det eksisterer tvil rundt lovligheten av produktet. Dersom dere har kontrollert at knivtypen faktisk er lovlig, så hadde det vært supert om dette kunne dokumenteres, eller i det minste bekreftes, slik at denne informasjonen kan kommuniseres i de nettfora hvor problemstillingen tas opp. På forhånd takk! Mvh L Hei L. Først: Du har helt rett. Det er ikke lett å avklare eller få konkrete svar på hva som er tillatt/ikke tillatt . Vi har forsøkt EN gang, da gjaldt det innførsel av Balisong Trainer. Svaret fra vårt politidistrikt var at ‘de kunne ikke si med sikkerhet om en slik ville bli stoppe av Tollvesenet ved kontroll’. For å få et sikkert svar, må man først får et beslag og en anmeldelse for brudd på nevnte § 9, derefter vil politiets jurister vurdere saken med bakgrunn i forklaringen man gir. Vil i den sammenheng nevne at samling er et aktverdig formål. Vi har ikke spurt angående karambit-kniver, jeg antar svaret vil være det samme. Det jeg derimot vet og kan bekrefte, er hvilke kniver vi selv har fått beslaglagt / ikke beslaglagt ved kontroll av varer. Karambit (i vår tilfelle en folder med assistert åpning) blev IKKE beslaglagt ved kontroll. Følgende HAR blitt beslaglagt: Ka-Bar TDI i fast utgave Cold Steel Mini Pal Becker BK24 D’Escabar Fixed Blade. Alt frigitt/utlevert av Politiet efter at de har fått vår forklaring. Det vil i mange tilfeller være slik at den enkelte tollbetjenten som står for varekontroll, ønsker å få avklart om enkelte knivtyper er tillatt eller ikke. For innførsel av automatkniver og balisong-kniver til egen samling, må hver enkelt søke tillatelse fra sitt politidistrikt. Som firma tar vi ikke inn denne typen varer. Vi har også valgt å styre unna en del tveeggede kniver og større push-daggere (tveeggede). Også her bør man søke om innførsel på eget initiativ. Vet ikke om du blev noe klokere, men dette er i hvert fall noen av våre opplevelser. Ønsker du en konklusjon fra vår side, vil jeg si: Karambit–kniver er uproblematisk ved kjøp og salg i Norge. Dette er opprindelig et øst-asiatisk (indonesisk) redskap innen dagligbruk/jordbruk. Det er uansett ikke tillatt å bære kniv på offentlig sted, så å ha en eller flere slike i en samling hjemme, skal ikke være noe problem. Hilsen Magne Knivspesialisten AS Oppsummert: Dersom du blir spurt om formålet med kjøpet av kniven, så si at du er knivsamler. Case closed! Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Er fin til jakt, fiske og lignende men syntes og disse er kule såkalte "samleobjekter". Ville ikke tatt de ut av rommet med mindre til jakt. Egentlig så hadde Etter min mening, er den uegnet til både jakt og fiske. Kan med noe plunder brukes tll bukåpning på dyr/fisk, men ikke resten av jobben med fisk/dyr. Så jeg undrer på om myndighetene aksepterer den unskyldningen. Synes personlig kniven er et stygt våpen, som kan flenge opp mennesker. 1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Om han ikke skal begynne med indonesisk jordbruk der han benytter tradisjonelle verktøy så har den liten nytte ja. Men som et samleobjekt som en vegg pryl så virker det ikke være et problem etter hva Løgn forteller. Ganske så nice for alle CS:GO entusiaster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå